Sv: Era hästbakgrunder?
Försöker hålla det kort:
Född på bondgård till icke hästintresserade föräldrar. En man med stort hästintresse hade vbl-travare på bete hos oss, och när jag var 1½ år fick jag sitta på hästen medan en höll ungen och en höll hästen.
När jag var fem år, övertalade mannen i fråga mina föräldrar att köpe an ponny till mig och min storasyster på villkor att "han lärde oss hur vi skulle göra".
Shettisen i fråga slängde av oss till höger och vänster.
Byttes efter ett år ut till en welsh mountain.
Gick på ridskola ett år mellan sex och sju års ålder, i övrigt fanns inte pengar till ridlektioner el sadel.
Bytte till D-ponny när jag var 13 år, då fick vi också med en sadel som ingick i köpet...
Hade uppehåll med häst under universitetstiden förutom ett eller två år som medryttare på ett äldre halvblod, uppehåll under AT-tiden så ett uppehåll om sammanlagt 6-7 år.
Flyttade till Värmland, blev övertalad att köpa ett treårigt vbl-sto som skulle på slakt annars (oreggad). Detta var för 12 år sedan.
Började för ca 7 år sedan rida för westerntränare, och har lagt till dressyr mot akademiskt och islandshästinstruktör.
Köpte för 2½ år sedan en egen hästgård, har samlat på mig fler hästar och har numera 16 hästar: 6 fjordingar, 4 islänningar, en kbl-travare, en korsning vbl-travare/quarter, en basjkir, en connemara, en arab, en frieser.
Har också en vbl-travare på foder/omskolning.
Min ursprungliga varmbloding tvingades jag avliva i vintras.
Inspireras av att utvecklas i min ridning genom att ha hästar av mycket olika typ. Araben, två fjordingar, två islandshästar och quarterkorsningen är ännu inte inridna av åldersskäl.
Övriga rids regelbundet av mig.
Jag har tävlat tom LA:1 på nordistravaren som också går flera westerngrenar på C-nivå och startat reining på B-nivå i år som är första året han är ute och tävlar western, sju år gammal.
Jag har tävlat flera grenar inom western tom C-nivå på en av fjordingarna (men hon kommer nog aldrig upp till B-nivå i någon gren).
Min ambition är att bli bättre på att rida och det blir jag av att med hjälp av mycket bra tränare rida in mina hästar från grunden.
Lyckades inte hålla så kort