Era matvanor.

Sv: Era matvanor.

Nja jag vet inte om jag hÅller med om att halvfabrikat numera är något annat. Det är ju vad det är och det blir väldigt svårdiskuterat om alla har en egen definition.

Däremot menar jag absolut inte att det per definition skulle vara dåligt med halvfabrikat. Det är ju en stor del av att vi gått ifrån bondesamhället att halvfabrikat är en stor del av kosten. Det är ju därför det blir så lustigt när folk deklarerar att de aaaaaldrig skulle ge sina barn halvfabrikat samtidigt som de gärna äter pasta till middag :)

Den moderna människan skulle inte kunna leva utan halvfabrikat/helfabrikat tror jag, vem ställer sig och bakat bröd när man kommer hem från jobbet kl 6?

Ursäkta det konstiga undan jag hann ändra, sonen bestämde sig för att prova helfabrikatet papper som resulterade i att det fastna i halsen (spydes upp igen och ingen skada skedd)

Senast ändrad:

Frukt innehåller nyttiga vitaminer och mineraler. Det gör inte choklad och annat som man brukar kalla söta efterrätter.

När du skrev att ni åt efterrätt med socker varje dag så betydde det alltså att sonen åt frukt? Sorry, jag tvivlar på det.

Tvivla du på bara ;) Skrev aldrig om exakt VAD för efterrätt och folk tolkar efterrätt olika. Sonen äter inte exakt samma mat som jag gör, inte ens när han är med mig. Det finns sådana människor där ute som öven förbjuder frukt just pga sockret. Har även lagt märke till att någon som kallar sig för Mandalaki inte sitter brevid oss varje måltid.

Senast ändrad:

Nej, jag ser det du skriver och svarar utifrån det. Fast nu försöker du backa bara för att jag kritiserar det du skriver: att du och sonen äter efterrätt med socker. Du skriver inte hur ofta, men tråden hade knappast kommit till om det rört sig om en gång i veckan.

Men jag ska inte fördjupa mig mer i det här, det märks på dina formuleringar att du vill ha medhåll för något som du innerst inne vet är fel. Du behöver inte gå till familjeliv för få reda på att ett barn inte ska äta en massa socker, det räcker om du kollar t ex livsmedelsverket.

Blir inte förvånad längre om hur folk jämt och ständigt "förstår" exakt hur en människa man aldrig träffat innan fungerar. Fantastiskt. :) Och nej, om jag hade tyckt att det var fel så hade jag ändrat på det. Undrar mest varför folk laggar så otroligt mycket om det. Till viss del förstår jag att många vill att man ska vara och göra som dom själva, för det är "det ända rätta". Och en sak till, jag är inte den bästa människan på att uttrycka mig skriftligt.

Ja, vi äter inte fem portioner frukt om dagen som man ska. Max två. Så jag antar att det räknas som dåligt.

Hej! Jag är absolut ingen perfekt förälder. Jag försöker i den mån jag kan laga mat från grunden. Dels för att jag är emot halvfabrikat och mitt intresse är stort för just matlagning. Min son hjälper gärna till och vill lära sig att laga mat. Det sporrar ju mig mer och skärper till mig. Det tar ju 10-15 minuter att få ihop en bra måltid och som även smakar bra. Ang godis och söta drycker så har vi bullar här hemma på sin höjd. Som de får på helgerna. Och det är pga mitt de sockerberoende och gravövervikt på 30 kg, har nu bara 10 kg kvar. Och de 20 tappade jag av Zumba, ridning, jobb OCH kostomändring! Vad andra gör bryr jag mig inte om, vet bara hur jag och mina barn mår. Vi slipper blodsockerfall och hyperaktiva barn som är höga på socker, de har mängder med energi ändå.

Blir inte förvånad längre om hur folk jämt och ständigt "förstår" exakt hur en människa man aldrig träffat innan fungerar. Fantastiskt. :) Och nej, om jag hade tyckt att det var fel så hade jag ändrat på det. Undrar mest varför folk laggar så otroligt mycket om det. Till viss del förstår jag att många vill att man ska vara och göra som dom själva, för det är "det ända rätta". Och en sak till, jag är inte den bästa människan på att uttrycka mig skriftligt.

Vad vill du med tråden? Nej, jag serverar varken läsk eller söta efterrätter till mig eller barnen till vardags, jag tycker det är tomma kalorier. Det innebär inte alls att jag är en perfekt förälder. Men jag tror det är väldigt många som inte gör det, så det kanske därför folk reagerar när du säger att du gör det?

Är ni perfekta som föräldrarna på Familjeliv, eller är ni mänskliga när det gäller era barns matvanor? Jag lagar mat varje dag som jag har sonem, försöker göra "från grunden" och använder mig av rotfrukter och/eller grönsaker i/till maten. Vatten lr mjölk som dricka. MEN.. Jag serverar efterrätt. Och den innehåller - ve och fasa! socker! Vi kan även dricka läsk mitt i veckan. Varför är det så tabu? Sonen är 5 år, inte i närheten av överviktig, får i sig fullkorn, frukt och grönt varje dag. En vanlig frukost: hälsomackor med becel och pålägg (varierar) cheerios och ex smaksatt A-fil. Eller råggröt med kanel och smör. Midda: ex köttfärsås på kycklingfärs, passerade tomater, matgrädde. Pasta/vit fiberpasta/fullkornspasta (varierar), grönsaker och vatten. Efterrätt. Varför är det så tabu med socker även fastän den serveras i rimliga mängder? Varför sticker d i ögonen på perfekta morsor?

Hos oss serverar vi bara fullfeta produkter förutom lättmjölk. Vi lagar allt som oftast mat från grunden men har alltid några snabbalternativ i frysen (allt från helfabrikat till nedfrusna rester) som är skönt att ta till när tiden blir för knapp och barnen är hungriga. Vi fikar ytterst sällan men barnen brukar få ta en kaka till mellanmålen på helgen och vi äter ofta snacks på fredag- eller lördagkväll. Köper nötkött från utekor, odlar en hel del grön- och rotsaker själv och försöker hålla oss till eko- och kravprodukter.

Vi skulle med all säkerhet kunna äta ännu nyttigare mat men jag tycker ändå att det ser och känns bra utifrån vår ambitionsnivå. Drar man ner på "snacksandet" på helgen finns definitivt möjligheten att servera läsk någon veckodag. Men med söta efterrätter varje vardag känns det som att guldkanten på helgen får sig en törn. Var jag en efterrättsperson hade jag nog hellre satsat på bär och frukt till efterrätt istället för mer sockriga alternativ.

Nja jag vet inte om jag hÅller med om att halvfabrikat numera är något annat. Det är ju vad det är och det blir väldigt svårdiskuterat om alla har en egen definition.

Däremot menar jag absolut inte att det per definition skulle vara dåligt med halvfabrikat.

Jag tror dock att ordet halvfabrikat, som så många andra ord, används ganska olika av olika personer (om sedan dessa personer säger sig "ha en definition" eller inte, är det kanske överkurs att reda ut).

Jag använder nog ordet lika nördigt som du, vilket i princip betyder att uttrycket "jag lagar all mat från grunden" så gott som alltid är falskt när det används. Eftersom de flesta inte maler säd till mjöl eller styckar kor och maler färs.

Så jag skulle säga att mjöl - hur ekologiskt det än är - är halvfabrikat, liksom nötfärsen.

Pasta har jag lite svårt att bestämma mig för - å ena sidan är den färdig, å andra sidan kräver den ju kokning (jag tänker nu på torkad pasta) för att vara ätlig. Halvfabrikat eller helfabrikat?

I stort sett är det väl bara färska grönsaker och frukter som faktiskt är råvaror i vanlig matlagning, i princip allt annat är minst halvfabrikat.

Själv tycker jag att halvfabrikat är superbra! Utan det skulle jag ju få lägga många, många timmar på maten varje dag, och hela samhället hade som du antyder varit ett helt annat.

Jag kan ha missuppfattat något, men mjöl äter man väl också sällan utan att koka eller baka det i ugnen? Så då borde väl pasta och mjöl gå under samma benämning.

Den moderna människan skulle inte kunna leva utan halvfabrikat/helfabrikat tror jag, vem ställer sig och bakat bröd när man kommer hem från jobbet kl 6?

Precis! Och det är ju därför det blir så lustigt när folk hävdar att halvfabrikat är sååå dåligt.

Baka sitt bröd finns det nog folk som gör dock, jag är en av dem. Däremot så mal jag inte mitt mjöl, mjölkar min ko eller kärnar mitt smör innan jag börjar baka så det blir halvfabrikat ändå :D

Ja precis, för mig är "laga mat från grunden" när man använder rena råvaror, vilket precis som du säger är typ frukt och grönt.

Jag håller med om att gränsen mellan hel- och halvfabrikat inte är helt tydlig. Jag har fått för mig att gränsen går vid att helfabrikat är "färdig", processad mat som endast behöver återuppvärmning eller äts som den är, exempelvis frysta färdigrätter eller färdig risgrynsgröt i "korv".

Halvfabrikat är då processad mat som behöver processas i ytterligare ett led för att bli färdig. Exempelvis pasta som behöver kokas. Färsk okokt pasta är ju lite som kaksmet, går att äta innan den är färdigprocessad men det är ju inte det som det som ska lagas. (Kaksmet lite godare dock :D )

Men det finns säkerligen många gränsfall

Senast ändrad:

Jag kan ha missuppfattat något, men mjöl äter man väl också sällan utan att koka eller baka det i ugnen? Så då borde väl pasta och mjöl gå under samma benämning.

Jag tänker mig att mjöl uppenbart är halvfabrikat, eftersom det iofs är färdigt att använda, men kräver någon form av tillagning, som inte enbart är uppvärmning/kokning. Hel säd vore väl en råvara, då.

När det gäller pasta kan jag inte bestämma mig för om det är halvfabrikat eller helfabrikat, om man tänker sig att helfabrikat är färdigt att stoppa i munnen (tex färdiga maträtter från frysdisken är ju fullt ätliga även som kalla, även om man föredrar att värma dem). Råvaran när det gäller att laga pasta "från grunden" vore väl hel durumvete.

Och han skriker inte efter sött direkt, men han vet att om han inte äter upp det han har på tallriken så blire ingen efterrätt ;) .

Där gör vi helt annorlunda. Vi lägger inget värde i hur mycket mat någon äter. Vi äter inte tills tallriken är tom, vi äter tills magen är mätt.

Ammande barn brukar få äta tills de är mätta och det litar vi på. Men direkt maten går att mäta är vi där och petar...

För övrigt äter vi både och. En vanlig vecka äter vi allt från extremt enkel mat som makaroner med något till (vi glömmer inte ketchupen) till riktigt vällagad mat. Det beror på när vi kommer hem.

*kl*

Jag anser att man bakat ett bröd från grunden när man ex.vis utgår från mjöl, salt, degvätska och jäst. Det tror jag är den vedertagna benämningen, det känns rätt obsolet att ex.vis börja framställa sitt eget salt. Däremot är mjöl ett halvfabrikat. Torkad pasta anser jag vara ett helfabrikat (precis som färdiga pulversoppor där man tillsätter vatten) men har man gjort sin egen färska pasta anser jag att man lagat den från grunden. Solklart va!:D

Jag förstår ju helt vad du menar. Men jag vet inte om jag skulle säga att man lagar mat "från grunden" när man använder halvfabrikat.

Fast jag sätter inget värde i begreppet att laga mat från grunden. Halvfabrikat är bra och nödvändiga. (Sen finns det ju såklart dåliga halvfabrikat, nu menar jag som fenomen.) Det är mer de som lägger ett värde i att inte använda helfabrikat, när de själva gör det lika mycket som jag har kritiserat :)

Sen kan man ju såklart mena att laga något "från grunden" inte nödvändigtvis innebär att helt utesluta halvfabrikat. Det är så jag tolkar dig. Men det är inte bad jag läst i knäppa trådar på fl :p

Jag anser att man bakat ett bröd från grunden när man ex.vis utgår från mjöl, salt, degvätska och jäst. Det tror jag är den vedertagna benämningen, det känns rätt obsolet att ex.vis börja framställa sitt eget salt.

Nej, det skulle jag verkligen inte rekommendera någon som även vill hinna med ett för vår samtid normalt liv! Det gäller även tex malning av säd till mjöl. Det är ju väldigt svårt att se någon riktig fördel med ett så konsekvent bruk av helt oförädlade råvaror, och all utrustning man skulle behöva - tex en kvarn för säden - skulle ju bli absurt dyr och skrymmande.

Det jag studsar lite mot, handlar nog om samma sak som Breaktown pekar på: att det anses "finare" att laga mat "från grunden" än att använda halvfabrikat. Och att många av oss därför inte riktigt gillar att tänka på sådant som mjöl, mjölk och ris, tex, som halvfabrikat. Vi tänker oss gärna att det är råvaror istället.

Samtidigt vet vi ju vad folk vanligtvis menar när de säger "laga mat från grunden", om någon säger det gissar inte jag att de framställer salt i hemmet. Men det är lite intressant var vi anser att "grunden" befinner sig i hela processen från ax till limpa. Jag tror att "grunden" successivt förflyttar sig uppåt i processkedjorna, i vårt sätt att tänka på mat. Vilket jag alltså inte ser något fel i, det är bara spännande att fundera över.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka