Era katters (oväntade) favoritleksaker

Pazuzu

Trådstartare
Jag gissar att det inte bara är hos mig som det tröttnas ganska fort på leksaker, speciellt de där dyra man köpte i tron om att de skulle bli uppskattade... Ofta har jag märkt att bland de som det leks mest med är de ganska anspråkslösa varianterna som egentligen inte är leksaker. Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om de där sakerna som våra katter gillar och på så vis få lite uppslag till nya leksaker till sina egna. :)

Mina gillar t.ex.:
- små pinnar, barkbitar och annat bös från veden (och bitar av påskriset när det är den tiden på året)
- gummiplopparna som finns i de där plastsprutorna man använder för att ge t.ex. medicin och vatten i munnen på katter. De rullar lite roligt och ojämnt över golvet och går att bära runt på :)

Enstaka stenar av gårdsgrus som "hamnat" på klinkersgolvet i hallen, de rullar ojämnt och låter spännande.

Annars vill jag slå ett slag för Mozart-kulor (lyxgodis inköpt till julen)! Först är det tydligen spännande att öppna kartongen, och sedan kan man pilla ut de runda kulorna som är iklädda folie, och därför rullar trevligt, och har man riktigt tur, så får man också av folien, som blir rolig att prassla med...

Jag vill ha mina Mozartkulor i fred och oskadat, inte kryddat med katthår:crazy:! Mitt älsklingsgodis!:d

Vantar. Luna älskar vantar som är ihopvikta och går gärna runt med dessa i munnen. Jag hittar de lite överallt i lägenheten: ibland i sängen, ibland i duschen, ibland i hallen, ibland under soffbordet, osv, osv. Det är faktiskt väldigt gulligt. :love:

Annars är väl kvitton något av det bästa som finns. Eller post-it-lappar! Ja, post-it-lappar som matte har klippt i för att använda i studierna är det allra bästa.
13939310_1821542891410895_1431729951675671985_n.jpg

Hårsnoddar och hörlurar (sådana där små med öronsnäckor som kommer med ex iPhones) är Molles bästa leksaker :crazy: sen han flyttade in kan jag inte ha en enda hårsnodd liggande för då är han genast och pillar på dem. Och det känns sådär va om han äter upp dem så behöver jag lägga ifrån mig en snodd någonstans där han når, typ soffbordet, så får jag kroka fast snoddarna på typ en ljusstake eller så så han kan dra i dem bäst han vill :D

Hörlurarna går han aldrig på när dem ligger still utan bara när jag ska trassla upp sladden eller har dem i öronen. Då är han en jäkel på att jabba med framtassarna :o :D

Jag gissar att det inte bara är hos mig som det tröttnas ganska fort på leksaker, speciellt de där dyra man köpte i tron om att de skulle bli uppskattade... Ofta har jag märkt att bland de som det leks mest med är de ganska anspråkslösa varianterna som egentligen inte är leksaker. Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om de där sakerna som våra katter gillar och på så vis få lite uppslag till nya leksaker till sina egna. :)

Mina gillar t.ex.:
- små pinnar, barkbitar och annat bös från veden (och bitar av påskriset när det är den tiden på året)
- gummiplopparna som finns i de där plastsprutorna man använder för att ge t.ex. medicin och vatten i munnen på katter. De rullar lite roligt och ojämnt över golvet och går att bära runt på :)

Vår ena klättrade upp i bokhyllan som liten och hämtade en liten mjukishund från ikea som blev hans älsklingsleksak Det var en mycket stark mjukishund som klarade allt.

Okokt spagetti, gärna om den hamnar sådär halvvägs under en matta... (ja, egentligen allt som man lägger under en matta).
Gummisnoddar.
Påsstängen, sådana man vrider ihop inte de där stora från Ikea.
Möbeltassar.
Ihopknölad folie.
Den när kapseln som finns inuti kinderägg.
Har ingen katt längre men dessa är vad jag kan komma på nu!

Min förra katt älskade plastpärlor i diamantform och läsglasögonbågar
Mammas gubbes katter älskar skräp, tex tidningspapper, brödklämmor, flurpar och knäckformar
Min katt är besatt hav en orange hårsnodd modell tjockare gummi ak krullig telefonsladd från 90 talet

Mina händer.... :banghead: :nailbiting: Numera har jag alltid massor av klor- och bitmärken på händerna pga. att katterna vill leka med dom..

Jag försöker erbjuda en massa andra leksaker, men tydligen är det roligast med levande "byte".. :p

- Plast. Men bara såndär hård men ändå mjuk plast som knastrar mycket när man biter i den. Den perfekta plastbiten sitter runt locket på Ben & Jerrys glassar, dock inte kattsäkert eftersom det går att tugga i sig den, så kräver lite bevakning.
- Sönderklippta flärpar av skosulor (de man själv klipper till för att lägga i skorna) Kattsäkra om man bara ger de stora bitarna annars äter katten upp dem.
- Presentpappersnöre. Han springer runt med dem, och äter upp dem. Inte kattsäkert.
- Tejp, det roligaste som finns är tydligen när man tejpar fast en bit på ryggen som han sen kan riva av och bli förbannad på :cautious: Man tänker att det borde göra ont/vara obehagligt eftersom tejpen drar med sig päls... men han kommer springande så fort han ser/hör/luktar tejp och ska kladda runt med tejpbitarna och går igång rejält på när man sätter tejp på ryggen på honom. :p Inte kattsäkert.

Sammanfattat: allt som inte är kattsäkert och kräver bevakning :meh:

- Plast. Men bara såndär hård men ändå mjuk plast som knastrar mycket när man biter i den. Den perfekta plastbiten sitter runt locket på Ben & Jerrys glassar, dock inte kattsäkert eftersom det går att tugga i sig den, så kräver lite bevakning.
- Sönderklippta flärpar av skosulor (de man själv klipper till för att lägga i skorna) Kattsäkra om man bara ger de stora bitarna annars äter katten upp dem.
- Presentpappersnöre. Han springer runt med dem, och äter upp dem. Inte kattsäkert.
- Tejp, det roligaste som finns är tydligen när man tejpar fast en bit på ryggen som han sen kan riva av och bli förbannad på :cautious: Man tänker att det borde göra ont/vara obehagligt eftersom tejpen drar med sig päls... men han kommer springande så fort han ser/hör/luktar tejp och ska kladda runt med tejpbitarna och går igång rejält på när man sätter tejp på ryggen på honom. :p Inte kattsäkert.

Sammanfattat: allt som inte är kattsäkert och kräver bevakning :meh:

Ligger mycket i det där med att det som inte är kattsäkert också är det populäraste... Men de där flärparna från skoskulor ska jag lägga på minnet! Låter som något mina skulle gilla också :)

Hårsnoddar och påsklämmor är typ den enda leksaken min katt har :p, aldrig använt köpe leksaker ändå.
Men allra högst upp på bästa leksaken listan är de hon drar in själv. Dvs möss, sork, mullvad, småfåglar osv.. gärna levande så man kan jaga dem runt hela huset... :banghead:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka