Era matvanor.

Sv: Era matvanor.

Visst är det det! Själv måste jag till min skam erkänna att jag i första hand tänker på pulvermos (vilket sannerligen är en dålig ersättning för egengjort,nästan en helt annan maträtt) och pulversås...:angel:;)

Så är det du som har lärt mig att äta Bullens Pilsnerkorv, också! ;)

Just nu jobbar jag mycket hemifrån, och då har jag mer eller mindre för vana att som lunch hälla innehållet ur en påse blandade frysta grönsaker (Findus har rätt bra blandningar som innehåller grönsaker som inte finns i grönsaksdisken) i stekpannan, och sedan servera med en överbliven lammkotlett eller lite halloumi eller så. Inför nästa jobbvecka, ska jag bannemej köpa en burk korv att ha till lunherna. :bump:

Nu är jag inte jag förälder men jag kan tänka mig att det "sticker i ögonen" på en del för att det faktiskt är onyttigt och att onyttig mat och fetma är ett stort problem i hela västvärlden.
Jag har själv svårt att förstå varför man inte vill ge sina barn en så bra och hälsosam grund som möjligt!?

Jag har också ett ganska stort sockersug och har en sambo som är helt galen i socker (jättebra för en diabetiker :crazy:) men när vi får barn tänker jag absolut göra mitt bästa för att dra ner på onyttigheterna.
Jag vill inte skapa några förbud mot godsaker, för jag tror att det bara leder till ännu större "vill-ha", men jag ser ingen anledning till att köpa hem en massa sötsaker och kommer definitivt inte servera efterrätt/godis/läsk regelbundet.

Matvanor är så himla viktigt. Åt båda hållen. Jag skulle inte vilja föra vidare ett ätstört beteende vare sig det gäller att äta mycket, äta onyttigt eller att äta väldigt restriktivt.

Just vad gäller mat så blir det enklare och förmodligen sämre mat ibland just för att vi är trötta och har tidsbrist. Det går inte att säga till vår tvååring att det blir mat om en timme. Hon är hungrig NU! Visst kan jag trycka i henne något mellanmål, men då äter hon ingen middag. Det finns inte ork att alltid stå dagen innan och laga mat för att värma upp dagen därpå osv.

Det ska vara gott, snabbt och nyttigt och ändå blir det en ugnspannkaka med lite bacon till ibland. Tja det är mat i alla fall... Jag brukar trösta mig med att både barnen och jag äter bra och varierad lunch.

Jag enas med dig här.

Ibland är snabbast den bästa lösningen och jag tror rent generellt inte att maten i sig är ensam bov i överviktigt samhälle. Själv är jag uppväxt på Oboy dagligen och vitt bröd alá polarkaka och jag var långt ifrån överviktig som barn.

Vettigt tänk och ingen hysteri över något, det är väl min melodi :)

Vettigt tänk och ingen hysteri över något, det är väl min melodi :)

Sa tänker vi ocksa.

Mina barn äter i stort sätt allt och älskar frukt och grönskaker. Dom far äta godis pa helgen och far läsk ngn gang ibland. Nu tycker jag att Emilia (snart 4 ar) har börjat bli lite rund sa vi ska dra ner lite pa onyttigheterna efter jul, det har blivit lite för mkt nu som muta när vi har jobbat i huset.

Vi lagar den mesta maten "fran grunden", korv är väl det mest färdiga vi äter. Men da är jag ocksa hemma hela dagarna och har tid att fixa mat. Bade jag och sambon tycker det är roligt med matlagning ocksa.

kl

Det är nog lätt att sitta och säga nu, med kotten i tryggt förvar i magen fortfarande, men jag tror då rakt inte att vi kommer ändra så mycket på våra matvanor när barnet kommer och sen börjar äta vanlig mat.

Vi äter sällan godis, chips och liknande, läsk finns hemma typ nu över julen och andra liknande tillfällen (vi älskar must båda två).
Jag bakar ganska mycket, både bröd och bullar, kakor osv, som tas fram när det kommer besök eller som sambon har med till jobbet. Visst har vi glass i frysen ibland, och nog händer det att det finns choklad i skafferiet men verkligen inget som äts regelbundet.

Vi slaktar egna tuppar och fiskar lite, samt har egen potatis, läk, morötter, kål, sallad osv och får en hel del kött av grannarna (mest älg och får/lamm). Fläsk-kött köper vi av en bonde i närheten och så även nöt/kalv om vi hinner med innan allt är upp-bokat. Resten av maten köper vi som alla andra i affären.

Att ha olika mat till sig själv och barnet låter onödigt krångligt, varför inte äta nyttigt själv om det är så att det är orsaken till att barnet ska ha annan mat?

Till sist måste jag bara säga att vi då inte har råd med att alla i familjen ska äta fem frukter om dagen. Frukt är svindyrt, och måste köpas hem rätt ofta om man ska ha så pass mycket hemma hela tiden utan att det hinner bli dåligt. Ohållbart när man åker 10 mil t.o.r för att storhandla. Visst har vi frukt hemma, men de vanliga grönsakerna till maten räcker gott för vitamin och mineral-tillförseln.

Det som rekommenderas till barn är "5 st" frukter och grönsaker, ca 1/2 kg.
Så grönsaker till mat o frukt till mellis brukar räcka bra.

Vi är rätt dåliga på frukt o grönt själva men som tur är så har de mkt sånt på dagis ;)

Fast det måse väl vara till lite större barn? Om min tvååring skulle få i sig fem hela frukter eller grönsaker om dagen skulle vi få sluta ge honom något annat än det, såvida det inte rör sig om typ ärter och vindruvor, såklart. Men t ex ett äpple, tre potatisar och en morot, det är ju rätt stor mängd.

Om man tycker själv att man ger barnen bra mat så spelar det ju ingen roll vad andra tycker. Gör man sitt bästa så gör man ju. Hemma hos oss kan det gå i perioder hur bra maten är. Men jag känner alltid att jag kan stå för barnens kostvanor.

"Laga mat från grunden" funkar ju i praktiken. Grunden flyttar sig som sagt uppåt i processen. Även "laga mat från råvaror", skulle jag anta betydde att man köper mjöl, inte säd, och att man köper smör, inte kärnar själv osv.

Jag skulle anta att du hade gjort köttbullarna och potatismoset själv, om du inte uttryckligen skrev pulvermos och Mamma Scans köttbullar - och i det fallet skulle jag gissa att någon form av familjekris eller stress låg bakom matvalet.

Om någon faktiskt malde sitt mjöl själv, innan de bakade eller gjorde pasta, skulle min spontana tanke nog vara att Surdegssöderhipsters goes Underbaraclara i lite väl överdriven grad ibland. :D Varför inte spinna sitt garn på slända också, och därefter sticka barnens yllebyxor att ha tygblöjorna i? Tygblöjorna givetvis vävda på egenhändigt bråkat lin. Typ.

Alla de sakerna kan vara kul att testa någon gång, men som metod för att få mat och kläder på daglig basis - nja.

Ja i ett vanligt samtal om gårdagens kvällsmat hade jag också utgått från att köttbullarna var hemlagade. Pulvermos har jag själv inte ätit sedan jag i mina sena tonår ofta och gärna åt det till kvällsmat tillsammans med en rejäl kladd
hamburgerdressing (färdig, på flaska ;) ). Min fråga gällde diskussioner som den här tråden där diskussionen just gäller olika processtadier av olika typer av mat. Men då vet jag.

Senast ändrad av en moderator:

Vi är inte perfekta.
Målet är att laga maten från grunden, men vi tar hjälp av genvägar
i vardagen. Det blir besök hos MCdonalds, pizzeria, sushi ibland.

En vanlig dag ser ut så här.
Frukost, flingor, mjölk, macka med pålägg.
Lunch i skolan/förskolan
Mellis i skolan/förskolan

De är vrålhungriga när vi kommer hem och äter frukt från fruktskålen.
Vi lagar middag av något slag. Soppa och pannkakor, Köttfärssås och pasta, köttbullar och potatismos, pyttipanna, går alltid hem. Serverar bröd och sallad till.

Är de mer hungriga på kvällen får de äta frukt eller morotstavar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka