Era hästar

Status
Stängd för vidare inlägg.

cactuspower

Trådstartare
Vad har ni för hästar och vad har dessa för behov, MJ och Smbrp.

Vad är det för typ av hästar (raser), hur gamla är de och är de lätt, normal eller svårfödda? Hur arbetas dessa hästar?

Och vad får dem för foder :) täntkte att det kunde vara intressant och jämföra lite - mer en bara foderstaterna..

Sv: Era hästar

Mitt Engelskt fullblod har ett behov på 90 mj och 550 smbrp men får 140 Mj och 1200 smbrp.

Hur gamla är de och är de lätt, normal eller svårfödda? Hur arbetas dessa hästar?

Hon är 9, svårfödd, arbetas tre gånger i veckan i 60 minuters skritt, klättringsarbete.

Och vad får dem för foder?

Höensilage
Hippo Alfa
Linfrökaka
Betfor
Havre
E-vitamin

Ca 70 MJ, smrp/MJ = ca 6,5

Vad är det för typ av hästar (raser), hur gamla är de och är de lätt, normal eller svårfödda?
Varmblod, (halvblod) 3 år, drygt 500 kg (normalvikt, är lite överviktig just nu...:crazy: ) Förmodligen väldigt lättfödd sort.:cool:

Hur arbetas dessa hästar?
Är under inridning, så hon arbetar i princip inte alls.

Och vad får dem för foder täntkte att det kunde vara intressant och jämföra lite - mer en bara foderstaterna..

6 kg hö
2 kg hösilage (69%)
1 kg lusernhack
150 g soja
70 g Miner Grön

120 mj /960 smrp.

Vad är det för typ av hästar (raser), hur gamla är de och är de lätt, normal eller svårfödda? Hur arbetas dessa hästar?
Engelskt fullbloddsto, 14 år. Svårfödd. Hon rids mkt lätt motionsridning.

Och vad får dem för foder täntkte att det kunde vara intressant och jämföra lite - mer en bara foderstaterna..

6,5 kg hö
8 kg hösilage
1 kg kornkross
0,2 kg betfor
Tokosel

Sen pillar hon uppkattningsvis i sig 3 kg halm/dygn också, men det räknar jag inte med, det blir extra bonus-mj:D .( Men ok om rätt ska vara rätt ca 138 mj då, och så sjunker kvoten till 7.)

Hej.
Vad är MJ & Smbrp?
Och hur räknar man ut dessa????

Undrar jag med:confused:
Kbltravare, 25 år, väger 640 kg, 158 cm hö, i normalhull nu. Är mest skrittpensionär, men rids nu 1-2 gg/ veckan i ridhus, mest skritt och trav. Rids 2-4 gg/veckan, 20-60 min.
Måste ha mkt fibrer pga känslig mage.
Får nu 12 kg hö, 1 liter betfor torr mängd, 1 liter vetekli, 1 liter fibergi låg, 2 dl foderjäst, ½ dl kokta linfrön, ½ mått Biotin, 1 mått Kiselgur, 2 mått BioGlucomin, ½ mått Bakteriebalans, 20 ml B-vitamin. 1½ mått Tokosel 1 gg/veckan. 5 dl havre efter motion.

Får idag 106 MJ och kvot på 6. Tveksamt om hon inte ska upp lite till i MJ, då hon tappar vikt långsamt samtidigt som hon musklar på sig i god takt.

Halvblod, 11 år, sto. Räknar henne som relativt normalfödd. Arbetas/tränas 6 dagar i veckan tämligen ordentligt.

Och vad får dem för foder :) täntkte att det kunde vara intressant och jämföra lite - mer en bara foderstaterna..
Hösilage

Havre
Krafft Pluss Grön
Betfor
Steel Joint
Fosforbalans

//Alice

Nordsvensk bruks, sto 22 år gammal, 151 cm hög väger cirka 600 kg. Rids lätt.

Behov cirka, enl "tabellberäknat" resultat, giva per dygn

65 MJ
390 g smrp
Kvot 6

Hon får följande

74 MJ
935 g smrp :angel:
Kvot 12,6

Foderstaten ser ut så här
8-9 kg hö
0,1 g Miner Grön

Äpplen, morötter, glucosamin, nypon.

:D Hästen är pigg o glad, perfekt hull.

Glömde, hon är lättfödd men har blivit ngt mer svårfödd med åldern.

Vad har ni för hästar och vad har dessa för behov, MJ och Smbrp. Vad är det för typ av hästar (raser), hur gamla är de och är de lätt, normal eller svårfödda? Hur arbetas dessa hästar?

Svenskt halvblod, 23 år, väger cirka 600 kg, normalfödd när hon väl är i hull. Men de gånger hon fallit ur pga dålig kvalitet på foder, samt oväntad fölning, tog det tid. Lätt träning, 5-7 dgr/v.

Energibehov enligt böcker och tabeller = 78,80010468 MJ

Hösilage
Halm
Lucern pellets
Helhavre
Betfor
Vetekli
Krafft Miner Vit
Biotin pellets

Tilldelad
MJ: 79,965
SmbRp: 652,1
Energikvot: 8,154817733
Ca/P-kvot: 2,473696646

Senast ändrad:

Vad har ni för hästar och vad har dessa för behov, MJ och Smbrp. Jag har en stor häst (sto) på 165 cm/mkh. Vet ej hur mkt MJ och Smbrp.

Vad är det för typ av hästar (raser), hur gamla är de och är de lätt, normal eller svårfödda? Hur arbetas dessa hästar? 9 år Tyskt import, Oldenburgare/Hannoveranare. Även mkt fullblod i stammen. Svårfödd. Rids mest dressyr och ut av mig, en kompis hoppar henne regelbundet. Rids väl normal hårt, ibland hårdare och ibland lugnare.

vad får dem för foder? 11 kg analyserat hösilaget, 3 kg krafft grund, 1 kg Dodson & Horrell build up müsli, en skvätt olja (ca ½-1 dl), b-vitamin, extra lössalt vid behov (har ej saltsten). Hon får även Dodson & Horells alfaalfa, en full "godisbytta"..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka