Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hur ska man uttrycka sig då ifall man exempelvis i en sådan här tråd vill beskriva hur man inte äter exempelvis mamma scans köttbullar, pulvermos och Felix oxpytt?
Jag tror "finhets-faktorn" ang. att laga mat från grunden till viss del härstammar från att man vet vad som finns i men det kan ju också finnas en "duktighets-faktor" ang. att man faktiskt haft tid att göra maten.
Jag har min son varannan vecka Hur ska han kunna påverkas av mina matvanor när han är hos sin pappa eller när jag är på jobbet? JAG äter minilätta på mackan, han får Becel. JAG äter lågfettpålägg, han får vanligt. Förstår du? JAG dricker light, han får vanlig. Och det är inte just choklad efter precis varenda en middag. Ibland är det russin, ibland frukt, ibland choklad, ibkand lyxigare yoghurt, ibland glass. Rimliga mängder dessutom. Varför är det så fel?
Jag tänker nog att det där med "jag lagar allt från grunden" i hög grad handlar om att signalera duktighet, som du är inne på. Att ha både tid och kompetens är ju status (samtidigt som tidsbrist också är status, paradoxalt nog). Vi är nog rätt många som också är lite drabbade av "laga allt från grunden-duktighetsgrejen", men den maten blir ju inte med automatik vare sig godare eller nyttigare än färdigköpt. Det beror ju väldigt mycket på vem som lagar den och av vad.
Men ärligt, lider man av duktighetssyndrom för att man tex gör egen bea för att slippa ex smörarom? Det tar ju inte många minuter och är dessutom halvfabrikat för att jag inte mjölkar kon själv och gjort smör. Eller hur menar du?
bea?
Vad är det?
För övrigt var det ju inte själva matlagningen jag avsåg, utan hur man pratar om den. Vi verkar gilla att framhålla att vi "lagar mat från grunden".
Bearnaisesås (sauce béarnaise) förstås!
Jag förstår faktiskt inte vad det skulle finnas för anledning att dölja att man lagar mat från grunden?
Sådant gör det ju lite roligt att fundera över vad man framhåller och när och varför, tycker jag.