Era hoppsadlar!

A

atmosphere

Vad rider ni i för sadlar? Är den bra/dålig, skön/hård osv? Vilken färg är den? ;) Köpte ni den ny eller begagnad? Hur gammal är den? Bilder är såklart varmt välkomna!

Om vi sedan vinklar frågan annorlunda; vilken är er drömhoppsadel om ni hade haft ekonomin/den hade passat hästen osv? :bump:

Sv: Era hoppsadlar!

Jag har en Prestige Arezzo D, köpt ny för ett drygt år sedan. Jag gillar den, kvalitén kan man inte klaga på (men för det priset ska det ju vara bra också ;)) och den är skön att sitta i. Men det bästa med den är förståss att den passar mina hästar!

Blixten gör att den ser lite rödare ut än den är.
img_0491_66567654.jpg

Har ingen speciell drömsadel...

Jag köpte mig en Bates Momentum för 2-3 mån sen, bytte ut den från min T6 showjumper. Kände att det var dags att jag som ryttare fick något jag trivdes i oxå, och inte bara hästen. Hon är rätt svår att hitta sadel till, men vi hade tur och Batesen var bättre än T6an till och med.

Den är hur skön som helst, skönaste jag suttit i! Så jäkla mjuk och härlig i vulster och i sätet, ger jättebra grepp. Fick en helt annan hoppkänsla när jag hoppade i den, kom till bättre ridning. Och min häst fick luftigare steg i den.

Köpte min begagnad, den är från 2006 men var tydligen bara använd 1 år, men det vet jag inte om jag tror på.

Har nog ingen drömsadel efter denna, för det är som sagt de skönaste jag ridit i! :love:

Köpte faktiskt en nya sadel till medryttarhästen i veckan.
De sadlar som finns till honom passar varesig mig eller honom.De är för trånga och blir baktunga. Vilket resulterat i punkttryck.
Så jag investerade 6500 kr i en Crown Grandee mörkbrun. Sadeln var bara 1 år gammal och knappt använd.
Nu kan både jag och hästen jobba ordentligt :)
Är löjligt förtjust i Crown sadlarna, så de får väl läggas till listan som drömsadel :)

min prinsessa har en Prestige Golden star, som passar henne perfekt :)
jag älskar sadeln.
+skön,bra skänkelläge och lagomt med stöd.
+Priset! du kan hitta en beg för ett bra pris, jag betalade 5500 för en i nyskick!
- Halkig, hade vart perfekt om den vart i kalvskinn...

drömmer dock om en cwd lr childeric :love:

Jag har en Pessoa Legacy som är 3 år gammal. Köpte den förra året begagnad. Den är superskön och ligger bra på alla mina hästar vilket är ett stort + :D

Foton-0083.jpg

kl

Jag har en Equipe Linnea som jag är väldigt nöjd med. Har haft den sedan 2007.
Fast i hemlighet drömmer jag lite om en CWD.
12945384.jpg

kl

Kul att läsa om era sadlar! Är själv på sadeljakt. Är det någon som har provat en bates? Ser många sådana på beg. marknaden men har aldrig klämt och känt på en själv.

Vad rider ni i för sadlar? Är den bra/dålig, skön/hård osv? Vilken färg är den? ;) Köpte ni den ny eller begagnad? Hur gammal är den? Bilder är såklart varmt välkomna!

Om vi sedan vinklar frågan annorlunda; vilken är er drömhoppsadel om ni hade haft ekonomin/den hade passat hästen osv? :bump:

Har en Bruno Delgrange Partition köpt ny i februari, den senaste modellen från 2011.
Den kommer att mörkna något i färgen. Den är väldigt bekväm och jättefin kvalité, lädret ger jättebra grepp. Detta är min drömsadel.
IMG_6263.jpg

img_6470_142290216.jpg

Jag har en CWD som jag köpte ny för ca. 1 år sedan.
Det är garanterat den skönaste sadel jag någonsin suttit i, helt underbar!!

Och ja, det är verkligen min absoluta drömsadel!

Diana

Har en Prestige Arrezzo som vi köpte för runt 1,5 år sedan ny :) Underbart skkön sadel som jag inte skulle byta ut mot något anat någonsin! Har suttit i CWD och Butet, men Prestigen slår ALLT! :D Den har legat bra på alla hästar jag testat den på, trots att de varierat i byggnaden osv.

img_0518_144108702.jpg

Vad olika man kan tycka:D, jag har också haft den sadeln och jag tycker verkligen inte att den ligger bra på alla hästar i och med att den har kilbossor, samt att den är gjord för att passa hästar med rakare rygg. Tycker den sadeln är bekväm men hal i skinnet om man jämför med sadlar som Delgrange och Butet. Jag fick dock inget bra stöd av min trots att det är stora stöd på den.

Jag har en John Whitaker 1, inköpt mars förra året. Den är lagom mjuk i sitsen, flatback, fin brun färg och med små klossar som sitter högt upp i fram vilket jag :love:

kl

jag rider i galoppsadel för inget verkar passa min ladugårds breda hästs rygg.... :P söker för fullt... den som passade bäst för 3mån sedan passar inte längre.

i förrgår då jag spolade av henne samlades vattnet uppe på ryggen som i en vattenpöl!

Senast ändrad:

Fullblodstanten har en Ordo Equester fältsadel med singelkåpa. Gudomlig, skulle inte byta den mot något annat!
32737360.jpg

28980995.jpg

Grållan har en Frank Baines Passad. Helt ok, jag gillar platt och litet att sitta på så den går hem.
32683444.jpg

kl
Jag har en Crown Impala, en terrängsadel med enkelkåpa. Superkvalité o grepp. Kalvskinn som fortfarande ser nytt ut efter ett halvår. Min prestige arezzo D såg råttäten direkt så det är en jäkla skillnad på kvalite.
Ger bra balans o fin kontakt med hästen, alla sadlar borde ha enkelkåpa.
Den är mörkbrun i grunden men oljade för att bli så svart som möjligt.
Jag köpte den ny o det är min drömsadel helt klart.

110330008.jpg

Senast ändrad:

Jag kan skriva under på att alla sadlar borde ha enkelkåpa!
Har enkel på ena dressyrsadeln också, helt klart det bästa.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 174
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 589
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025