Sv: Eran "träningsvecka"
[/B]hej, kul med en sån här tråd!! tänkte starta en men nu hittade jag denna!
det här träningsprogrammet som jag har åt min pålle så började jag med igår.. under vintern har jag mest ridit ut pga underlaget osv..
detta träninsshema har jag plockat ihop för att förhoppningsvis få upp lite muskler på min tinsku och att han skall hålla viljan uppe och tycka att arbetet är roligt, vilket i hans fall är varierat och inte för mkt på banan (köptes som en ridskolehäst som börjat stanna och säga ifrån efter ett 11 årigt liv som banehäst)
må intensivt pass (hehe tinsku intensivt är inte så intensivt, spec då han har brosk i hovarna osv, men intensivt efter oss två som individer) på banan, med cavaletti. upp och nervärmning i terräng, allt som allt ca 1 h
ti går som "turridningshäst" med stallägaren, kolla lördagens jobb, ungefär samma fast denna dag kan han gå två ggr per dag
ons klättring i backar, inte så jobbigt ännu då vi just har börjat men det kommer bli jobbigare ju mer muskler han får, i nuläget kmr det ta en 40-50 min .. det inräknat skrittandes till backen och hem igen (ca 1.5 km från stallet)
tors"vilodag" lite Monty roberts inspirerad löslongering plus NH, trix
eller bara ut och gå (jag oxå alltså!!
)
frehoppning, på våran nivå, dvs ett eller två hinder som man hoppar ett par ggr/varv på ca 50 cm, roligt iaf!! om int hoppning så blir det iaf banan, kanske longering en 30 min först och träna på formen sen , plus galoppövningar
lö terräng, inte så mycket jobba på tygel, bara rida ut med vänner och ta det lungt, 1h ungefär i alla gångarter
sö ungefär sama som lördag, eller ett pass att träna på övningar från veckans ridlektion (som vi snart kan börja med igen då banan är mkt bättre nu
)
kommer ändras lite säkert om nu ridläraren kommer snart igen, ridlektionen blir säkert på helgen, kanske varannan vecka. plus att en stallkompis ska köpa andra delen av sin häst så att hela blir hennes så hon kommer vara mkt mera i stallet då oxå= säkert mera sitta och åka på turer i terräng , hehe