Era katters (oväntade) favoritleksaker

Vilken rolig tråd!
Mitt bidrag: Gör jag misstaget att lägga av mina smycken eller klocka på nattduksbordet och inte ta på dem på morgonen har dem garanterat används som leksaker av våra två busfrön medans jag är på jobb. :)

Min katt gillar disktrasan och stålullsbollen. Det innebär att livslängden på en disktrasa har sänkts drastiskt.
Tidigare katter har älskat flärpen som rivs av mjölk- och filförpackningar. De kom galopperande så fort ett paket togs ut från kylen.

Ja filflärpen!! Den var poppis. Ståltrådsplastgrejerna (vad kallas sådana?) som är runt brödpåsar älskades av båda katterna, tror det var för att de rörde sig oregelbundet och kunde få väldig fart över parkettgolvet.

Min katt brukade sno mammas cigaretthylsor. De var jättekul och lite prassliga. Hårsnoddar med en metallbit älskade hon, man fick kasta iväg dem så apporterade hon och kom och la den på golvet och jamade för att man skulle sprätta iväg den igen. Fil- och mjölkpaketsflärpar gillade hon när hon var yngre, så fort man öppnade en tetra så kom hon springande.
:love:

mina katters vattenskål :o :p
jag har två "vattenskålar" liknande denna till mina katter, på baksidan finns en litet hål - lagom för en katttass ... jag har två katter som har upptäckt att om man doppar tassen i vattnet på framsidan uppstår små bubblor i vattnet och då kan man försöka fånga dem på baksidan... Lättroade katter- och vattenförbrukningen blir därefter och ibland står vattenskålarna inte där de ska stå. Lustigt att framförallt min ena katt verkar gilla att lägga tassarna i blöt

K281453_vb.jpg

En av våra älskar när husse byter strängar. En bit av en stålsträng är guld att leka med. Bäst är om han kan lura någon att kasta så att han får apportera.

Här i huset är husses strängar förbjuden frukt :p! Veterinär-matte får nämligen mardrömmar om perforerade tarmar och trasig mun av blotta tanken :nailbiting:. Eeks favoriter är, i brist på gitarrsträngar, sådana där smala tuggpinnar (till hundar :D...) som han apporterar och tvingar sina människor till att kasta i timme efter timme efter timme :love:.

Här i huset är husses strängar förbjuden frukt :p! Veterinär-matte får nämligen mardrömmar om perforerade tarmar och trasig mun av blotta tanken :nailbiting:. Eeks favoriter är, i brist på gitarrsträngar, sådana där smala tuggpinnar (till hundar :D...) som han apporterar och tvingar sina människor till att kasta i timme efter timme efter timme :love:.
Här är det en noga ihoplindad bit av stålsträng (som en ring) och endast under uppsikt.
Får han inte det är det risk för en blöt disktrasa i sängen.
De två andra (som är ute när de vill) har som främsta hobby att hjälpa matte vid allt arbete med stängseltråd.

Papper är roligt, gärna mindre bitar som de gemensamt river av från uppslagna boksidor, tidningar, mitt arbetsmaterial... bitar som de sedan drar omkring med. Skönhetsmissen stjäl också gärna mindre papper av typen vykort, tandläkarkallelse, biobiljetter - allting som hon kan bära utan större problem. Stöldgodset leks med, bits hål i, och återfinns i sorgliga smådelar under skrivbordet/soffan.

Hårband försvinner. Pennor knuffas iväg. Toapapper dras ut.

Små minipoltergeists är de egentligen. Särskilt skrivbordet är en ständig källa till spännande upptäckter, där ligger alla mina texter för rättning, böcker, och annat jobb som jag samlar på mig. Skitkul att klättra på, välta ned, stjäla, bita i, gömma, dra sönder. Dessutom kommer ofta deras människa rusande och ger uppmärksamhet när de klättrar upp där. Hon är väl inskolad i sin roll som servicepersonal. :cool:

Mina är väldigt duktiga och brukar inte sno saker. Men om en hårsnodd eller kork ramlar på golvet är det jättekul!

Min ena älskar bollar, tyvärr hamnar alla kattbollar under soffan efter typ 10 minuter och jag får inte tag på dem igen, soffan är för tung att flytta. Så nu fick han en tennisboll från torktumlaren och den var jätterolig, han spelar boll som Zlatan. :D

En annan älskar de där pappremsorna som blir över när man öppnar Mjau tetrapak. Den luktar nog väldigt gott. :p

- Plast. Men bara såndär hård men ändå mjuk plast som knastrar mycket när man biter i den. Den perfekta plastbiten sitter runt locket på Ben & Jerrys glassar, dock inte kattsäkert eftersom det går att tugga i sig den, så kräver lite bevakning.
- Sönderklippta flärpar av skosulor (de man själv klipper till för att lägga i skorna) Kattsäkra om man bara ger de stora bitarna annars äter katten upp dem.
- Presentpappersnöre. Han springer runt med dem, och äter upp dem. Inte kattsäkert.
- Tejp, det roligaste som finns är tydligen när man tejpar fast en bit på ryggen som han sen kan riva av och bli förbannad på :cautious: Man tänker att det borde göra ont/vara obehagligt eftersom tejpen drar med sig päls... men han kommer springande så fort han ser/hör/luktar tejp och ska kladda runt med tejpbitarna och går igång rejält på när man sätter tejp på ryggen på honom. :p Inte kattsäkert.

Sammanfattat: allt som inte är kattsäkert och kräver bevakning :meh:

Min ena älskade taperoller sån man tar bort päls på sina kläder med. Förutom Ikea hunden gillade han att bli rollad med tape roller. Kliad på ryggen med pasta slev i metall

Kom på ytterligare en grej som min nuvarande samt min förra katt gullade att jaga - hundens svans! Det går till som så att katten är på bordet eller någon annan plats en bit över golvet, hunden går förbi med svansen i vädret och då börjar jakten :o Tur att hund är världens snällaste och tålmodig, så han står glatt kvar och viftar på svansen någon minut, innan han ger katten en kränkt blick och går därifrån :D

Förra katten älskade dessutom att sätta klorna i soffan precis under hunds nod när hund låg och sov, så att hund vaknade med ett ryck och lattskuttade glatt därifrån med svansen i vädret. Han var lite av ett as faktiskt :o Men väldigt påhittig och rolig :love:

Jag gissar att det inte bara är hos mig som det tröttnas ganska fort på leksaker, speciellt de där dyra man köpte i tron om att de skulle bli uppskattade... Ofta har jag märkt att bland de som det leks mest med är de ganska anspråkslösa varianterna som egentligen inte är leksaker. Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om de där sakerna som våra katter gillar och på så vis få lite uppslag till nya leksaker till sina egna. :)

Mina gillar t.ex.:
- små pinnar, barkbitar och annat bös från veden (och bitar av påskriset när det är den tiden på året)
- gummiplopparna som finns i de där plastsprutorna man använder för att ge t.ex. medicin och vatten i munnen på katter. De rullar lite roligt och ojämnt över golvet och går att bära runt på :)

Allt som går att "bolla med" & som hoppar lite roligt till svar på detta! ;):love:

Sugrör, mina hårsnoddar (:mad::D) och så givetvis pennor och papper på bordet och annat som av en händelse kan råka trilla ner lite sådär käckt! :angel::p

Han är en riktigt busig liten typ som gääärna hänger kvar i benet när man går och får ordentliga "ryck" ett par ggr om dagen och då går inget eller ingen säker ifrån attackbus! :laugh::d

En av mina små kan vara ganska påhittig ibland. Mjölkpaketsflärpen är en solklar favorit. Efter kommer en liten tygpåse som fastnar så passande i klorna så att den flyger iväg. Jag vet inte hur många gånger jag plockade undan den men som låg på golvet igen efter 2 minuter. Till slut gav jag upp. Hon kan väl få den lilla tygpåsen då.:D Favorit nummer 3 är mina nytvättade strumpor som hänger på tork. Så av någon anledning har jag helt plötsligt väldigt många udda strumppar.:angel: Gruset som samlas under mattan i hallen är otroligt roligt att dra fram. Sedan blänger hon på mig som om hon vill påpeka att jag städar för dåligt.:o:D Det är tur att katter är hyfsat lättroade.;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka