Erfarenhet av 5:2

tott

Trådstartare
Har någon här inne erfarenhet av 5:2 dieten? Jag funderar på att börja med det eftersom min nuvarande diet inte verkar funka mera. Har dock gått ner ca 8 kg sedan 7.1, men har några kvar som ska bort.

Berätta! :bow:
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Har någon här inne erfarenhet av 5:2 dieten? Jag funderar på att börja med det eftersom min nuvarande diet inte verkar funka mera. Har dock gått ner ca 8 kg sedan 7.1, men har några kvar som ska bort.

Berätta! :bow:

Jag tycker det är svårt! Svårt att hålla sig på 500 kcal två dagar/vecka. Jag blir dock inte hungrigare eller mer sugen de andra dagarna så jag tror inte att jag kompensationsäter. Jag har inte gått ner ett gram. Snarare har jag gått upp. Men det tror jag beror på att jag slutat röka :) och jag kanske hade gått upp ännu mer om jag INTE hade kört 5:2 :D

Idén som sådan tror jag på. Man drar ner lite på kaloriintaget helt enkelt.
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Sambon testade 5:2 och gick ner 6 kg på 6 veckor. Då fortsatte han att träna som vanligt och åt bara frukost på fastadagarna. För tjejer är det väl rekommenderat att dela upp intaget på två under fastadagarna tror jag. Har inte provat själv eftersom jag snarare försöker gå upp i vikt.

Det bästa är att i samma veva som du startar med 5:2 också införskaffa en stegräknare, se till att komma upp i minst 10 000 steg per dag. Ingen diet fungerar utan motion!

Lycka till :)
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Jag har kört 5:2 sedan nyår, men slarvar vissa veckor. Tappar ca 0,5 kg/vecka, lever precis som vanligt i övrigt. Precis i början kan jag nog ha kompensationsätit de övriga dagarna men nu har jag snarare minskad aptit/sötsug, det märks att magsäcken drar ihop sig fort.

Jag delar upp mina kalorier på två "större" och ett mindre mål/dag.
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Förlåt men vad grundar du det på?

Kroppen måste göra sig av med mer än vad man stoppar i den om man ska gå ner i vikt. Visst förbränner kroppen lite energi bara man sitter upp eller till och med när man sover men jämfört med när man rör sig är det betydligt mer som förbränns om man är aktiv dvs. motionerar. Vi kanske har olika definition på motionering? För mig innebär det att man rör på sig sen spelar det ingen roll om det så är att man tar trappan istället för hissen en våning, går till fikarummet eller är ute och löptränar, promenerar el. dyl.
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

*KL*
Jag körde 5:2 ett tag men mådde pissdåligt på "2-dagarna", det tog dock ett tag innan jag kopplade :o.
Började på Vikt-Väktarna i stället och har gått ner 12 kg sedan januari - fast jag hade/har en hel del att ta av om man säger så.
Är nöjd med deras upplägg även om jag slarvar med att räkna points ibland men jag MÅSTE gå och väga mig för annars skiter jag i att hålla mig till en viss "diet".

Tillägg: dricker mycket smoothies med frukt, proteinpulver (alltså inte Nutrilett och liknande utan sådant man använder när man tränar) och mjölk eller vatten. Orkar inte laga mat men det här funkar lika bra för mig.
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Jag har kört på 5:2 i närmare ett år. Gör det av två anledningar: den eventuella hälsoeffekten på sikt samt ett sätt att inte gå upp i vikt av att unna sig det mesta i övrigt.

Jag har alltså stått still i vikt trots att jag inte haft många hämningar i övrigt så med ett normalt intag hade jag gått ner.

Jag tycker det är plättlätt fastedagarna. Jag äter ungefär 200-500 kcal fördelat på en-två "måltider". När jag började hade jag ca två veckor där jag var tung i huvudet framåt kvällen men det gick över sen.
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Kroppen måste göra sig av med mer än vad man stoppar i den om man ska gå ner i vikt. Visst förbränner kroppen lite energi bara man sitter upp eller till och med när man sover men jämfört med när man rör sig är det betydligt mer som förbränns om man är aktiv dvs. motionerar. Vi kanske har olika definition på motionering? För mig innebär det att man rör på sig sen spelar det ingen roll om det så är att man tar trappan istället för hissen en våning, går till fikarummet eller är ute och löptränar, promenerar el. dyl.

Fast på kort sikt är det mycket mer effektivt att minska intag istället för att motionera. Det blir väldigt mycket trappgående för att kompensera en mazarin...
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Jag har kört 5:2 sen i höstas. Det fungerar för det mesta ganska bra även om jag just nu kommit in i en period där jag inte lyckas hålla mer är 6:1. Jag gör det främst för de långsiktiga hälsoeffekterna. Jag vet ju inte om det fungerar långsiktigt, det får väl tiden utvisa. Men det är ju inte farligt att testa, jag mår bra av dieten så jag ser inget problem.

De dagar jag har 2-dag äter jag ofta kvarg m bär t lunch och tex lite kalkon m sallad på kvällen. Jag tycker att det är svårt att fasta när jag är hemma, så jag gör alltid det en dag som jag jobbar på kontoret. Sen är det också bra att rida på kvällen, eller träna på lunchen, så att man glömmer bort att man är hungrig. Jag tycker att det underlättar att vara väldigt aktiv.

I början kräver det lite planering, men sen är det som allting annat - man kommer in i tänket.

Vad äter ni andra som kör 5:2?
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

kl

Jag åt 5:2 ett tag i somras och höstas och trivdes mycket bra med det. Vet inte varför jag slutade riktigt (var delvis för att mitt och makens fastedagsscheman inte riktigt synkade och det blev lite trist att planera middagar då). Har börjat om med 5:2 idag och eftersom det "synkar" bättre nu så kommer det att flyta på bra, tror jag.

Jag brukade satsa på grönsaker, ägg, skyr och keso på mina fastedagar förra omgången och kommer nog att göra det nu med trots att jag annars skurit ned ganska markant på min mejeri och äggkonsumtion. Jag tog det lite lugnare med styrketräning på fastedagarna och såg till att jag fått i mig ett eller två mål mat innan jag tränade igen.
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Fast på kort sikt är det mycket mer effektivt att minska intag istället för att motionera. Det blir väldigt mycket trappgående för att kompensera en mazarin...

Ja nu menade ju inte jag att man skulle äta samma mängd och motionera mer utan att man ska minska intaget samtidigt som man motionerar för ett ännu snabbare resultat. Så länge man får i sig mer än vad man gör av med kommer man inte gå ner i vikt. Det hör liksom ihop.
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

delvis kl

Vilka effekter har 5:2 haft på vikten för er som går/gått på det?
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Äter mestadels råkost på "fastedagarna" - det blir två rejäla råkostsallader, plus en enkel smörgås till frukost. Har hållit på några månader, mest som försök till att börja med, men nu har jag liksom kommit in i en rutin och tycker det känns positivt.

En rå-sallad på ca 5-7 hekto blir ungefär 100 kcal. Dessutom blir jag mätt, får ätstunden och tuggandet.

Det går ju att göra egna soppor och grytor också, där en portion blir ca 100-200 kcal. Eller för allt del köpa färdiga där kaloriantalet är uppmärkt. Det är egentligen inte så svårt. Jag använder appen och beräknar genom den, vanligen hamnar jag då på 400-500 kcal på en fastedag - utan att bli direkt hungrig.

Tror inte jag gått ned särskilt mycket, men det var något år sedan jag vägde mig sist, så visst kan det ha hänt. Just nu ser jag det som ett perfekt sätt att få in mer grönskaker och min diet. Eftersom du bara "fastar" en dag åt gången så hinner du liksom inte bli sådär vansinnigt sugen på något särskilt.
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Jag har kört 5:2 i snart ett år, har gått ner ett par klädstorlekar (har ingen våg) utan att jag direkt tycker att jag har ansträngt mig.
På lågkaloridagarna äter jag ungefär så här: knäckebröd utan någonting på till frukost, till lunch ungefär samma som jag skulle ha ätit i vanliga fall (gör matlådor för hela veckan på resterna från helgens middagar), fast jag minskar kolhydraterna och lägger till grönsaker istället, och på eftermiddagen en smoothie eller lite soppa beroende på årstid. För mig funkar det bättre att äta lite mindre och vid fler tillfällen än lägga alla kcal vid ett tillfälle, men det får man väl testa sig fram vad man tycker passar en bäst.
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Väldigt olika, men tex igår åt jag ett kokt ägg vid 13-tiden, lite smoothie vid 17och lite kött och en avokado vid 20. Som någon annan också sa, det gäller att hålla sig sysselsatt dessa dagar, annars blir det lätt jobbigt ;)

Jag är fortfarande, efter flera månader med 5:2, fascinerad över att jag VARJE fastekväll tänker att "i morrn, då ska jag äta så mycket goda saker..." och sen när jag vaknar nästa dag är jag inte det minsta hungrig eller sugen. Skithäftigt!

För mig är detta den enda metod som funkar, då jag älskar godsaker av alla slag och verkligen inte har någon karaktär eller disciplin. Jag har ingen brådska att tappa i vikt, men det skulle inte skada med 5 eller till och med 10 kg ner, och jag är sakta på väg med denna metod (har försökt gå ner halvhjärtat i ca 5-6 år). Jag älskar att det bara är en dag i taget och äter precis lika mycket onyttigt som vanligt de övriga dagarna ;) men sammanlagt blir det ju mindre nu.

Har dessutom insett att jag mår riktigt bra av fastedagarna, är alltid pigg och känner mig fräsch dagen efter!
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

Jag har praktiserat metoden i över året.113 dygn utan mat har det blivit.
Vet inte om jag gått ner något ,men jag mår fint och har fina värden.
 
Sv: Erfarenhet av 5:2

kl

Jag har ätit enligt 5:2 sedan i höstas. Har kanske tappat 3 kg, men orsaken är inte i första hand att jag vill gå ner i vikt. Jag vill istället kunna äta gott och vad jag vill på ätardagarna, utan att gå upp i vikt.
Jag tycker också att jag är piggare och mår bättre än vad jag gjorde innan 5:2. Mina svältdagar kan se ut ungefär såhär: Frukost: 1 kokt ägg Lunch: 1 varma koppen klar soppa och ev. liten frukt, Middag: Kycklingfilé (70g) och gratinerad aubergine med tomatsås på lök, vitlök och krossadetomater med kryddor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
473
Senast: Windy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
748
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp