Era hästar!

OK då börjar jag.
Jag har 3 hästar jag tävlar fälttävlan på.
Fiorino importerad Hannoveranare- fullblod han har gått medelsvår B fast det var längesedan nu han har varit sjuk (allergi) han är 10 år och en helt fantastisk ft häst.

Hille e Hills Double** - Bonaparte är 12 har startat *** oxå en fantastisk häst men lite jobbig i terrängen då han är fruktansvärt het och stark vilket gör att jag tycker det är obehagligt att rida terräng på honom eftersom jag inte är världens modigaste heller :crazy:, blir lätt spänd i dressyren och speciellt då han ser ett terränghinder på vägen. Skall nu förmodligen enbart tävlas i dressyr, iår har han fått 2 plac på 3 starter i medelsvår och har startat ST George. Byter i vartannat, piaffen är lite svår på honom men passagen och pirutterna är på automat. Siktar på svår klass i dressyr till slutet av nästa år. Skall ev. rida i Valla men vi får se hur det blir.

Barcelona T e Windwurf- Falstaff är ett superkänsligt sto på 10 år gått Breeders final som 6 åring i Msv A sedan ville hon inte hoppa terränghinder mer, det visade sig senare att hon har svalt tungan och fått väldigt mkt mjölksyra då hon inte fått tillräckligt med luft och har så sakteligen kommit tillbaks , gick CIC* i Falkenberg felfritt 2001 men har fortfarande gravskräck. hon är inte så modig och väldigt rädd om sig vilket gör henne till en duktig banhoppningshäst där hon skall debuterar i 1.40 i år , hon är även duktig dressyrhäst och går medelsvår men är utbildad av mig tom piaff, passage och påbörjade seriebyten.siktar på ST George till nästa år på henne då hon är enormt stor och inte så stark i sin samling än.

Sedan har jag ett fullblodssto efter Eighty Eight keys- Raise a Native - Native Dancer som är stor (172), rejäl ädel med lååånga ben och skitsnygg och rör sig fantastiskt bra , hoppar gärna men inte med världens bästa teknik men någon debutant skall hon komma ut på i år hade jag tänkt.

bilder på Hille och Barcelona

Då fortsätter väl jag då...
Jag har en Connemara vallack som heter Beezie's Comet han är importerad från Irland och är född 1996.
Far: Carrintubber Lad Mor: Moorepark Daisy Morfar: Westside Hector
Han är en livlig ponny med massvis med energi (jag har iaf aldrig lyckats rida honom trött).
Vi fokuserar oss framförallt på fälttävlan och rider nu Msv B. Det händer oxå att vi är ute och tävlar lite hoppning och dressyr och förra helgen tävlade vi regionalt och red en LA på 71.62% :) Men det är trots allt terrängen som han tycker är roligast och i år har vi inviduella SM som mål! Vi får hålla tummarna å träna vidare!
Fastnade lite i handen på kortet, sorry.. :(
kopia_av_terrng.jpg

Varför har du dressyrläder i terrängen??? Det har jag lagt märke till på många ponnytävlingar att många ryttare har väldigt långa läder. Dina underskänklar ser ut att fladdra iväg lite här pga det, sedan så tenderar man att dunsa hästen i ryggen om man har för länga läder oxå.

Om du kortar upp lädren får du mkt bättre balans i både underskänkel och kropp (även om det är svårt att tro)och då slipper du hålla balansen i tygeln. Sedan är det mkt lättare att hålla balansen när man hamnar i trubbel på något hinder i kortare läder och sedan så slungas man iväg längre ifrån hästen om man rider omkull så det är säkrare för dig oxå.
Jag vet att många tror att det känns säkrare med lite längre läder i terrängen men det är falsk säkerhet och kan sluta ganska allvarligt om man går omkull

Prova iallafall :)

Jo det har du rätt i..det ser verkligen ut som om jag har långa läder.. :confused: Men i själva verket tror jag inte dom är så långa..tror bara att jag lyckats hitta någon dålig fälttsits (i stil med "hålla balansen i tyglarna") så det ser iaf ut som om jag rider med ruskigt långa..men jag ska kolla det nästa gång, vem vet jag kanske sitter å rider med alldeles för långa.. :( men jag brukar trots allt korta dom 1 hål efter hoppningen, men å andra sidan kanske jag rider med för långa redan då...

Fio!
Snälla snälla. Kan inte du maila mig en bild med bättre upplösning på Barcelona T. Jag har sett henne i startlistorna ett antal gånger, men alltid lyckats missa henne. Har själv en häst efter Windwurf-Chagall o är jättenyfiken. Han har gått t.o.m. lätt fälttävlan, o har otroligt lätt för sig i dressyren. (9 vinster på raken 1 LB o flera vinster LB-hopp.) Jag begränsar honom tyvärr lite för de högre klasserna dressyr, men vi jobbar på det.
Sedan har jag även en 4-åring efter Homosassa xx-Stanford som hoppar jättebra. Precis betäckt henne med For Feeling.
Får se vad hon går för :)
/Kram Lina

Jag har ett irlänskt sto 12år som går *** fälttävlan, 130cm hoppning och skall debutera i msv dressyr till hösten. Tyvärr har vi haft missflyt i år pga av ett blistrande jodopaxbandage så det blir nog inget SM. Vi har bara lyckats att rida en enda tävling dessutom :cry:

Sedan har jag en jättefin fullblodshäst e. Lotus Pool-Take A Reef. Han är mycket trevlig att rida och har placerat sig i debutant i år och har debuterat i Lätt klass felfritt för någon helg sedan. Han har alla kvaliteer för att bli jätte bra och min tränare JJ tycker att detta är en häst för de allra högsta klasserna. :)

Sedan har jag en 3 åring som har utvecklats väldigt bra i vinter. Han är e.Nicke(Nactus)-Racot.

Och sist och minst ett litet nätt fullblodsto på 4år som har en gång så man bara svimmar. Om hon varit 10cm till så hade hon varit olösbar rent ekonomiskt :D

Jag har inga tävlingsnerver så tävlandet av mina hästar överlåter jag till de som gör det bättre. :)

Tävlande just nu är: Lady of Leonesse, 5 år e. Leuthen I - Bayron. Hon vann förra året 4-årschampionatet i fälttävlan, har i år tävlat tom CNC* med bra dressyr, 0 i banhoppningen och utan hinderfel i terrängen. Ryttare och hälftenägare: Niklas Lindbäck.
Mister Pooh, 4 år e. Majim G - Tammerfors xx. Har hittills kvalat till 4 årschampionatet i fälttävlan, samt placerat sig i LB dressyr(ryttare i dressyren min stalltjej). Ryttare och hälftenägare: Niklas Lindbäck

Tidigare tävlande hästar: Winnie the Pooh f.91 e. Trombon - Tammerfors xx. Tävlat upp tom CCI*** och 130 hoppningar med Johan Lundin som ägde henne under tävlingsåren. Nu är hon hemma igen och ska föla snart.
Black Pooh xx f.90 e. Baffin xx - Tammerfors xx. Tävlat msv fälttävlan och 120 hoppning med Johan Lundin. Black är syster med Winnie och är nu utlånad till Nelle här på buke.

De tre första har jag fött upp också. :)

Men vad sysslar du med egentligen, får man aldrig träffa dig då :devil:

Lotus Pool hästen är ju helt :love:

He he... Bara högerklicka på den bästa bilden du har (gärna stor) o välj skicka till e-postmottagare. Du kan skicka till la@intab.se
Supertack!

Min lilla har precis debuterat (hon är på användarbilden)!
-94, Hills Double - Little Boy
Gick en debutant med godkänt dressyr och terräng resultat (enligt mig då :)).
Fler starter är planerade!
Hon är utbildad LA dressyr, men inte tävlad. Men det lär hon kanske bli ;).
Tävlad hoppning upp till 1,30, men har fått börja om från början

Då kör jag nästa...
Har ett 7-årigt sto e. Michellino - IbiBell. En långbent ädel sak med ett mycket Go i. Hon har bra hoppkapacitet och går som tåget i terrängen. Rider jag så stannar hon aldrig. Hon går 100-klass nu, men målet är att starta *-ig i höst.

Vårt största problem är dressyren. Hon är oftast väldigt laddad och trots att man longerar och rider ordentligt innan dressyren så kan hon vara rejält på tårna. Och då blir inte resultatet så himla bra....

Får alltid höra hur bra häst jag har och funderar på att sälja henne eftersom hon verkar bli lite för bra för mig. Men för tillfället har jag lovat H.V att inte sälja henne :crazy:

Vi ses ute på banorna! :bump:

Hehe jag vet..hittade massa lustiga kort på oss på aramennoc för något år sedan! :)
Kortet är från Skaraborg då jag red debutant om jag inte minns fel?

Vadå lustiga :angel: :D och de ligger faktiskt kvar än ;)

Nä, någon bra fotograf är jag inte... Men den här bilden gillar jag:
beezies_comet.jpg

Vet inte om ni red debutant, men det var i Skaraborg iaf (Skaraborgs Ponny Sällskap)

Jag har bara ridit lite debutant på tidigare häst.

Nu har jag ett tufft sto f-99 e: Willibald-Gassendi
Hon är inte så mkt riden än, har hunnit med några cm hopp o ska deb lokalt hoppning och kanske någon dressyr också i sommar. Tänkte starta en deb i Augusti men målet är ju högre än så :) hästen

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
45
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två dagar i fälttävlans tecken väntas på Össjö Hästsällskap när Breeders och SvRF:s unghästchampionat rids i helgen. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
109
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I många år var fälttävlan den av ridsportens OS-grenar som var starkast ifrågasatt. Ryttare och hästar dog – eller skadades allvarligt –...
Svar
0
· Visningar
140
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka