Eran första dressyrtävling?

S

_smirnofff_

Vad var det för program?
Hur gick det?

Något man bör tänka på?

Jag har endast tävlat hoppning, ALDRIG dressyr. :crazy:

Sv: Eran första dressyrtävling?

LC:1

Red fel, slarviga vägar, var ungefär 12-13 år.. Slutade på 49% tror jag.
Detta var på ridskolehäst... :)

har ridit några dressyr tävlingar på ridskolan men det var länge sen så jag kommer inte riktigt ihåg.

men min första dressyr tävling på min förra ponny var en LC:2 tror jag och det var nog 4 år sen. Iallafall han gick jätte fint på framfidningen men sen när jag skulle in på banan blev han jätte rädd när dom öppnade dörren till ridhuset och fick se en kruka med röda rosor :grin::laugh: så han kastade sig ut.. men sen lyckades jag övertala honom att gå in och där inne var han jättespänd så ritten gick inte så bra, han tappade formen helt var något tittig...(han brukade vara ganska nervös på hopptävlingar också) men jag red i alla fall bra och rätt vägar och så, så det var ju alltid något. Jag hann aldrig starta fler dressyr tävlingar på honom för han såldes tyvär.

det brukar kanske inte alltid gå bra första tävlingen men det blir nog bättre ju mer du tränar på det. träna mycket på programet så du och hästen kan det bra. Och om du har en lite mesig häst som min kanske du ska träna på blomkrukor med blommor :laugh::D haha

Red min första tävling förra året en LB:1 och fick 58,62% med en fel ridning med komentarer att förbättre ökad skritt och mellan gångarter och att jag föll fram i galopparbetet även att hästen drog sig ur form vid övergångar. Kan också säga att jag var så fruktansvärt nervös och framförallt hade jag nog ridit fram lite för länge och skrittat ganska mycket vilket hade stressat upp mig väldigt mycket eftersom jag hann tänka på hur alla andra gjorde! trots spänd och stressad ett relativt hyfsat resultat!

Red en LC1 på min hopponny som helt sonika hoppade över dressyrstaketet i galoppen med förlängd steglängd;). Blev alltså utesluten på min första dressyrtävling:o

Har bara tävlat några få dressyrtävlingar menmem,
för typ ett år sen red jag första gången en LC:2 på ridskolan på min egna ponny som tydligen bestämt sig för att han inte ville vara med utan han gick i snigelfart hela programet, protokollet va fullt med kommentaren "Seg" :rofl:

haha jag vill knappt täänka på min första tävling! Red väll en LC:1 om jag inte minns helt fel..kommer inte ihåg vad procenten blev..runt 48-49% skulle ja tro..det blev iaf 116p:p
taskiga vägar..väääldigt dåligt tempo och form..allmänt kasst alltså..men så var dt ju tack o lov x-antal år sedan med;):D

Jag red en 'märke 2'-tävling, alltså jättejättelätt med en ridskoleponny ^^
Och, jag vann :D Då fattade jag såklart tycke för dressyr, men numera går det tyvärr inte alltid lika bra ;) :D

Vad var det för program? lätt C:2
Hur gick det? Jag red en ridskolehäst, Neito, en finsk häst. Kollade på videon idag faktiskt, haha jag skrattar bara åt den! Jag red med säkerhetsväst o ja, inga tävlingskläder, men de var ju min allra första tävling så de kanske inte e så konstigt ;) Sen red jag ju väldigt slarviga vägar också! genade i hörnen och ja, det såg slarvigt ut, men ganska fin sits hade jag. Fick ungefär 52 %, minns inte exakt.
Något man bör tänka på? Rid noggranna vägar, ut i hörnen.

min första dressyrtävling var en träningstävling på ridskolan för tre år sen. red lc:1 på en supergullig korsningsponny nordsvensk/russ som kunde programmet utantill :D fick 56,6% men det var nog mer ponnyns än min förtjänst.

Red en LC1 på min hopponny som helt sonika hoppade över dressyrstaketet i galoppen med förlängd steglängd;). Blev alltså utesluten på min första dressyrtävling:o

Jag gjorde typ samma! Hade lånat en tidigare otävlad ponny från ridskolan som hoppade över dressyrstaketet efter andra snett igenom eller nåt sånt i LC:1. (Rev dessutom staketet :o)

Skön allsvenskandebut. Tur att lagklassen gick lite bättre!

Igår faktist :angel:
Märke II på ridskoleponny, fick 66,4 % :D

Min var i höstas. KM i dressyr på ridskolan. Hade ridit hästen en gång innan. Det gick dåligt från framridningen och genom hela programet. Efter första galoppen så fick hästen världens fart och gick knappt att få stopp på!

Red LB:1 på 57,24%. Grinade hela kvällen och kände mig värdelös i en vecka efteråt :p

Mitt tips är att träna in programmet väl så det sitter som rinnande vatten. Man ska kunna väcka dig mitt i natten och du ska kunna rabbla programmet ;)

Men ha inte så höga krav på hur det går. Tänk på att det är första gången!

Lycka till!

Vad var det för program?
Hur gick det?

Något man bör tänka på?

Jag har endast tävlat hoppning, ALDRIG dressyr. :crazy:
Jag red min första dressyr tävling i våras. Jag är 13 år och tävlade en otävlad 5åring. Vi startade en LB Och kom runt på 65 %. Vi red i ungponnyklassen men om vi ridit i den riktiga klassen hade vi kommit tvåa. :)

Imorgon, CR, LC:1 på ridskoleponny :crazy:
Supernervis, har endast deltagit i några små hoppclearrounder tidigare på en självhoppande häst - Och helt seriöst är jag TOTALT och KOMPLETT hjärndöd när jag rider på "tävling".

Men imorgon får vi väl se hur det går, jag återkommer om jag fortfarande lever...

Min första (lokala, hade bara ridit hemma innan på klubbnivå) dressyrtävling var LB:0.Han var jätteseg och vi skulle rida rakt mot några fönster i ögonhöjd för honom och det värsta det gick folk bakom. Resultatet vi kommer till galoppen och i ökningen hoppar vi rakt över dressyrstaketet = utesluten. Var inte sååå nöjd med honom då med tanke på att vi i hoppningen brukar få samma resultat. Men att tänka på är väl kanske att välja rätt ridhus till tittiga hästar:)

Red min första dressyrtävling för två år sen, LB:1 om jag inte minns galet fel :)
Gick fint, vann tom. Men gud vad nervös jag var! Skakade nästan och hade ont i magen och usch. Vad jag tycker är jobbigast är det där med tiden och framridningen, så man inte har varken för mycket eller för lite tid. Har man för mycket tid så spänner man sig bara och bara väntar och hästen blir lite trött påre. Detta är iaf min erfarenhet! :)

var tidigare i höstas, red ett Lc:1 på 61.48% (vinnaren fick 61.75! SURT)

Jag tycker att du ska börja med någon av L:C och L:B orna, du bör ha tränat ordentligt innan, så att du är helt säker på att du kan det.

på min första dressyrtävling en L:C1a och kom 4a. Det gick faktiskt ganska bra, men jösses vad nervös jag var! :D

Oj,oj vad bra det gått för alla andra :)

Min första var en LB:1 som vi med nöd och näppe tog oss runt på 38,??% :crazy:
Det var tvärnitar, jämfotahopp, slängningar och skyggningar. Inte en enda rörelse på rätt ställe.

Men till min stora förvåning kom vi inte sist, någon hade lyckats rida på ännu lägre %

Trots allt var jag nöjd med hästen :) det kändes som han ville sjunka genom jorden och dö, men han kämpade på (skräckslagen)

Fick kommentaren av en på läktaren att jag kanske borde försökt samla hästen lite mer :mad: . Att jag ens fick hästen att röra sig framåt kändes som en världsseger, så samlingen just då kändes lite sekundär.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 911
Senast: settis
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 337
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyren på OS i Paris är inledd och det var Juliette Ramel som gick ut först för Sverige. – Det här är ju once in a lifetime, säger...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka