Eran favorit ridövning.

Sv: Eran favorit ridövning.

På 20m-volt, flytta in och minska till 10/15-m, ev skritt och fram/bakdelsvändning, sedan trav och flytta ut igen, ett varv i galopp, bryt av, flytta in, vänd, ut och galopp igen osv.

Det jobbade vi mycket med när jag gick hästskötarutbildning, tycker det gav mycket rätt snabbt. Hästarna blir uppmärksamma och mjuka och eftersom det var ridskolehästar vi red :angel:, var galoppen ett bra sätt att få dem att inte somna till i traven/skrittvändningarna.

Annars en hederlig galopp på medellinjen, med volter åt sidorna och övergångar. Det är ju som bekant inte helt simpelt att rida en häst rakt fram utan att nåt ben sticker ut här och där.... ;)

Snart är det dags för mig att börja rida igen *pepparpeppar* Jag längtar så oerhört mycket!
Med tanke på att jag tappat en en hel del självförtroende & stitter och spänner mig för det allra minsta lilla så kommer det bli en hel del arbete i skritt. jag behöver stärka upp mina "ridmuskler" igen, hitta min balans. och det svåraste av allt, Sluta se mig själv trilla av när jag tänker på att jag ska rida.
Tror inte att min balans & ridkänsla är borta, den har bara gömt sig. Min nervositet gör mig stel, spänd & stum. Då känner mna sig inget vidare följsam kan jag lova.
Sitter nu och kollar upp lite olika övningar som man kan hålla på med i skritt. Som hjälper en att hitta sin balans & träna på sin sits(som också tar stryk av SSS)
Rid utan stigbyglar sa någon - HJÄLP! sväljer tungan av att bara tänka på det haha
Det kommer nog bli så att jag harvar runt på ridbanan, växlar voltarbete till att skritta innanför spåret så att Aska slutar ta stöd av staketet.
Att bara sitta till häst, hur som. Gör nog väldigt mycket för mig.

Men har ni några tips?
Kan säga att min häst är ganska slarvit riden det senaste året (fick henne för 2 veckor sedan) tar inte stöd för skänkel och knäpper gärna av i nacken om man inte får med rumpan.

Ber om ursäkt för långt inlägg :angel:

(men mest KL)

hornvolter_ridovning_164115277.jpg

Jag älskar hörnvolter! De kan bli bästis med vilken ryttare som helst. Den här övningen aktiverar ryttarens skänklar, hästen ska formas runt innerskänkeln och släppa stödet från väggen.

Andra bilden är snarlik, men med öppna spår just för att man inte ska kunna ta hjälp av väggen utan i stället rama in hästen med skänklarna.

Första steget är alltså lösgjord häst som formar sig sig för skänklarna och som lätt följer med in på volterna och inte blir kvar "på väggen".
Nästa steg i de här övningarna är att flytta hästen sidvärts ut ur volten och sedan fortsätta i skänkelvikning eller öppna till (eller halvvägs till) nästa volt.

Går att göra i både skritt, trav och galopp. Vill man höja ribban lite kan man rida volterna i trav och raksträckorna i galopp, till exempel.

Övning 1:
Rid på ett minde fyrkantspår, alltså flytta in några meter från spåret och se till att medellinjen hela tiden är i mitten. Om man rider i vänster varv lägger man en volt åt höger vid varje "hörna". I galoppen så fattar man då höger galopp och på så sätt tränar man samtidigt på förvänd galopp på långsidorna emellan volterna. Kommer ihåg att jag tyckte det övningen var väldigt roligt, har dock inte gjort den på jättelänge men det ska jag ändra på nu! :D

Övning 2:
Gör vanliga serpentiner över medellinjen, men i bågarna lägger man in en volt. Väldigt lösgörande övning. Tycker också om att träna på övergångar på serpentiner. Sakta av/göra halt varje gång man passerar medellinjen och ev. mitten på bågarna.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka