Eran stalltemperatur!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare memmalotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 339
M

memmalotta

Vad har ni för stalltemperatur de olika årstiderna? och om ni inte är nöjda medd den temp. som är, vad hade ni ÖNSKAT att det var?

Där min häst står är det mellan 3-13° (kallast på vintern såklart). Jag hade velat ha en jämnare temperatur någonstans där mittemellan, året runt.

Sv: Eran stalltemperatur!

Någon enstaka grad över utetemperaturen har jag här, vintertid. På sommaren är det lite svalare i stallet istället. Lite bökigt på vintern då vattnet fryser men hästarna mår bra och är friska...bara jag som tycker det är kyligt emellanåt. Kommer att göra om stallet så att det håller frostfritt men inte mer än så...

Vi har mellan -5 på vintern när det är kanske -20 ute och upp till säkert 15+ på sommaren (ganska svalt i stallet sommartid). Hästarna mår ju bättre av att det inte är alltför stor skillnad när de går ut i minusgrader skulle jag tro, alltså tror jag inte att det skulle vara bra att gå från typ +12 grader inne till -25 ute om man nu har det på vintern.

jag håller med, skall inte vara för stor skillnad! personligen tycker jag det är för varmt när det är 12 grader(därikring) i stallet på sommaren. men går inte att få det mycket kallare ;) däremot så är det i detta stall uteslutet att det blir minusgrader, så fryser vattnet och värmebeläggaren (eller något som har med vattnet att göra, haha) spricker - och det är inget vidare skoj med ett stall på 15 hästar.... :angel:

Vi har ungefär samma temperatur i stallet som det är utomhus. På vintrarna är det antagligen några grader varmare och på somrarna lite svalare. Hästarna trivs bra med det. Vi har inte vattenkoppar så jag tycker inte att det är ngt problem med vattnet.

Vi har några grader varmare än utomhustemperaturen på vintern och några grader kallare än utomhustemp på sommaren. Jag tycker personligen att det är bra att temperaturen i stallet varierar med årstiden pga de hästar som inte har täcke på sig. På vintern sätter de så mycket päls för att klara temperaturen ute så blir det för varmt i stallet finns det risk att de börjar svettas och då kommer de frysa när de släpps ut. På sommaren går ju hästarna oftast ute, men vill man stalla upp sin häst är det skönt att stalltemperaturen inte är för låg, eftersom hästen då anpassat sig efter värmen.

vet inte. är isolerat men väldigt högt i tak och luckor längst upp på väggarna som nästan alltid är öppna, samt att det är uppet i nock. hästarna varma ju upp så det är alltid varmare inne. det är väl ganska lagom för det mesta, dock tycker jag det blir lite väl kallt på vintern när det är 10-15 kalla. men minus blir det inte!

det fattar jag inte hur man kan orka ha i ett stall.. då fryser hästarnas vatten, tom ströet fryser. for att inte tala om hur hemskt det är att hålla på där för oss, fryser ju halvt ihjäl. man kan liksom inte ha tjocka handskar när man tränsar och lindar.^^

Vi har inte vattenkoppar så jag tycker inte att det är ngt problem med vattnet.

allt vårat vatten fryser :p även om det finns vattenkoppar så har ingen av alla 15 hästar INTE vattenhink. lite jobbigt att knalla till närmsta grannen med 15 hinkar (några x2) så minusgrader fortfarande uteslutet! ;)

. men minus blir det inte!

det fattar jag inte hur man kan orka ha i ett stall.. då fryser hästarnas vatten, tom ströet fryser. for att inte tala om hur hemskt det är att hålla på där för oss, fryser ju halvt ihjäl. man kan liksom inte ha tjocka handskar när man tränsar och lindar.^^

Jag har nog vant mig. Det värsta är när man ska dra i alla broddarna. De är iskalla. Jag brukar ha bädd till hästarna när det är kallt så det fryser inte i boxarna.

Men jag har kanske glömt hur det var. Jag kan ju inte påstå att det har varit kallt de senaste två vintrarna. men vintern före dem var det kallt länge.

allt vårat vatten fryser :p även om det finns vattenkoppar så har ingen av alla 15 hästar INTE vattenhink. lite jobbigt att knalla till närmsta grannen med 15 hinkar (några x2) så minusgrader fortfarande uteslutet! ;)

Jag häller varmvatten i hinkarna när det är riktigt kallt. Men vi har bara fyra hästar och två fårboxar (med fyra -sex får).

har hört att varmvatten fryser fortare (förstår däremot inte riktigt hur det skulle gå till, haha!)

men problemet kvarstår att vi inte har någonstans att få vatten från om det fryser! det spelar ju ingen roll om vi går med 15 hinkar kallt eller varmt vatten, haha :) om vattnet fryser så finns det inget vatten alls att få från någonstans i stallet.

min kropp slutar fungera när det närmar sig noll.. men jag är säkert extra känslig för kyla också.

fryser inte vattnet i hinkarna också?? eller ni kanske vattnar dom morgon o kväll bara?

på vintern är det runt +5 och på sommaren är det nog runt +10, ganska lagom temperatur tycker jag...

På vintern är det kallt, minus ute = minus i stallet.

Sommaren är det väldigt svalt, kan inte säga exakt men det är mkt svalare inne än ute.

Nu på våren ligger det rätt jämnt.
Som i dag när det är 12+ ute så är det kanske 8-10 inne i stallet.

på vintern ligger det runt +5 och på sommaren +10 varesig vad temperaturen utomhus är.
Stallet är isolerad och en föredetta ladugård.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 377
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Mmm, så är den härliga tiden på året återigen här när temperaturen sjunker under -20C och all plast blir superkänslig. Jag gör av med... 2
Svar
34
· Visningar
3 166
Senast: skiesabove
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka