Era spatthästar

O

Orvar

Hur rider ni era spatthästar? Rids dem var dag, eller varannan till och med? Rider ni som ni gjorde innan de blev "sjuka"?

Har ni några speceilla knep för att rida hästen på ett speceillt sätt för att de ska klara av passet bättre?

Finns det något ni vet att de inte klarar av?

Sv: Era spatthästar

Jag äger ingen spatthäst men jag brukar dressyrrida en ponny som nyligen fått diagnosen spatt. Skillnaden mot en vanlig ponny är att han rör sig stelare, behöver längre uppvärmning och mycket mer lösgörande övningar.

Han rids ca 5-6ggr i veckan, omväxlande uteritter och dressyr, ibland får han även hoppa lite lägre hinder. Något som vi vet att han inte klarar av är hoppning på högre höjder eller regelbunden hoppning - då kommer han inte hålla ö.h.t.

Ponnyn rids ungefär som före han blev "sjuk", bortsett från hoppningen dvs. Skillnaden nu är att han inte tävlas/tränas på samma nivå som förut utan han går som tävlingsponny på LC/LB-nivå numera. Tränar visserligen på högre nivå men inte alls med samma krav som innan, han har sina begränsningar fysiskt nu och det är bara att acceptera. Men han har aldrig haft några problem med att klara av ett normalt ridpass, dock så blir det en extra lång fram/avskrittning och mycket lösgörande övningar, samt mycket stärkande skrittjobb, p.g.a stelheten.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider min häst i princip varje dag, kan hända att det kör ihop sig någon dag då varken jag eller medryttaren kan men det gör inte så mycket tycker jag själv.

Rider henne som förut, tror inte hennes hade hunnit gå så långt så efter 2 sprutningar så var hon precis som innan, om inte med bättre bakben :) Kommer få hoppa och träna dressyr som vanligt och vet. kunde egentligen inte se några begränsningar.
Tror det beror mycket på, jag var i princip inställd på att få ta bort min tant men hon blev så pass mycket bättre på 2 behandlingar att det var sjukt, men man ska följa vetrinärens råd iallafall, jag fick ett schema att sätta igång henne efter och det har fungerat super. Men hon har nog 9 liv min pålla :p Det är inte första gången hon klarar av något som låter omöjligt..

Jag har inte stött på något hon inte klarar ännu, och nu är vi tillbaks i normalt arbete men har inte hoppat än. Så vi får se hur det går.

Är alltid noga med fram och avskrittning men det var jag innan också så annars är det nog inget jag ändrat på särskilt.

Har ni märkt några skillnader när era hästar jobbar på böjt spår?

Min fick diagnosen spatt för snart 8 år sen. Han hålls igång regelbundet, rids fem gånger i veckan och då märks ingenting. Han får absolut inte bli stående, då kan han bli stel. Han trampar under med bakbenen lika mycket som tidigare. Han hoppar gärna, men vi undviker tajta banor och höga höjder.

Nej inte nu längre, hon var väldigt stel i början på böjt spår men det har gett med sig nu, en massage och väldigt lite krav i början men nu går hon jättefint både på rakt och böjt spår.

Jag motionerar min dam alla dagar i veckan på något sätt, varvar dressyr, skogsridning, kondition och promenader i skogen. Jag har dock inte haft henne så länge men jag upplever att för mkt voltarbete gör henne stelare, dock är hon lite ur kondition så det kan vara därför.;) Märker även att hon blir stelare efter vila därför gör vi något varje dag. Gör även som föregående, lång och ordentlig uppvärmning och samma med avslut av ridpass... värmer gärna upp henne en stund på lina för att se hur dagsformen ser ut.

_sasha_: vad har du sprutat din häst med? min har behandlats 1 ggr/år med bi-phosphonate tror jag det hette.

Min hästs spatt upptäcktes 2006 och då sprutades hon i mars och juni med kortison. Sedan dess har jag ridit i stort sett dagligen. Hon går ungefär samma arbete som innan, men jag hoppar inte mer än ca 1 meter (men inte ofta innan heller), har skippat konditionspass med intervallträning, då hon inte behöver vara i hög kondition, när min bana är hård rider jag mycket kort eller undviker den helt. Hon går mycket bra i dressyren och utvecklas hela tiden. Min får Glycovett som kosttillskott och kommer att få regebunden massage då jag själv har gått en grundkurs i massage nyligen. Jag har inte röntgat haserna sedan 2006, då var alla ledspringorna mycket smala.

Hade tidigare en islandshäst med spatt på prov, med henne så var det mkt att rida på känn, vissa dagar var hon rent halt och då fick hon ju vila alt. skrittas mjukt om det inte var så farligt.
Andra kunde hon ridas som vanligt, dock så var jag försiktig med att samla henne för mkt i tölten eller att rygga då jag inte ville belasta haserna onödigt mkt.

Blev inget köp dock, beslöt mig för att köpa en frisk häst istället.

Vi har en ridskoleponny med spatt. Hon går varje dag och verkar trivas med det.

M-oaa

Som flera andra redan skrivit gäller det att hålla igång spatthästen med lagom mycket arbete. Jag rider ca 4 dagar i veckan och tömkör/promenerar de andra dagarna - mycket arbete över stock och sten i skogen. Hästen är ganska stel i bak och behöver lång uppvärmning. De senaste åren har det börjat märkas vid skoning bak att han har jobbigt att hålla benen uppe länge. Men, det funkar med en förstående hovis och motion innan skoning..
Jag hoppar inte min häst längre - annars gör jag "allt" men i ett lugnare tempo och med lägre krav.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama