Eran "träningsvecka"

E

Em_E_liE

Är väldigt nyfiken på hur en träningsvecka kan se ut för er.

Skriv gärna med inriktning t.ex. hoppning eller dressyr eller annat :p, om ni tävlar, ålder på häst, ev. mål ni siktar mot.

Skriv gärna en mer förklarad övning som ni tycker är bra och vad den är bra för. Typ om den bygger ryggan, får hästen mer på alerten, eller vad det nu kan vara som den är bra för. :laugh:

Kul att veta hur ni andra tränar. :)

Sv: Eran "träningsvecka"

Har en ny häst sen 2 veckor tillbaka, en unghäst, så det är änsålänge på grundnivå och lågt tempo. Vi lär känna varann fortfarande. Han har inte gått så aktivt så vi tänker att vi försöker träna ca varannan dag, men lite mer blir det för jag kan inte låta bli. :D

Hästen är en Nordsvensk Brukshäst, valack, 4,5 år, sparsamt riden. Vi inriktar oss lite åt det akademiska hållet på låg nivå. Dressyr/grundutbildning.
Denna vecka har sett ut som följer:

Sön: Reds ut ordentligt för första gången ca 1,5 h, skritt o trav. Det var nog ganska mkt jobb för honom både fysiskt och mentalt.
Mån: Vila upp musklerna. Klickerträning.
Tis: Rida ut. Få sträcka ut i alla gångarter, ca 1 h. Lära känna omgivningen.
Ons: Vila musklerna. Klickerträning.
Tors: Arbete vid hand. Jobba med att få igenom böjning i båda varv.
Fre: Arbete vid hand. Jobba med att få igenom böjning i båda varv.
Lör: Rida ut, låta honom få sträcka ut lite igen i alla gångarter ca 1 h. Lära känna omgivningen.
Sön: Vet ej ännu. Ett lite lugnare pass eller vila.

Arbete vid hand är änsålänge ngt som jag inte är speciellt duktig på och han har aldrig tidigare gjort det, så vi tar en sak i taget. Just nu jobbar vi med att ställa honom, få igenom böjningen i kroppen och be om inner bak. Har lyckats gå några steg i öppna men änsålänge är ett steg i taget målet. :)

Åh vad kul med ny häst. :D Intressant med det akademiska, någonting nytt för min del vad gäller träning och så. Hoppas det går bra för er!

Min pålle är en 17-årig fredriksborgare (dansk vagnshäst) som tävlas i körning, msv klass med målet på svår klass denna säsong. Förra veckan såg ut som följande;

Mån: Longering, mest galopp (vilket kommer in i dressyrprogrammet i svår klass)
Tis: Dressyrkörning, jobbar mycket med formen och lösgjordhet
Ons: Vila
Tor: Tömkörning, ett ganska lugnt lösgörande pass
Fre: Uteritt i alla gångarter
Lör: Programkörning, provade nytt dressyrprogram
Sön: Vila

Nu är kanske inte den veckan representativ då han gick ganska hårt veckan innan och behövde vila på onsdagen och då det var planerat för körträning under helgen var det lugnt dagarna innan, men sen blev tränare sjuk... Men där finns ju med de sätt vi tränar på förutom dressyrridning. Jobbet med lösgjordhet och formen går genom all träning.

Måndag, ofta vila eller lite longering.
Tisdag: Lite drssyr på ridbanan, kort pass ca 30 min.
Onsdag: Skritta ut på hårt underlag om det är mörkt, längre om det är ljust.
Torsdag: Dressyr på banan eller tömkörning.
Fredag: Ut eller promenad oftast.
Lördag: Ut i skogen, oftast konditionsträning med mkt galopp.
Söndag´: ut i skogen eller lite hoppning/löshoppning på banan.

Så det blir på vinterhalvåret 2-3 uteritter i veckan, blandat med olika pass. Kan vara klättring, galoppintervaller eller en längre blandad tur med lite stockar och stenar att skutta över. Vanligen 45min-1½ timme. Ibland när det är klmörkt bara skritttur på 30 min.

På banan håller jag ofta bara på ca 30 min. Hoppar lite 0-2 ggr per vecka, bara några språng per gång. På vintern inte så mkt då vi inte har nåt ridhus och inte kan göra det när det är mörkt eller fruset.

14-årigt fredriksborgarsto, tränar dressyr (tävlar inte) hoppas och tävlas av pilot lite smått.

mån: rida ut, klättra, dressyr ute, ca 1 h, 10 min
tis: hoppning
ons: rida ut, dressyr ute ca 1h, 10 min (dressyrträning i ridhus/bana varannan vecka)
tors: rida ut, klättra, dressyr ute ca 1 h, 10 min
fre: se tors..
lör: uterinding i dagsljus :D bland något längre pass än annars, ca 1,5 h
sön: se lör..

eventuellt rider vi inne någon av helgdagarna, då dressyr. beror lite på hur hon känns dagen innan om vi är inne eller inte, har hon varit glad och pigg är det oftast inga problem att rida inne, är hon tjurig och bitchig försöker jag inte ens. dock tycker jag att det är ganska tråkigt att sitta inne och rida så jag är hellre ute och tränar! hur långa passen blir beror på hur det känns, går det super kanske vi bara rider intensivt en halvtimme och lullar runs i skogen resten. :)

3 arig PRE hingst
icke insutten an
gar pa losdrift

mandag- inget jobb
tisdag- promenad i hand 20 minuter med huvudlampa
onsdag-inget jobb
torsdag- inget jobb
fredag- inget jobb
lordag- latt loshoppning eller tomkorning
sondag tomkorning, eller langre promenad vid hand

vi skall forsoka bygga upp med en dag till i veckan tills mars, och loshoppas kanske vi gor en gang i manaden max..

Connemara-valack på 16 år, som jag tävlar lite i hoppning

Mån: Uteritt ca 1 h/ dressyr ca 1 h
Tis: Uteritt ca 1 h/ dressyr ca 1 h
Ons: Vila
Tors: Hoppträning för instruktör
Fre: Dressyrträning för instruktör
Lör: Uteritt 1-2 h
Sön: Uteritt 1-2 h/ dressyr ca 1 h

Andra pållan är under igångsättning och går lugna men långa uteritter ca 3-4 dagar/vecka.

Måndag: Dressyr el. tömkörningspass 1 h
Tisdag: Vila
Onsdag: Uteritt
Torsdag: Dressyr el. tömkörningspass 1h
Fredag: Vila
Lördag: Uteritt
Söndag: Dressyrträning

Så här brukar det se ut för tillfället. Uteritterna varierar från skritturer till längre rundor i alla gångarter. Tömkör honom minst 1 gång i veckan, ibland blir det två.

12 årig halvblodsvalack. Under uppbyggnad :p

Har ett hbl, 04:a, som jag rider 4 ggr/vecka.
Blir en lång skrittur 1 dag, 2 dagar då jag rider ut i de olika gångarterna & 1 dag då jag tränar i ridhus/ridbana. Dock ska vi öka träningen till 5 dagar/vecka nu i vår, samt lite längre & mer krävande pass. De övriga dagarna får han bara gå & strosa i hagen, alt promenad/tömkörning/longering. Men han har iaf EN hel vilodag.

Med mitt vbl, 94:a, rider jag 6 grr/vecka.
Blir en lång skrittur 1 dag, 3 dagar då jag rider ut i de olika gångarterna & 1-2 dagar då jag tränar i ridhus/ridbana. Alt kan jag istället någon dag gå promenad med honom, tömköra eller longera honom. Men han har EN hel vilodag iaf, då han bara går i hagen & strosar.

8årig varmblodstravare
allroundare/dressyr
mål/delmål: att han ska kunna jobba utan spänningar i alla gångarter, bygga muskler och bli självbärig.

Ex. veckoschema de senaste veckorna:
mån: tömkörning
tis: ut i skogen en sväng plus lite lösgörande på ridbanan
ons: ut och klättra, gå över nedfallna träd
tors: vila
fre: uteritt med dressyrarbete
lör: dressyrlektion eller skritta ut
sön: uteritt alla gångarter

Lite svårt att rida ut på hårt/halt underlag denna årstid så det blir lite slöridning av det. Men vi ska komma igång mer med "ordentligt arbete". Nån gång.

Jag har haft mitt fullblod sen slutet av september. Han var då otränad. 10 år gammal. Har långsamt jobbat honom fram dit vi är idag. Han är både hopp och dressyrinriktad, själv satsar jag mest på dressyren. Mitt mål är att ha en sund och lagom tränad häst till sommaren :) Ser framför mig många härliga långturer och vem vet, kanske en klubbhoppning eller liknande.

Senaste veckan har sett ut såhär:
Lördag: Promenad 40 min offroad
Söndag: Vila
Måndag: Skogstur 40 min alla gångarter, lite lite klättring
Tisdag: Longering ca 20 min med lite bomarbete
Onsdag: Vila
Torsdag: Skogstur ca 60 min alla gångarter, mest skritt
Fredag: Skogstur ca 1,5 timma alla gångarter + klättring, mest skritt

Idag har han fått vila igen och imorgon ska vi gå en promenad eller ta en skrittur.
Angående övningar så älskar jag variationen! Nu är det dock fruset igen så ingen longering det närmaste, inte heller några "dressyrpass". Planerar även att dra ner lite på intensiteten så passar nog på att skrittjobba så länge kylan har sitt grepp om oss.

Måndag, ofta vila eller lite longering.
Tisdag: Lite drssyr på ridbanan, kort pass ca 30 min.
Onsdag: Skritta ut på hårt underlag om det är mörkt, längre om det är ljust.
Torsdag: Dressyr på banan eller tömkörning.
Fredag: Ut eller promenad oftast.
Lördag: Ut i skogen, oftast konditionsträning med mkt galopp.
Söndag´: ut i skogen eller lite hoppning/löshoppning på banan.

Så det blir på vinterhalvåret 2-3 uteritter i veckan, blandat med olika pass. Kan vara klättring, galoppintervaller eller en längre blandad tur med lite stockar och stenar att skutta över. Vanligen 45min-1½ timme. Ibland när det är klmörkt bara skritttur på 30 min.

På banan håller jag ofta bara på ca 30 min. Hoppar lite 0-2 ggr per vecka, bara några språng per gång. På vintern inte så mkt då vi inte har nåt ridhus och inte kan göra det när det är mörkt eller fruset.

Måste bara revidera mitt veckoschema lite. Nu när jag går igenom den här veckans träning i huvudet blir jag ju lite fundersam över vad jag är för galning egentligen. Men det finns en tanke och ett syfte. Min häst fyller 6 år i år, och jag har länge varit lite missnöjd med bjudningen. Inte så att hon är lat, hon är pigg och glad, men hon svarar inte riktigt när jag ber om ökning i galopp utan det blir lite halvhjärtat sådär. Så den här veckan har jag jobbat lite med att trigga igång hennes vilja att ta för sig ordentligt i galoppen.

Måndag: vila (jag skrev tenta)
Tisdag: Uteritt med mkt galopp och trav, med sällskap. Det gick undan. :)
Onsdag: Lite motion lös i paddocken
Torsdag: Red på ridbanan, lugnt då underlaget inte var det bästa.
Fredag: Red ut, galopperade rejält, dock en kort runda.
Lördag: Red ut, galopperade mkt, lite terränginspirerat med bla några diken och upphopp.
Söndag: lite lätt klättring, men kunde förstås inte låte bli att ta en rejäl galopp uppför en brant backe. :o

Imorgon blir det lite skritt och uppmjukning och streching. Tror jag har skapat ett monster. :o Nu är det fart i lilla häst. :laugh: Nu blir det lydnads övningar, och mkt skritt och uppmjukning.

jag gör ett nytt schema för varje vecka, så det ser lite olika ut beroende på vad tränarna säger att vi ska göra mer lr mindre osv.

men såhär kan en vecka se ut:

måndag: uteritt/klättring
tisdag: markarbete
onsdag: dressyrträning
torsdag: tömkörning
fredag: vila/skritt för hand
lördag: dressyr
söndag: hoppträning

har en 10 årig d-ponny som både hoppas och rids dressyr upptill LA/msv

Senast ändrad:

Rider min medryttarpålle 3-5 dagar i veckan, han 8år. Han har Knabstrupper i sig (Stavning?).

Så här kan det se ut om jag inte ska "tävla", (Clear round).

Mån: Ägarens dag, tror han vilar
Tis: Uteritt
Ons: Ägarens dag, antingen vilar han eller så rider hennes 7åriga dotter.
Tors: Hopp/dressyrträning för tränare.
Fre: Skritt+Trav
Lör: Ägarens dag/dressyr/uteritt
Sön: Ägarens dag/Tävling

Om jag ska hoppa clear round så rider jag på lördagen och söndagen också.

Vinterschema brukar bli så här när jag mår bra... pga väglag och väder. Idag har jag fått hem en transport så nu kan det bli ridhus någon mer gång emellan... så då kanske det kan bli ordning på schemat på allvar. För närvarande är det mkt promenader vid hand...

Dag 1 Uppsutten tur i omgivningarna skritt och trav, minst en timme
Dag 2 Skrittur vid hand max en timme
Dag 3 Uteritt m stallgänget alla gångarter ca 2 timmar
Dag 4 Uppsutten Skrittur i omgivningarna minst en timme
Dag 5 Arbete vid hand/tömkörning/longering max en timme
Dag 6 Paddockridning minst en timme alla gångarter
Dag 7 Ridhus - Ridskolelektion alla gångarter
Dag 8 Skrittur vid hand max en timme
Dag 9 Uppsutten tur i omgivningarna skritt och trav, minst en timme
Dag 10 Hel vila

Pga ryggmärgsskada och löfte till opererande neurokirurg, ska jag ej hoppa och ramla av, så det är buskridning på hög nivå med akademisk dressyrinriktning. Tävlar ej, för närvarande...

Min häst är 25 år ung, svenskt halvblod av gammal ädel stam. Egentligen en lågställd modell, men något spänd och känslig, därmed "intressant" att rida.

De mål, jag har med min häst är att hon och jag ska hålla varandra pigga, friska och fräscha, så långt som möjligt. Och att vi ska ha roligt under tiden.

Rider min medryttarpålle 3-4 dagar/vecka. Försöker få ner honom i vikt, men det är inte lätt när det är så hårt ute :( Blir mkt ridhusridning just nu.

Mån: Vilar
Tis: Dressyr i ridhuset, 1h
Ons: Vilar
Tors: Promenad vid hand, ca 40 min
Fre: Uteritt, ca 45 min
Lör: Vilar el rids
Sön: Dressyr och uteritt, ca 45 min

På sommaren när det är varmare rider vi ut mkt mer samt hoppar en del.

Måndag Onsdag Fredag: intervallträning i backe eller jogging i djupsnö
Tisdag Torsdag: lång och lugn uteritt i skogen, med mycket klättring alternativt trickträning
Lördag: vila
Söndag: dressyrträning

Mål för hästen: Få upp kondition och bärighet
Mål för mej: Att förbättra sitsen
Långsiktigt mål: Att starta i distansritt

Ariel blir 2 år i år, vi satsar på distansritt på hög nivå, men första målet är egentligen att klara en debutant fälttävlan på bästa sätt. Ariel går på lösdrift, därav det enkla schemat.

Mån. Ledig.
Tis. Visning vid hand, mentalträning.
Ons. Ledig.
Tors. Ledig.
Fre. Löslongering ev. med bommar/småhinder.
Lör. Ledig.
Sön. Promenad vid hand, ökar tiden varje vecka, men max 120 min. Distansrutiner efteråt.

[/B]hej, kul med en sån här tråd!! tänkte starta en men nu hittade jag denna!

det här träningsprogrammet som jag har åt min pålle så började jag med igår.. under vintern har jag mest ridit ut pga underlaget osv..

detta träninsshema har jag plockat ihop för att förhoppningsvis få upp lite muskler på min tinsku och att han skall hålla viljan uppe och tycka att arbetet är roligt, vilket i hans fall är varierat och inte för mkt på banan (köptes som en ridskolehäst som börjat stanna och säga ifrån efter ett 11 årigt liv som banehäst)

intensivt pass (hehe tinsku intensivt är inte så intensivt, spec då han har brosk i hovarna osv, men intensivt efter oss två som individer) på banan, med cavaletti. upp och nervärmning i terräng, allt som allt ca 1 h

ti går som "turridningshäst" med stallägaren, kolla lördagens jobb, ungefär samma fast denna dag kan han gå två ggr per dag

ons klättring i backar, inte så jobbigt ännu då vi just har börjat men det kommer bli jobbigare ju mer muskler han får, i nuläget kmr det ta en 40-50 min .. det inräknat skrittandes till backen och hem igen (ca 1.5 km från stallet)

tors"vilodag" lite Monty roberts inspirerad löslongering plus NH, trix ;) eller bara ut och gå (jag oxå alltså!! :D)

frehoppning, på våran nivå, dvs ett eller två hinder som man hoppar ett par ggr/varv på ca 50 cm, roligt iaf!! om int hoppning så blir det iaf banan, kanske longering en 30 min först och träna på formen sen , plus galoppövningar

terräng, inte så mycket jobba på tygel, bara rida ut med vänner och ta det lungt, 1h ungefär i alla gångarter

ungefär sama som lördag, eller ett pass att träna på övningar från veckans ridlektion (som vi snart kan börja med igen då banan är mkt bättre nu :banana: )

kommer ändras lite säkert om nu ridläraren kommer snart igen, ridlektionen blir säkert på helgen, kanske varannan vecka. plus att en stallkompis ska köpa andra delen av sin häst så att hela blir hennes så hon kommer vara mkt mera i stallet då oxå= säkert mera sitta och åka på turer i terräng , hehe

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka