Era matvanor.

doglover

Trådstartare
Är ni perfekta som föräldrarna på Familjeliv, eller är ni mänskliga när det gäller era barns matvanor? Jag lagar mat varje dag som jag har sonem, försöker göra "från grunden" och använder mig av rotfrukter och/eller grönsaker i/till maten. Vatten lr mjölk som dricka. MEN.. Jag serverar efterrätt. Och den innehåller - ve och fasa! socker! Vi kan även dricka läsk mitt i veckan. Varför är det så tabu? Sonen är 5 år, inte i närheten av överviktig, får i sig fullkorn, frukt och grönt varje dag. En vanlig frukost: hälsomackor med becel och pålägg (varierar) cheerios och ex smaksatt A-fil. Eller råggröt med kanel och smör. Midda: ex köttfärsås på kycklingfärs, passerade tomater, matgrädde. Pasta/vit fiberpasta/fullkornspasta (varierar), grönsaker och vatten. Efterrätt. Varför är det så tabu med socker även fastän den serveras i rimliga mängder? Varför sticker d i ögonen på perfekta morsor?

Sv: Era matvanor.

Jag rycker på axlarna åt vad folk stoppar i sina "ongar" om jag ska vara ärlig. Jag skulle ALDRIG säga/tycka - åsikta eller pracka på någon vad jag tycker och tänker (för det gör jag).

"var och en blir profet i sin egen fodertunna" var det en professor som sa på en föreläsning jag var på (om hästfoder :D ) men det är väldigt överförbart på människor.

Så fort en människa fått upp idé för en diet och tycker att den fungerar ser man gärna ned på hur andra äter och annat, och predikar och predikar. Jag har - tyvärr - varit där själv, men jag kom ut som en bättre människa. :o (hoppas jag).

Förresten också: Jag ser inte mig själv som "perfekt" på något sätt, jag uppmuntrar inte och försöker inte "lära" min dotter att äta sött. Hon får självklart smaka om vi sitter och fikar och har fikabröd men servera söta drycker och "köpa lördagsgodis" och sånt är helt uteslutet. När hon själv önskar/ber om det kommer jag att ändra på det.

För mig är det viktigt eftersom jag hade en väldigt "söt" uppväxt där det inte fanns någon som helst eftertanke och jag tror att det har bidragit till dåliga tänder, övervikt och ätstörningar hos mig.

Jag har ett BMI på under 18 och äter sött varje dag, sockerberoende :p Det vill jag undvika att sonen blir ja ;) Vi vräker inte i oss mängder utav det, men ändå tycks d sticka i ögonen på folk. Att vi har hälsan, är relativt aktiva och mår bra spelar ju ingen roll, vi äter ju socker!!! Fy fan! ;)

nu har jag inga barn än (på bakning i magen) men när dom ploppar ut har jag för avsikt att försöka få i dom "normal" mat. jag har inte tid el tålamod att vara hysterisk med innehållsförteckningar el att stå o laga exakt allt från grunden, ve o fasa jag kommer tom använda mig av halvfabrikat då o då ;)

jag är själv uppväxt i en familj med vad min pappa kallar för "välfärds-sjuka", vi åt "lyxmat" för den tiden och pommes (givetvis friterade i fritös), bea och lövbiff en onskväll var inte ovanligt.. ost i alla dess former.. friterad, smält, bredbar och gourmet. halvfabrikat, smör, gräddde och ALDRIG några grönsaker. någonsin. och inte var det tal om något lördagsgodis. det åt vi när vi ville och kex osv fanns alltid till hands.

precis som klockan så har jag också övervikt, dåliga tänder och ätstörningar. Fick en helt annan syn på mat när jag började kockskola och insåg att det fanns mat bortom fläskfileträsket och halvfabrikaten samt träffade min sambo med familj som är uppväxt på mkt vegetarisk och ekologisk kost. ätstörningarna övergick då från regelbunden överkonsumtion till hysterikonsumtion vid enstraka tillfällen och det är ett arbete som pågår än idag 10 år senare..

DET är ett helvete jag vill unvika att mina barn får uppleva.. Sen om det finns socker el "ofarliga" tillsatser i deras mat tycker jag är bättre på en vettig nivå än att driva det åt det hysteriska på ena el andra hållet!

mina barn kommer inte heller bli lärda att äta sötsaker el godis, men när dom upptäcker det själva så är det absolut inget förbjudet.. bara under rimliga nivåer!

Nu vet jag inte riktigt om jag ens svarade på frågan eg eller om jag flöt ut för mkt :p

Mina föräldrar är inte heller överviktiga - och har aldrig varit - och jag har alltid varit jättekativ och rört på mig jättemycket hela mitt liv. How could it happen?! ;)

Eftersom Du själv inte har några problem med ätandet så förstår jag att du rycker på axlarna åt det - såklart. :) Det behöver ju inte bli/vara något problem heller men tittar man utanför sitt eget hus och på samhället i stort så ser man ju att ohälsa och övervikt ökar och ökat jättemycket på ganska kort tid ...

Tycker det låter som om du har bra matvanor. En allsidig kost. Tror inte på att undanhålla sötsaker för barn, men det måste ju vara inom rimliga nivåer.

sudda sudda sudda sudda

(jag kan ju inte börja med att säga att jag aldrig skulle lägga mig i och sen göra det? Jösses.- Nån hejd får d va!)

Senast ändrad:

Frukt e vi skitdåliga på att äta, men grönt blire varje dag. Fullkorn/hälsobröd ist för vanligt osv. Skulle aldrig tillåta min son att bli fet, faktiskt. Tänderna finns d inga problem med heller. Och han skriker inte efter sött direkt, men han vet att om han inte äter upp det han har på tallriken så blire ingen efterrätt ;) Jag har vägt 20 kg mer än nu (55 kg/177 cm) och vill inte hamna där igen. Sonen drar 122/128 i kläder och väger ca 23 kg. Äter bra, varierat och allsidigt. Tycker det borde klassas som barnmisshandel att medvetet göra sina barn feta.

Vi skulle nog inte kallas "perfekta" direkt, vad nu det är.
Dottern (3 år) äter det vi gör. Då vi är rätt dåliga på att äta grönsaker själva så försöker jag anstränga mig när det gäller henne. Morötter, ärtor och majs brukar som oftast finnas på hennes tallrik.
Annars är maten en mix av hemlagat och halvfabrikat. Hon älskar köttbullar men jag orkar/hinner inte rulla själv, de färdiga är goda de med. När vi har mos så gör jag det själv istället för pulver, för det är godare.
Vi äter hämtmat som thai eller pizza och då får hon också.
Vi äter aldrig efterätt men hon vill gärna ha en frukt efteråt i bland.

Hon kan få smaka en klunk läsk om vi fikar men får aldrig ett helt eget glas. Hon nöjer sig med klunken och sen dricker hon vatten/mjölk.
Hon får godis på fredagar, då köper hon alltid två kinderägg och en klubba. Sen är hon nöjd.
Har vi ngt gott hemma så får hon smaka, hon nöjer sig med en bit.

Sen om det är normalt eller onormalt vette 17. Men så länge hon äter, rör på sig och mår bra så känns det bra.

Jag är nog vad familjeliv skulle kalla perfekt än så länge, för jag vägrar burkmat utan sonen får alltid hemlagad mat.
Han fick halvfabrikat idag med risgrynsgröt men nu vet jag att han äter det så då kommer jag koka egen.
Jag håller inte på så här för att vara perfekt utan för att jag spyr av burkmat. Så är inte en tanke på sonens bästa utan bara mitt:p

När sonen blir större kommer han få ta en bulle då och då, dock inte dessert eller så för att JAG inte klarar av det med mina ätstörningar.
Jag har ätstörningar efter ha blivit kallad tjock typ hela livet och av att ha haft osund inställning till mat så med mina barn kommer jag bara jobba för en sund inställning till mat och idrott. Eftersom det är mycket viktigare än om barnet får lördagsgodis eller ej.

Är ni perfekta som föräldrarna på Familjeliv, eller är ni mänskliga när det gäller era barns matvanor? Jag lagar mat varje dag som jag har sonem, försöker göra "från grunden" och använder mig av rotfrukter och/eller grönsaker i/till maten. Vatten lr mjölk som dricka. MEN.. Jag serverar efterrätt. Och den innehåller - ve och fasa! socker! Vi kan även dricka läsk mitt i veckan. Varför är det så tabu? Sonen är 5 år, inte i närheten av överviktig, får i sig fullkorn, frukt och grönt varje dag. En vanlig frukost: hälsomackor med becel och pålägg (varierar) cheerios och ex smaksatt A-fil. Eller råggröt med kanel och smör. Midda: ex köttfärsås på kycklingfärs, passerade tomater, matgrädde. Pasta/vit fiberpasta/fullkornspasta (varierar), grönsaker och vatten. Efterrätt. Varför är det så tabu med socker även fastän den serveras i rimliga mängder? Varför sticker d i ögonen på perfekta morsor?

Vad är egentligen poängen med efterrätt? Jag kan förstå att man som avslutning på en fin middag vill ha efterrätt, men till vardags, efter en vanlig barnfamiljsmiddag (som ju oftast blir rätt enkel, av tidsskäl inte minst), varför?

Så frågar du mig, så är läsk och dagliga efterrätter liksom rätt onödiga kalorier, ska jag äta en onyttig sak per dag så tar jag hellre en fika på eftermiddagen, och det funkar ju inte att ha både läsk och efterrätt och fika dagligdags, det tycker jag blir för många tomma kalorier. Jag blir tjock, och barnet får dåliga vanor.

Vi dricker inte läsk varje dag vettö ;)Varför efterrätt? För att jag vill det. Vi är lååångt ifrån feta och kaloriintaget överskrids inte varje dag. Räknade varenda en kalori dagligen förr, inte nu längre. Men d sitter ju fortfarande kvar i hövet, så jag vet på ett ungefär ändå ;) Vi äter bra mat i övrigt, mycket fibrer, vitaminrikt, fullkorn, dricker vatten, sällan halvfabrikat och vi är nästan ständigt i rörelse. Vad är felet?

Senast ändrad:

Enligt Vad ska du äta-tråden på ÄU äter du väl t ex barer och en hel del lågfettprodukter - och sen choklad efter nästan varje måltid? Jag kommer ihåg det eftersom jag brukar reagera på det när jag läser i tråden.

Det är väl inte det spåret du ställt in ditt barn på, får man hoppas. Det är inte så lyckat att vänja honom vid choklad som avslutning på varje måltid. Du skriver själv att du är sockerberoende, nu riskerar du ge honom samma mönster.

Jag har min son varannan vecka ;) Hur ska han kunna påverkas av mina matvanor när han är hos sin pappa eller när jag är på jobbet? JAG äter minilätta på mackan, han får Becel. JAG äter lågfettpålägg, han får vanligt. Förstår du? JAG dricker light, han får vanlig. Och det är inte just choklad efter precis varenda en middag. Ibland är det russin, ibland frukt, ibland choklad, ibkand lyxigare yoghurt, ibland glass. Rimliga mängder dessutom. Varför är det så fel?

Senast ändrad:

Vad som framför allt är så roligt med de där trådarna på familjeliv är ju att folk har väldigt bestämda åsikter om vad som är bra mat, och när det är okej att äta hel- respektive halvfabrikat. Men det är väldigt få som faktiskt har koll på vad hel- och halvfabrikat är.

Jag är nog vad familjeliv skulle kalla perfekt än så länge, för jag vägrar burkmat utan sonen får alltid hemlagad mat.
Han fick halvfabrikat idag med risgrynsgröt men nu vet jag att han äter det så då kommer jag koka egen.
.

Köper du risgrynsgröt är det helfabrikat. Köper du ris och kokar gröt är det halvfabrikat. (Menar nu inte att du var som de med de bestämda åsikterna!) Även de "egna" köttbullarna som någon pratade om tidigare är halvfabrikat om man har köpt köttfärsen i affären. Att laga man "från grunden" endast med råvaror är svårare än vad man kan tro :)

Du frågar ju på Förälder om ditt barns matvanor?

Om du äter helt annorlunda när han är med så faller naturligtvis en del av mitt resomenang. Men det är ändå helt onödigt att låta en femåring äta söta efterrätter varje dag.

Ja, jag käkar annorlunda när han är med. Skulle aldrig falla mig in att tvinga på honom de vanor som jag har när han är hemma. Så det är onödigt med en frukt efter maten? Dom är ju söta ;)

Jag kör efter mottot sans och balans.

Vi lagar mat, men visst slinker det ned halvfabrikat någon gång ibland. Varierad, hemlagad mat, godis och läsk på lördagar. Väldigt sällan efterrätt faktiskt.

Jo, jag kom på det:p ibland snurrar inte hjulen rätt som du vet;)
Jag tycker halvfabrikat numera är = mat du inte har lagat själv. T.ex leverpastejen är halvfabrikat, men egentligen är det hel. Om vi skulle slänga ut allt halvfabrikat så skulle sambon behöva skjuta några älgar till och plocka lite granris att mumsa på till typ.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka