Era hundars Bästaste lekar

Karamell

Trådstartare
Jag behöver inspiration för att komma på för mig nya lekar :bump:som jag kan använda mig av för att få bättre kontakt m min hund.
Hon är väldigt intresserad av vilt & har absolut 0 intresse av godis eller pipen (som hon älskar inne). Och vi har testat m massor m olika godis, korv, kött o dylikt inget duger när vi är ute. :down:
Det enda som håller ihop oss är kopplet, hon ser mig aldrig vare sig det är djur i närheten eller ej.
Massor med tips behövs för det känns som vi testat massor :(
Känner mig som en hopplös matte så behöver stöttning nu :bow::bow:

Gillar hon kamp?
En boll med snöre, en trasa eller annan kampleksak är super som belöning eller lekdistration/ locka med för kampglada hundar. Min dvärgschnauzer är inte heller nån godishund men en boll fångar alltid hans intresse. Utmärkt belöning.
Bollen kan man gömma och göra upplet med och så busa med den när den har hittats.
Bollen...eller vad hon nu gillar som belöning, kan du ha i armhållan vid kontaktövningar och släppa ner som belöning när ögonblicket är rätt.

Boss blir som tokig om jag platsar honom och sen låtsas hitta nått på backen några meter framför honom. Om jag sen dessutom ger honom frikommando så han kan komma fram och titta, men samtidigt "håller undan" låtsasfyndet blir han extatisk. Brukar avsluta med att diskret droppa några godisar eller en leksak en bit bort som vi kan hitta tillsammans.

21639152-origpic-9f2843.jpg

En sån liknande är Max bästa leksak, nr 2 är en kong i snöre.
Dessa använder jag bara vid träning så att det verkligen ska kännas som en belöning när han får leka med dem.

Bryr hon sig inte om godis /belöningar även när det inte är djur eller annat som stör?
Annars tycker jag att belöna minsta lilla spontan ögonkontakt är bra övning, gärna med klicker.

Att få nosa på trädet hunden drar mot etc (efter ögonkontakt) kan också vara en belöning.

Lekmässigt bara för relationen så är inte sigge mycket för att leka, men när han väl kampar är det jätteroligt när han får vinna leksaken och sen blir jagad.
Stoja går igång på det mesta så att hitta och gömma saker eller bara kampa med första bästa (kan vara armar också om jag drar igång det). När jag hakar på och berömmer lekfnatt hon skapat själv tycker hon också är roligt.
Båda gillar när jag gör "lekinviter" typ utfallssteg, särskilt när de redan är busiga. Och godisträd, världens bästa.

Jag behöver inspiration för att komma på för mig nya lekar :bump:som jag kan använda mig av för att få bättre kontakt m min hund.
Hon är väldigt intresserad av vilt & har absolut 0 intresse av godis eller pipen (som hon älskar inne). Och vi har testat m massor m olika godis, korv, kött o dylikt inget duger när vi är ute. :down:
Det enda som håller ihop oss är kopplet, hon ser mig aldrig vare sig det är djur i närheten eller ej.
Massor med tips behövs för det känns som vi testat massor :(
Känner mig som en hopplös matte så behöver stöttning nu :bow::bow:

Min lilla föredrar jaktlek i stället för kamplek. Min stora föredrar nosjobb framför godis på promenaderna.
Olika situationer kräver olika valuta, och belöningsutveckling är så sjukt roligt. :D

Båda mina går igång på päls. Jag har kaninpäls inflätat i fleeceflätorna och pälsklädda bollar = stor succé!

Om vilt är fantastiskt, prova med blod? Eller en rådjursskank. Det borde kanske kunna konkurrera lite bättre :)

Vi upptäckte Alice bästa belöning på helgens kurs. Alice leker inte med saker annat än hemma och godis är halvkul. Efter 3h på kursen var hon mätt..! Hur gör man med belöning?
Vi fick improvisera!
*Alice gör rätt*
Jag: "JAA TJOHO DUKTIG TJEJ VEM ÄR EN DUKTIG ALICE ÄR DU EN BUSE TJOHO WÄÄÄH!!" Samtidigt som jag hoppade jämfota, klappade händerna och var allmänt sådär riktigt, riktigt fånig!
Alice: TJOHO SUPERKUL *studsboll*

Vi som var kämpat med belöningsutveckling i över två år..! Och nu fattade matte att glad och tramsig interaktion var 1000-lappen! :D

Vi upptäckte Alice bästa belöning på helgens kurs. Alice leker inte med saker annat än hemma och godis är halvkul. Efter 3h på kursen var hon mätt..! Hur gör man med belöning?
Vi fick improvisera!
*Alice gör rätt*
Jag: "JAA TJOHO DUKTIG TJEJ VEM ÄR EN DUKTIG ALICE ÄR DU EN BUSE TJOHO WÄÄÄH!!" Samtidigt som jag hoppade jämfota, klappade händerna och var allmänt sådär riktigt, riktigt fånig!

Vi som var kämpat med belöningsutveckling i över två år..! Och nu fattade matte att glad och tramsig interaktion var 1000-lappen! :D

Det gillar Lego också. Att få tramsa runt med en lika tramsig matte är absolut en av favoritbelöningarna. Kombinationen trams och godis är den belöningen som är allra bäst enligt Lego.

Och han gillar även att få belöning av mig för att sedan springa direkt till husse (efter frikommando) och "tala om hur duktig han varit" och få en extra belöning genom husse. Funkar skitbra med belöningar när husse är med och tittar på när vi tränar speciellt på dom grejer vi kämpar lite med för då kan han lösas upp och få en riktig hejdundrande bra belöning av oss båda.

21639152-origpic-9f2843.jpg

En sån liknande är Max bästa leksak, nr 2 är en kong i snöre.
Dessa använder jag bara vid träning så att det verkligen ska kännas som en belöning när han får leka med dem.

:D:D:D exakt en sån finfördelade min valp på 3 minuter häromdagen :p Blev inget kvar av den :meh:

En liten varning. Jag känner en hund som fick buköppnas två gånger för att zick zack-formade bitar från en sådan leksak fastnat på flera ställen i tarmarna.

Gillar hon kamp?
En boll med snöre, en trasa eller annan kampleksak är super som belöning eller lekdistration/ locka med för kampglada hundar. Min dvärgschnauzer är inte heller nån godishund men en boll fångar alltid hans intresse. Utmärkt belöning.
Bollen kan man gömma och göra upplet med och så busa med den när den har hittats.
Bollen...eller vad hon nu gillar som belöning, kan du ha i armhållan vid kontaktövningar och släppa ner som belöning när ögonblicket är rätt.
Nej tyvärr inte kamp men jagandet gillar hon.
Bryr hon sig inte om godis /belöningar även när det inte är djur eller annat som stör?
Annars tycker jag att belöna minsta lilla spontan ögonkontakt är bra övning, gärna med klicker.

Att få nosa på trädet hunden drar mot etc (efter ögonkontakt) kan också vara en belöning.

Lekmässigt bara för relationen så är inte sigge mycket för att leka, men när han väl kampar är det jätteroligt när han får vinna leksaken och sen blir jagad.
Stoja går igång på det mesta så att hitta och gömma saker eller bara kampa med första bästa (kan vara armar också om jag drar igång det). När jag hakar på och berömmer lekfnatt hon skapat själv tycker hon också är roligt.
Båda gillar när jag gör "lekinviter" typ utfallssteg, särskilt när de redan är busiga. Och godisträd, världens bästa.
Har provat med kontaktövningar inne som hon är klockren på även med störningar av olika slag, lekande kompisar etcetera. Men nedanför trappen är jag bort kopplad.... Tror jag behöver en bättre belöningar, lekar osv.
Min lilla föredrar jaktlek i stället för kamplek. Min stora föredrar nosjobb framför godis på promenaderna.
Olika situationer kräver olika valuta, och belöningsutveckling är så sjukt roligt. :D

Båda mina går igång på päls. Jag har kaninpäls inflätat i fleeceflätorna och pälsklädda bollar = stor succé!

Om vilt är fantastiskt, prova med blod? Eller en rådjursskank. Det borde kanske kunna konkurrera lite bättre :)
Bra tanke! Ska se om jag hittar någon päls, Blir till att tina en vildsvinsklöv & sätta på snöre som start :D Hoppas bara att jag har någon liten...
Vi fick improvisera!
*Alice gör rätt*

Skönt o höra att man inte är ensam om att inte hitta rätt belöningsknappar på en gång :angel: Min förra hund älskade larviga matte, denna har inget intresse alls av mig när vi kommit av tomten... :banghead:

Så glad och tacksam för alla era tankar och idéer :heart
Har fått betydligt mer hund att jobba med än vad jag hade planerat. Men vi ska få ihop det så hon förstår att det är bra att ha kontakt med matte, även utan koppel. Livet och jakten blir liksom roligare då, om man är två som jagar tillsammans och inte som nu. Blir hon lös så vips är hon borta i minst 1 h.... Men nej hon är aldrig lös nu när det inte är jakttid. Inkallningen är inte där än om man säger så.

Ska leta reda på klöv och pälsleksaker, tror det kan passa eftersom det är vilt som hon är gladast i. Boll på snöre gillar hon inne, ute är det inte intressant. precis som kamplek. S
Ska jobba vidare o inte ge upp :bow:

Men fy :crazy: Den Max har är en liknande men den tål att han drar för kung och fosterland i den utan att den går sönder.
Jag känner mig väl inte speciellt orolig (även om den vi hade är död och begraven) för än har valpen här aldrig svalt något osmältbart och hon har tuggat sönder oräkneliga leksaker :) En kompis valp däremot svalde en Y-form från just denna och fick opas.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
952
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 446
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vad är era hundars favoritgodis vid träning? Rangordna gärna med 1, 2, 3 osv om hunden har flera. Känner att det står helt still i... 2
Svar
27
· Visningar
2 314
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 686
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka