Erat bästa tips på att få manen att växa lite fortare :)

JessicaM

Trådstartare
Ber om ursäkt om tråden ligger fel.

Finns det något bra råd för att få manen att växa lite fortare? Någon bra pälsglans som gör att manen växer kanske

Sv: Erat bästa tips på att få manen att växa lite fortare :)

Mineraler!!!

Jag har använt Krafft Miner Röd, hände ingenting....

Fick tag på Advance Concentrate (Equimins) och efter 4-5 veckor var det en enorm skillnad. (Hästen hade inget tagel på svansroten när jag började) Kan inte få tag på Equimins där jag bor tyvärr men men....

Inget tips för att få manen växa fortare men de jag vet som har raser där lång man är önskvärd brukar alltid ha manen flätad för att den ska slitas så lite som möjligt. Det visste du kanske redan men om inte är det ju också ett litet tips.

Det bästa är nog att vara rädd om manen, kamma försiktigt, mycket pälsglans osv.

Tror knappast pälsglans gör att den växer snabbare. Däremot skyddar den det som finns redan.
Sen är det väl som med människor att det kommer inifrån dvs mineraler och vitaminer. Och vissa raser har ju kraftigare man och tillväxt.

ENZION!!! gör snabb och markant skillnad efter fullportionering redan efter en månad!
Min arab fick både tjockare o längre man!

En bra och balanserad foderstat gör att hela hästen mår bra och då växer man och hovar med den hastighet de kan göra. Tillväxt är även individuellt.

Hihi alla vill ha snabbare tillväxt, jag vill ha LÅNGSAMMARE!!! Jag får klippa min fjording var o varannan vecka, annars lägger sig henne stubb.
Skulle jag inte klippa henne på säg 3månader så la sig manen ner..:D

Men jag tror som dom andra skrivit att en balanserad kost med EV tillskott kan ge en jämnare tillväxt o finare päls/man överhuvudtaget..

Jag tror på balanserad foderstat och att minimera slitaget på taglet. Pälsglans, inte borsta för ofta och hålla den flätad kanske.

Inget av det hjälpte dock på min förra häst, han fick dras med en minisvans i hela sitt liv. :p

Mineraler!!!

Jag har använt Krafft Miner Röd, hände ingenting....

Fick tag på Advance Concentrate (Equimins) och efter 4-5 veckor var det en enorm skillnad. (Hästen hade inget tagel på svansroten när jag började) Kan inte få tag på Equimins där jag bor tyvärr men men....

Vart får man tag på Advance Concentrate? letat på internet men hittar bara åt hundar och massa hår sprayer åt människor :O

ENZION!!! gör snabb och markant skillnad efter fullportionering redan efter en månad!
Min arab fick både tjockare o längre man!

Det står på paketet till Enzion att det är till hästar med dåliga hovar?
Hjälper det både man och hovar? gör det att hovarna växer snabbare och kan de göra någon skada om man kombinerar med nuvarande foderstat?

Det står på paketet till Enzion att det är till hästar med dåliga hovar?
Hjälper det både man och hovar? gör det att hovarna växer snabbare och kan de göra någon skada om man kombinerar med nuvarande foderstat?

Det är ju samma som för människor.
Hår och naglar är gjorda av samma material så därför är det samma "medel" som får dem att växa....

Kiselgur tror jag kan påverka mycket, säkert oxå enzion.
B-vitamin borde inte skada men kanske gärna i jästform, mer koncentrerat.

Zink påverkar oxå hud/hår på ett positivt sätt.

Eggersmann har en Hudkur som de rekommenderar till hästar med hudproblem men man kan säkert ge den till alla hästar.

Sen är de tju i grund och botten hästens gener som avgör hur deras man och svans blir stora, långa, tjocka och ståliga eller tunna och tarvliga :)

Och från början en bra foderstat.

smart, det tänkte jag faktist inte på men nu när du säger det så låter det klart logiskt ;)

Jag håller med vissa andra:
Kamma försigtigt utan att slita och var rädd om den bara.

Ingen piggborste till manen och borsta sällan. Jag slänger på pälsglans ganska ofta men kammar igenom försiktogt MAX två ggr i månaden. Det har gjort susen!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka