Sv: Era hästbakgrunder?
Oj, en annan som är lite äldre riskerar detta att bli ganska långt, men jag ska försöka hålla mig kort.
Började som 10-åring på i ett litet privatstall där de hade lite ponnyridning med enklare undervisning, men oftast var det ridning med ledare för en liten summa. Fanns på den tiden ingen ridskola i trakten där jag bodde.
Efter den introduktionen blev det 3 - 4 sommarridläger i ganska omedelbar följd, ett per år då förstås. Sedan började jag rida grannens ponnyer, hade konstigt nog tillräcklig kunskap för att det skulle gå bra. Sedan startade en ridskola, som jag var snabb att anmäla mig till, började även rida några travhästar emellanåt.
Sedan flyttade jag hemifrån, skaffade foderhäst, först en ponny, sedan travare. Red på olika ridskolor emellanåt, då det fanns många i trakten där... Åren gick, emellanåt var jag hästlös och red inte ens på ridskola. Blev allergisk dessutom, fick göra totalt djuruppehåll några månader innan kroppen återhämtat sig såpass att jag kunde börja så smått igen. Då var det islandshästar nåt år, sen foderhäst tillsammans med en kompis. Efter det köpte jag en egen ponnykorsning, samt hjälpte till med en hög andra hästar emellanåt. Sedan flytt och jag kom ifrån hästeriet ett tag, men nu är jag igång igen sen några år. Lite islandshästar ibland, och en "egen" familjehäst igen sen ett halvår.
Usch, detta blev väldigt ointressant..
Men ridlägren var nog det som fick mitt hästintresse att ta fart på allvar, tyckte jag lärde mig lika mycket på ett läger som ett år på ridskola! Och att få möjlighet rida privathästar, vilket jag haft tur med hela livet faktiskt. Även ridskoleriet har varit bra, förstås, för ridtekniken, men för hästskötandet ger det inte så mycket, enligt min erfarenhet iaf.
Hoppas det var detta du ville veta på ett ungefär... har skrapat lite på ytan bara