Era Islandshästar! *Bildtråd*

Sv: Era Islandshästar! *Bildtråd*

Här är mina två islänningar:

Filipus f-91
DSC_0176.jpg

DSC_0238.jpg

DSC_0231.jpg

Just nu rider vi mest i skogen, tränar lite dressyr och försöker komma i fin form efter hans tredje fånganfall (två i år, det första fick han 2005). Han är mitt hjärta, jag ångrar inte en dag att jag köpte honom och han är verkligen en sån häst som kan gå genom eld för sin ryttare! :love:

Sen har jag även en envis donna på Island. Braela heter hon, född 09.

Hon är tänkt som min blivande tävlingshäst/avelssto men pga ekonomin ska hon säljas om jag hittar rätt person. :( Blir hon inte såld får hon gå kvar på Island i nåt år till, innan hon får komma hem och inridningen påbörjas.

Det är ett bra val du har gjort! :laugh:

Själv var det en slump att det blev just islandshästar för mig. Då jag skulle börja rida så råkade det vara just ett islandshäststall som var passligt nära och hade lediga platser, så där började jag.
Det räckte inte länge förrän mamma och pappa tröttnade på att stå bredvid och titta på, så de började också rida i samma stall. ;)

Det räckte 2 år, sedan skaffade vi vår första häst, som såklart blev en islänning. :) Och nej, vi kunde nästan ingenting, men bra har det gått (för det mesta i alla fall ;))

Så till hästarna:

Snótt var då vår första häst, vi har nu haft henne i 7 år. Eftersom vi inte visste något när vi köpte henne, så lyckades vi såklart få hem ett 6-årigt sto - som dessutom var 2½gångare: gick skritt, grispass och vänster galopp. :angel:
Visst har vi fått jobba med henne, men bra blev det. :love:
Har tävlat litet med henne - i fyrgång mest, men även i hoppning och dressyr (lätta klasser på regionala tävlingar).
Tyvärr har hon haft inflammationer i lederna, så är bara lite riden nu efter någon månads vila. :(

32784341.jpg

32784342.jpg

32784340.jpg

Vår andra häst, Drymla, köpte vi efter bara ½ år då vi var 3 som skulle dela på Snótt. Henne hade vi i 5½ år tills tarmen plötsligt sprack för ett år sedan. :cry:

32784351.jpg

Efter att Drymla dött började vi söka ny häst från Sverige (bor i Finland). Den här gången visste vi betydligt mer, och provred många hästar. Då vårt första alternativ inte gick igenom veterinärgranskningen föll valet på 6-åriga valacken Geiri.
Med honom har jag tävlat lite (poäng över 5 i fyrgång och T1), har börjat träna litet pass med honom.
Trots att vi haft två ston, så är han den som är "stoigast" av dom alla. :angel: Då han är på bra humör är han som en dröm att rida, men då det inte passar kan han vara en :devil:;)

32713705.jpg

32784343.jpg

32784353.jpg

Senast ändrad:

Åh, vilka fina hästar du har.

Vilket jobb ni lagt ner på Snott.

Jag blev helt kär i Drymla, vilken blick! :love: Tragiskt öde verkligen, stackarn. :(

kl
Jag har två fina damer!
Vinka är den första och den bästa. Det kommer aldrig bli en tjusig tävlingshäst av henne men hon är mitt allt.
Hon hatar att jobba på banan men älskar att springa i skogen. Hon går med på det mesta och är inte rädd för satan själv.
Hon är den smartaste hästen jag någonsin träffat på.
27822370.jpg

31373071.jpg

Rödmyran är min andra, och förhoppningsvis blivande tävlingshäst.
Hon är halvsyster med Vinka. Är ett litet fullblod i isiskropp med nerverna på utsidan.
Superkänslig men helt underbar.
32406211.jpg

32611628.jpg

sagaextrior.jpg

Min högt älskade Saga från Lund. (f. 2001) Lättriden fyrgångare med bottenlös tölt och lättillgänglig men tråkig trav, delvis pga att den är dåligt tränad. Kan slå ner en bomb bakom henne utan att hon mer än gör ett surt öra. Dock envis och aningens tuff. Ingen tävlingshäst men skulle nog pga sina stabila gångarter stå sig mycket bra i lättklass. Älskar den här hästen till månen och tillbaka. Bor hos mig på livstid. Min första islandshäst.
e. Baron från Håknorrbo
u. Gígja frá Nýjabæ

emblafisksjon.jpg

Spöket (cremello alt sotvit, reggad som perlino, heter eg Embla från Åsberg f.2008). Följer med som handhäst och är sutten på en enda gång då hon uppförde sig som hon redan var inriden. Styrning, gas och broms fungerade bums. Otroligt snäll, trevlig och samarbetsvillig.
Fina bakben, bra trav och luftig gallop, tölt finns och troligtvis lättillgängligt men vet ej kvalitén på den än. Verkar vara fyrgånagre. Köpt i våras och ska ev få träffa hingst till sommaren.
E: Svadilfari från Knutshyttan
U: Eydis från Lia Gård (UE: Samherji frá Saudárkróki)

Kl.

Blir bara mer och mer förtjust i alla små söta Islänningar.
Idag var jag ute hos medryttar- Isisen och lyckades få med sambo till stallet :) Och fick låna ägarens andra Islänning och kunde rida ut tillsammans och jag tror nog att Sambon smälte en del :love: Han kommer nog följa med fler gånger till stallet har jag en känsla av!

Mer bilder! :banana:

photo.php
photo.php

photo.php

Jag är helt ny både här och på hästar! Har i hela mitt liv drömt om att få hålla på med hästar, men har aldrig haft möjligthet tidigare! För ett år sedan tänkte jag att nu är det väl ändå min tur?! Så som 32-åring började jag ta privatlektioner och av en slump blev det hos några som anordnar turridning på islandshästar. När jag bokade min första lektion via telefonen så sa han "att om jag bara är hälften så intresserad som jag låter så kommer du att köpa en islänning av mig till slut!". Nu blev det inte riktigt så, men nästan - ett år senare så köpte jag mig en islänning, men inte av honom dock!!! Jag föll som en fura för dessa små hästar, vilket lynne och vilka kraftpaket! Jag har massor kvar att lära mig och det är jag medveten om, men jag ångrar det inte en sekund! Detta är livskvalité på högsta nivån, vilken frihet och glädje, man känner sig så levande,... och kommunikationen mellan häst och människa - oj!
Nói från Olsbacken heter han och är en femgångare född 2001.

hm...och eftersom jag är ny här får jag inte till det med bilderna..... :(

Här kommer lite bilder på min Svanhildur kallad Hilda:

url=http://www.pixbox.se/pic31445095]
31445095.jpg
[/url]

url=http://www.pixbox.se/pic30237479]
30237479.jpg
[/url]

Detta sista kort är tagit inne i stallet medans solen höll på att gå ner ute.

KL
Åh vad roligt!!!

Själv har jag tre pärlor!

309468_2033100033428_1421978186_31780351_151101546_n.jpg

Skuggi, 11 år e. Fáfnir från Götarsvik
Min älskling :love: Tog honom på foder (för ev köp) i aug -09 för att se om jag kunde få honom att tölta. Blod, svett och tårar gjorde att han blev min i januari -10 och jag ångrar inte det köpet ett enda dugg! Skuggi och jag lär oss av varandra hela tiden och har gjort en resa fylld med äventyr, han har bland annat hunnit vara med som skolhäst på Strömsholm. Han är en superrolig ridhäst med mycket vilja. Alla kan hantera honom utan några problem, min kusin på 7 år hämtar honom själv i hagen och klänger på honom utan att han rör ett öra. Älskling!

31423_1276185871047_1421978186_30634278_294956_n.jpg

Fylkir, 9 år e. Frami från Häringe
En häst jag snubblade över egentligen.. ;) Min häst Lúkas var ganska mycket skadad och jag insåg att han inte skulle kunna ridas som förut, därför sökte jag efter en häst på foder. Åkte och provred honom hos världens underbaraste familj och bestämde oss ganska fort att han skulle få komma hem till oss. Ett år senare köpte vi loss honom. Mamma och jag delar på honom, han är så fantastiskt snäll att min underbara ponny-mamma började rida och nu är hon fast! Stor är han också (~1.50 hög).
En häst som blir vad man gör honom till, men alltid alltid försöker vara ryttaren till lags.

6489_1099962105563_1421978186_30247688_2532398_a.jpg

Óskadís, 4 år (på bilden 2 år) e. Leiftur frá Akurgerði
Var på semester på Island och hade fått order om att absolut inte komma hem med en häst. Det tog ungefär 3 dagar innan jag ringde hem och sa "Pappaaaaaaaa... Jag har hittat en häst". Det var Óskadís, världens sötaste 1 åring. Efter lite övertalning och en väldigt smart plan ;) så fick jag ett samtal på min 16 årsdag "Köp hästen då.." Därför blev namnet Óskadís - Önskans gudinna.

Dec -10 hämtade jag henne på flygplatsen och hon följde med mig till Strömsholm där jag red in henne på våren. En tjej med mycket temperament men har riktigt flotta gångarter och har blivit en fantastisk ridhäst (jag bara ler när jag rider henne!) Tanken är att det här ska bli min framtida femgångshäst.

Min älskade första häst Lúkas tog jag bort efter lång tids skada och ett ytterligare fånganfall nu i februari. Han blev bara 14 år. Usch vad jag saknar den hästen..
Mer om honom finns att läsa här

*kl*

Såna här trådar är alltid lika roliga, så man får skryta om sina lurvtroll om, å om igen! :D

Här är min käraste Prins, Odinn från Hasselstad, 9 år.
e: Ögri från Hjortkvarn
DSC_0098.jpg

DSC_0095.jpg

DSC_0093.jpg

Sedan har vi fina lilla Náttdrekja, även kallad Draken, 4 år.
DSC_0005.jpg

IMG_2212.jpg

Och hennes underbara son, Fáfnir, 5 månader.

Fáfnir från Trollemyr
DSC_0008-1.jpg

DSC_0375.jpg

Jag har aldrig gillar stora hästar, och började med islandshästar när jag var runt 10 år gammal, då en kompis till familjen skaffade en Islandshäst och sedan blev jag fodervärd åt den hästen och sen har de rullat på med enbart Islandshästar...

:love: Säg till om du vill bli av med din Fylkir :angel: Han kan gärna få flytta hem till mig! Vilken snygging :d

*kl*

Kul tråd. :)
Jag halkade in på islandshästar av en ren slump när varmblodet jag var medryttare på såldes och de tyckte jag kunde rida deras islandhäst i stället. Först kände jag mig jättelöjlig för hästen var så liten (hon var ca 1.26 i manken och svankryggig på det, själv är jag ca 1.58) men efter ett tag var jag fast. :D

Har numera en styck galen tant på 22 år. Hon tror hon är 5 för det mesta och skulle lätt kunna extraknäcka som Mulle. Ursprungligen är hon köpt som trygg ridhäst åt min dotter som var rätt liten då. Men det slutade med att hon konkurrerade ut min egen islandshäst så nu är hon familjens häst istället.
(detta fotot har jag inte tagit själv utan det har Friggan här på buke gjort. Det är mitt favoritkort på tant.)
Frigghopp.jpg

Midsommar11066.jpg

Midsommarbilder med lillmatte

Absolut gladast är hon när hon och lillmatte galopperar för fullt ute i skogen (och mitt hjärta sitter i halsgropen).

Man har aldrig tråkigt när Frigg är i närheten och det vi gör tillsammans är väl det mesta. Miljöträningskurs har vi varit på, hon har tävlat med dottern några gånger, vi rider ut, myser, busar...Tja det mesta.

Sen har vi lilleman. Född 09 och har varit med oss sen han föddes. En snäll och fundersam kille som förhoppningsvis kan bli en bra häst för dottern när de båda blir äldre. Han är e. Óliver frá Eyrarbakka och ue: Hraunar frá Efri-Rauðalæk

Foto1634.jpg

DIMMURkastrering026.jpg

Foto1189.jpg

Med lillmatte

Wow vilken häst :love:

Vad synd att hon skadat sig, tror du inte hon kan komma tillbaka alls?

Nej, det tror jag inte. Hon har en rörelsemekanik som gör att jag inte tror att det går att sitta på henne igen - hon lyfter för mycket på alla benen (tråkigt problem, haha). Jag är så nöjd att hon fortf lever! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka