Era jordgubbar

cowgirl81

Trådstartare
Hur långt har de kommit i prossesen. Mina har börjat mogna lite smått, men hinner bara bli röd/oranga innan jag äter upp dom. Och var i landet bor ni. Ja bor 6 mil norr om uddevalla upp mot bengtsfors.

Sv: Era jordgubbar

Fick tyvärr bara med mig en planta när jag flyttade från huset till lägenhet, men första gubben är redan uppäten (av 4 på plantan) och till min glädje upptäckte jag att det var en smulgubbeplanta jag fått med mig.... :love:

Jag bor i Edsvalla Värmland (ca 2 mil lite nordväst om Karlstad).

Har redan hunnit äta en handfull mogna bär av mina sex plantor. Här uppe i Skellefteå. Men så står de i skyddat söderläge på balkong i kruka, så de har lite fördel ;)

Våra plantor ger en rejäl skörd varje dag nu, det räcker åt tre personer! Vi har ca 100 plantor står i söderläge vid en brun garagevägg, så de har verkligen fått en varm och bra start på året.

Vi bor mitt inne i Örebro ska väl tilläggas då.

Svar till alla. Undrar varför inte mina mognar så där jämt. Vill också få mer än en handfull varje dag. Har 2 stora jordgubbsland plus ett litet mindre. Alla har sol hela dagen. Mysko.

Mälardalen och har massor, men helt gröna fortfarande. Kanske står och får för lite sol funderar jag på.

Ingen aning, köpte huset i maj. Men ska dra upp alla plantor till hösten och göra om jordgubbslanden. Så får de färsk go gödslad jord. :) Vilken jord är bäst för dom.

Har redan ätit mig trött på gubbarna. Dom första mognade några dagar innan midsommar, på midsommarafton plockade jag av två liter. Har nog aldrig sett maken till tillgång, hur mycket som helst ska börja frysa in i morgon. Bor i Blekinge och gubbelandet ligger i ett sydsydost läge.

Vet du vad du har för jord till dina gubbar. Ska ju plantera om mina och vill ha en bra jord.

Ingen aning. Men den känns rätt så lätt så jag förmodar att det inte är så mycket lera i den. Den självgöder sig eftersom jag har massa vårlökar i själva jordgubbslandet som vissnar ner och "gottar" till jorden. Jag brukar också förnya landet typ var 3 år dvs. bort med de allra äldsta plantorna ( 6-7 år gamla) och in med nya bebisar. Sorterna jag har är korona och honyeoi ( stavningen ?) den första sorten för att den är motståndskraftig och den andra för att den är så ljuvligt god med sin smultronsmak. Jag var ute nu i morse och plockade av ca 6 l så nu får jag börja frysa in.

Jag tror inte jordgubbar är så krävande. Jag har sett kommersiella odlare som odlar på allt från lättare sandjord till ganska kraftig lerjord. Bra är att byta plats på jordgubbslandet när man förnyar det för att undvika jordburna sjukdomar.

På normalt mullhaltig lerjord (ca 15 % lerhalt) med ganska högt pH, som jag har, växer de hur bra som helst. Andra säsongen ser det ut så här utan gödsling (de tom. kväver allt ogräs :)):
IMG_1230.jpg

Jag planterade tre olika sorter: Zephyr (tidigast), Korona (störst och godast) och Pegasus (inte så goda).

*kl*

Satte 3 bebisplantor förra sommaren och i år har de förökat sig så att jag nu har 3 stora plantor och 4 skott/småplantor.
Får väl en handfull om dagen skulle jag tro, vilket jag tycker är ganksa OK på så få och unga plantor. Vi har flera som inte är mogna än men blir rödare (mindre gula) för var dag. Blir nog mycket mer nästa sommar om de fortsätter att växa och föröka sig i denna takt.
Skämmer inte bort mina med fin jord eller gödsel, de får klara sig bäst de vill. Inte säker på vilket väderstreck de står i men de har sol på sig i stort sett från kl 1 på dagen tills att solen går ner.

har idag haft några fler. men längtar tills jag kan plocka mer. De värsta är ju att en äter upp dom innan de är helt mogna. Är alltid vitt i botten på dom :)

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 042
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka