Era hästbakgrunder?

Sv: Era hästbakgrunder?

Jo jag funderar på att försöka hitta något stall i närheten av där jag kommer att bo,och till min stora lycka så rider mitt ena värdbarn på ridskola så jag ska definitivt följa med dit och titta,och kanske finns det möjlighet för mig att rida någon lektion där:) får ta en ordbok och slå upp vad gångarterna heter...:angel:
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Min två år äldre familjebekanta hade ridigt en kort stund och hennes 4 år yngre lillasyster skulle börja på ridskola (hon är alltså 2 år yngre än mig). Var på deras kalas nån gång under lågstadiet och de fick mig övertalade att det skulle bli kul. De hade rätt! Fastnade genast och det tog inte länge så var jag uppe på en helt annan nivå än vad som förväntades av mig. Efter att ha ridit på ridskola en längre tid sökte jag efter medryttarhäst utan att hitta någon passande, de flesta ägarna var också oseriösa..

Till slut började jag leta efter en egen häst och hittade den perfekta. Samma dag jag skulle på provridning blev jag sjuk och sen blev det inte av. Sakta men säkert började jag också sluta med ridandet pga olika orsaker. Efter en paus på två år har jag nu börjat igen med målet att få tillbaka allt av de gamla och utvecklas lite till och till slut uppfylla min dröm och skaffa egen häst. (:
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Min moster har alltid haft häst så det var hon som fick mej på det spåret :) Mamma har alltid varit emot hästar och ridning så det är moster som stöttat och kört mej hit och dit. Brukade rida en shettis där moster hade sin häst uppstallad, när jag var 7 började jag på ridskola, när jag var 11 fick jag min första foderponny. Sen dess har det bara rullat på med ridskola, sommarponnyer, sköthästar, medryttarhästar, foderhästar, ridläger osv

Jag har testat på de flesta grenar, tävlat i hopp, dressyr och fälttävlan, ridit islandshäst, tränat travhästar, testat på western och lite akademiskt och så har jag tränat galopphästar. Har varit i Danmark och på Irland och jobbat med hästar.

Min första egna häst köpte jag hösten 06 men sålde henne till våren, kemin stämde helt enkelt inte mellan oss två. Nästa häst köpte jag tillsammans med min moster hon hade dessvärre problem med ryggen så hon fick somna in efter 3 år hos oss men vi hann med att få en avkomma efter henne. Så i nuläget har jag mitt 3åriga egna uppfödda sto. I framtiden så planerar jag att vi ska komma ut på tävlingsbanorna tillsammans :)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

-95 mitt hästintresse börjar, jag är 3år - voltige!
-97 börjar rida på en ridskola med endast shettisar
- 98 flyttar till ny stad - ny ridskola
- 00 byter till en mindre ridskola med mer fokus på träning. Har samtidigt halvfodervärdsponny, en shettis.
- 01 börjar rida shettisens ägares andra ponny - ett russ. Ridskolan lägger ner.
- sommar 02 - flyttar till ny stad och ny ridskola. Skaffar mig skötponny på ridskolan. Rider där tills
- 05 då jag får en foderponny. Fortsätter på ridskolan och med skötponnyn samtidigt.
- 06 lämnar tillbaka foderponnyn och får min första egna ponny. Står kvar på ridskolan med ponnyn och fortsätter med skötponnyn till 3/7 2007 då hon tyvärr tas bort pga sjukom.
-vinter/vår 2008 flyttar ponnyn till privatstall pga olika anledningar.
- höst 2008 - börjar ridgymnasium. Ponnyn får stanna hemma, rids av min mamma och jag kommer hem så ofta jag kan.
På ridgymnasiumet får jag mycket ridning på mycket olika hästar. Har två foderhästar också. Men framför allt riktigt bra praktikplatser.
- 2011 - tar studenten och flyttar hem. Mamma köper ett halvblod som jag tränar och tävlar och på den vägen har det fortsatt fram tills nu, nu väntar lite svåra beslut inför hösten ang hästar, men det tar jag då.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Mamma skulle ha häst, beställde en islänninga innan han var född. Som sällskap och häst till mig köpte mina föräldrar en shettis till mig. Då var jag 5år :)

Gick en eller två terminer på ridskola då, sen började jag rida in shettisen och hade henne tills jag växte ur henne och fick en welsh istället. Var nog 8-9 år när jag red i welshen och hade sen henne tills jag växt ur henne också.

Mamma var med om en bilolycka och ficko en nackskada och kunde inte rida så det blev naturligt att jag tog över hennes islänning när det var dags för en större häst åt mig. Började rida in honom när jag var 12 år ungefär och hade honom att träna och tävla med tills vi tyvärr fick låta han somna in pga sjukdom i mars i år, 18 år blev han.

För 4 år sen köpte jag en till islänning, en då 1 årig hingst som jag har gjort allt själv med. Han är nu 5 år och ska tränas inför en eventuell tävlingsdebut i september :)

Jag är 23 år :)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Har väl alltid funnits häst i våran familj då mamma hade samma häst i 18 år. Så fick väl börja lite smått med mammas häst på 1,57 och jag var en liten plutt på 1.20:D
Började sedan på ridskola när jag var 7år och fortsatte rida på mammas häst lite, vågade tex inte rida lätt i trav på b-ponnyerna på ridskola men på mammas storhäst vågade jag haha
Fick min första ponny när jag var 9 år som jag lullade med ute i skogen och fortsatte på ridskola tills jag var 15 och fick min första tävlingsponny.
Idag är jag 25 och tävlar och tränar fortfarande har i dag en storhäst och mamma fick nöja sig med en liten shettis ;)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Har alltid haft ett hästintresse så länge jag kan komma i håg.
Hade en kompis som red och till slut lyckades jag övertala mamma och pappa om att få börja rida. skulle fylla 12 år.

Sen red jag där, och efter ett tag fick jag hjälpa till väldigt mycket i stallet, med unghästarna som skulle hanteras och ridas in.

När jag var 17 skulle min ridlärare sälja min favorit häst så jag lyckades övertala mina föräldrar om att köpa henne så jag fick henne i 17 års present

Tävlade lite klubbtävlingar i hoppning. vann nästan varje klass vi ställde upp i. =)

När jag hade haft henne i två år bestämde jag mig för att betäcka. Och et år senare så kom ett stoföl, som i dag är 5 år.

har kvar både mamman och dottern, och har köpt en liten a- ponny nu som jag ska köra in och som så småningom ska bli barnens ponny.

=)

MVH Sandra
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Hästintresserad sedan jag såg High Chaparall och Bröderna Cartright första gången på 60-talet och har drömt om att rida sedan dess. Gick på ett ridläger sommaren 2007 och började sedan ta lektioner på hösten. Hyrde häst 2 gånger i vecka from 2009 typ. Köpte egen häst för ett år sedan och vi utvecklas nu långsamt tillsammans och vi tänker även bli gamla tillsammans.

Det är aldrig försent ;) :laugh: :love:
 
Sv: Era hästbakgrunder?

kl

Oj, jag började med hästar när var var nio kanske? Vi flyttade ut på landet och blev granne med ett stuteri (övriga två grannar hade hästar de med) så jag började hänga där och titta på ... snart började jag hjälpa till med mockning, borstade och ledde hästar m.m och hjälpte till vid veterinär kvällar.

Red aldrig något där förutom nån gång på deras shettlandsponny. Red däremot hos ena grannen samt hemma hos klasskompisar så ofta det bara gick. Blev medryttare på en arabkille som jag red så många dagar/vecka som jag kunde i flera år. Därefter blev det ett litet uppehåll i ridningen innan jag blev ridsugen igen och började rida lektioner på GFRK i Göteborg. I samma veva skaffade jag en medryttarhäst och sedan dess har jag haft sex medryttarhästar (under senaste 7 åren).

Den jag rider nu (har jag på foder över sommaren) började jag rida i oktober då dåvarande medryttarhäst var skadad ... det är en 5-årig häst som reds in då han vara fyra år och har inte gjort så mycket mer i sitt liv innan jag började rida honom. Vi har en hel del att jobba på med andra ord :)

Jag har ridit allt från travare från banan (vettesjutton om den var inriden ens) till arabiskt fullblod och nu irish cob. Ett par "stora bruna" har det hunnits med också under åren.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Började på ridskola som 8-åring. Hade ett uppehåll mellan 10-11 år och fortsatte sedan på ridskolan tills jag var 18år.
När jag var 14 fick jag min första medryttarhäst, ett islandssto på 4år. Red henne ca ett halvår.
Som 15-16åring hade jag en gammal dressyr valack som medryttarhäst.
När jag var 16 började jag rida en islands valack som tidigare tävlat väldigt mycket. Började även rida en annan äldre islands valack i samma stall. Var kvar där i 2år.

Köpte min första häst när jag var 18. En 2½årig valack (islandshäst) som jag sedan red in själv. Tävlade och red en annan valack på 8år.
Gick en kurs direkt efter studenten och blev ridledare för islandshäst. Hade något ridläger och några privat lektioner

När jag var 20 gjorde jag praktik ett halvår på en stor islandshästgård, ca 70 hästar. Efter det jobbade jag på en förskola och på hästgården när det var mycket hästar, och på ridläger. Sålde min valack och köpte mig ett lovande ung sto istället.

I höstas (21år) kom jag in på hippolog programmet och nu under sommaren tränar jag hästar :) I höst börjar jag andra året på hippologen.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Vad roligt att höra om allas olika hästbakgrunder! :)

Själv har jag haft hästar runt mig sedan jag var bebis; min mamma älskade hästar och hade hållit på med dem sedan hon var barn, därför köpte hon det finaste lilla gotlandsruss som fanns till mig och henne när jag var 1 år.
Efter det har det bara rullat på, jag började rida på ridskola när jag var 6 år, fick min första "seriösa" egna ponny när jag var ca 8 år. När jag var 11 så köpte vi min första häst; en STOR fjording på 151 cm som blev min bästa vän och partner. Honom hade jag i 6 år innan han fick avlivas p.g.a cancer :(. Det är nu ett år sedan dess och jag har ingen "egen" ridhäst just nu, däremot har vi 16 hästar i familjen varav jag rider/kör/arbetar med 5 stycken just nu och ett halvblodsföl som är min.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

kl

Sen mycket ung har intresset för djur funnits. Dock är jag en "outcast" i familjen då resten är antingen eller både och: stadsfolk / allergiker.
Morfar dock uppvuxen på gård och då jag stod väldigt nära morfar antar jag att intresset kommer från honom.

Efter oändligt tjat, hästteckningar/planscher typ över allt och sönderbläddrade böcker gav föräldrarna med sig och jag fick börja på ridskola 1990, 10 år gammal.
Stannade på ridskola tills jag var 15. Fick då sommarjobb med att måla om i ett försäljnings/inackorderingsstall
vilket senare slutade med att jag var stallets allt-i-allo, test-pilot på nya hästar, red tillsaluhästarna, var allmän inhoppande hästskötare och medis för de flesta av inackorderingarna osv. Stannade här tills jag var 19.
1999, 19år gammal packade jag väskan och flyttade utomlands, arbetade som hästskötare i ett fälttävlansstall på Irland.
Jobbade där ett år, efter detta höll jag på att spy på allt vad hästar hette. Flyttade in till Dublin och levde ungdomslivet med ströjobb och festande...tills att det började suga i hästgenerna igen när jag var typ 23.
Började rida på ridskola på helgerna men insåg snabbt att standarden på ridskolor på Irland inte går att jämföra med de svenska så var ganska besviken och tyckte inte att det var så roligt.
Lyckades hitta mig en medryttarhäst istället som jag så småningom fick på foder. Ett sto, hopphäst, som fick mig att bil av med min hopprädsla och vi tävlade ofta, dock på blåbärsnivå men vi hade jättekul ihop.
Efter ett tag med denna häst (som passade mig som handen i handsken) fick jag känslan av att vilja ha mig egen och frågade ägaren om jag fick köpa. Tyvärr blev svarat nej och han berättade att han faktiskt hade planer på att betäcka istället.
Hästjakt börjades 2006 och tillslut kom jag hem med en då 8årig fullblodsvalack. Denna kille har jag fortfarande och han är min lillaögonsten. Det har tagit tid innan vi hittat rätt, skador , sjukdomar osv avlösta varandra på löpande band de första åren men nu är allt perfekt.
Som det ser ut i dagsläget med mitt fd fodersto så kastade hon tyvärr 2 föl :( (jag hade hoppats på att ta ett av hennes föl och att detta skulle bli min nya stjärna efter att mitt fullblod börjat bli äldre, men men), hon är nu 20 år och vill börja ta det lugnt, ägaren har dåligt med tid och pengar för att hålla en ej fullt användbar häst, så det lutar mot att jag får tillbaks henne som promeadhäst på sidan om fullblodet.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Försöker hålla det kort:

Född på bondgård till icke hästintresserade föräldrar. En man med stort hästintresse hade vbl-travare på bete hos oss, och när jag var 1½ år fick jag sitta på hästen medan en höll ungen och en höll hästen.
När jag var fem år, övertalade mannen i fråga mina föräldrar att köpe an ponny till mig och min storasyster på villkor att "han lärde oss hur vi skulle göra".
Shettisen i fråga slängde av oss till höger och vänster.
Byttes efter ett år ut till en welsh mountain.

Gick på ridskola ett år mellan sex och sju års ålder, i övrigt fanns inte pengar till ridlektioner el sadel.

Bytte till D-ponny när jag var 13 år, då fick vi också med en sadel som ingick i köpet...

Hade uppehåll med häst under universitetstiden förutom ett eller två år som medryttare på ett äldre halvblod, uppehåll under AT-tiden så ett uppehåll om sammanlagt 6-7 år.

Flyttade till Värmland, blev övertalad att köpa ett treårigt vbl-sto som skulle på slakt annars (oreggad). Detta var för 12 år sedan.

Började för ca 7 år sedan rida för westerntränare, och har lagt till dressyr mot akademiskt och islandshästinstruktör.

Köpte för 2½ år sedan en egen hästgård, har samlat på mig fler hästar och har numera 16 hästar: 6 fjordingar, 4 islänningar, en kbl-travare, en korsning vbl-travare/quarter, en basjkir, en connemara, en arab, en frieser.
Har också en vbl-travare på foder/omskolning.
Min ursprungliga varmbloding tvingades jag avliva i vintras.

Inspireras av att utvecklas i min ridning genom att ha hästar av mycket olika typ. Araben, två fjordingar, två islandshästar och quarterkorsningen är ännu inte inridna av åldersskäl.
Övriga rids regelbundet av mig.

Jag har tävlat tom LA:1 på nordistravaren som också går flera westerngrenar på C-nivå och startat reining på B-nivå i år som är första året han är ute och tävlar western, sju år gammal.
Jag har tävlat flera grenar inom western tom C-nivå på en av fjordingarna (men hon kommer nog aldrig upp till B-nivå i någon gren).

Min ambition är att bli bättre på att rida och det blir jag av att med hjälp av mycket bra tränare rida in mina hästar från grunden.

Lyckades inte hålla så kort:crazy:
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag har aldrig ridit som ung men hästar och ridning är något som alltid har lockat mig. Tyvärr har jag aldrig riktigt haft tillfälle att börja rida men i höstas bestämde jag mig för prova på och nu är jag fast. Jag har gått en termin på ridskolan och haft möjlighet att rida ute hos vänner. Jag kommer garanterat att fortsätta!

//En glad hästkille
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 062
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 012
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 384
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp