Era hästbakgrunder?

Sv: Era hästbakgrunder?

*kl*
Jaa jag undrar om man kommer sluta med hästar någon gång? Just nu kan jag inte se vad livet skulle innehålla utan hästar. Jag har liksom aldrig varit utan dom!

Min bakgrund är ridskola från sju års ålder, ridläger, hyrde häst på somrarna, sköthästar, medryttarhästar, ridit kompisars hästar, jobbat på alla tre ridskolorna här i stan på helgerna, jobbat på ridläger, gått kurser, foderhäst, hästgymnasium och har haft två egna hästar. Har en kvar och jag bytte inriktning till trav under gymnasiet och köpte mej en ettåring efter.

Det är där jag är nu, mitt fyraåriga varmblod är allroundhäst, hon både tävlas på travet och jag utbildar henne inom ridningen :)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag är tyvärr självlärd till största delen, då det endast fanns en ridskola på vettigt avstånd där jag växte upp. Kön till ridskolan var lååång så jag lärde mig rida på egen hand på envisa och ouppfostrade shettiskorsningar samt en slö, men helt underbar fjording. Jag blev en jäkel på att ramla av på rätt sätt - shettisarna hade inga sadlar och bestämde de sig för att man skulle av så åkte man också av. :)

Jag var ca 8 år när jag började rida och efter flytt till annan ort året jag fyllde 11 gick jag 1 år på ridskola (med total brist på pedagogik och en ständigt "överförfriskad" ridlärare som ansåg att "ett ordentligt rapp med spöt" gjorde hästen mer uppmärksam:mad:). Därefter hittade jag ett stall med fd ridskolehästar där jag stannade fram tills jag var 15 år och intresset svalnat.

När jag 14 år senare var mammaledig hittade jag en annons om en islandshästridskola som låg nära och äntligen fick jag lära mig rida på riktigt! Stackars hästar som fick mig på ryggen - självlärd och ringrostig som jag var :crazy: Jag har lärt mig otroligt mycket på denna ridskola, men accepterar att jag aldrig kommer att bli en skicklig ryttare, utan nöjer mig med att vara en bra ryttare.

Äger idag två islandshästar, en 7-åring och en 19-åring, som båda tävlas på klubbnivå. Nivån beror på mina brister och taskiga nerver, för hästarna skulle nog klara sig relativt långt med rätt ryttare. :)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag föddes i en häst familj på, host host mitten på sjuttio talet.. Mina föräldrar hade varmblods travare (mest pappa) och halvblod (Mamma ;)).. Jag fick min första shettis vid två års ålder..

Jag har sedan 2003 helt bara haft islandshästar.. Innan hade Jag halvblod och en travare som bara var ridhäst..

Även om mina föräldrar är skilda sedan länge(-81).. Min Mamma och min blivande halvsyster som senare kom till värden hade hästar och Ponnier..
(Min Halvsyster tävlade också, ponny SM bla.., Elit hoppning ponny,men nu har hon inga hästar eller ponnier kvar )..
Jag vet att åtminstånde min mor (och syster) har häst intresset kvar, men ingen egen häst.
Har ingen kontakt alls med min Pappa..

Så många hästar och ponnier har passerat mitt liv, Underbara djur :)..

Oj vilket lång och kanske ointressant svar:D
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Intresset väckter i femårsåldern. Min faster hade häst och lyckan var stor när jag fick vara med henne. Började på ridskola men hästrädd mamma förbjöd mig att fortsätta.
Sen skaffade familjen sin första travhäst hos en tränare.
Jag återupptog ridningen på högstadiet. Trivdes inte helt, skötte en amatörtränad travare och var medryttare på lite hästar.
När jag var 15 började jag springa i stallet hos en travtränare. Jobbade ett par somrar och hoppade av gymnasiet efter ett år för att jobba heltid som hästskötare i travstall. Gjorde så i några år. Började plugga kvällstid i samma veva som jag och exet startade egen träningsverksamhet. Körde eget i några år med unghästar och egna tävlingshästar. Jobbade på stuteri i ett par år. Där föddes nuvarande hästen. Parallellt med travjobbet red jag lite hobbywestern på "fritiden"

Började plugga till veterinär för 14 år sen (var 25) och sen dess har jag bara haft mitt kallblod som blev 14 i år. Honom rider jag western på nu när han inte tävlar trav längre.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag föddes nog hästgalen! :p Men det var tyvärr inte mina föräldrar! Så som liten "red" jag på cykeln, på snöhästar och ja, att möjligt, att bara få klappa en häst i en hage gjorde min dag helt klart!!!:D

Som 7-åring började jag på ridskola tillsammans med ett gäng kompisar, skaffade mig också sköthäst, en lite shettis, vart eftersom slutade alla mina kompisar, det var "ocoolt" att rida på ridskola tyvärr... :( Så slutade jag också, skaffade ny sköthäst, en arab, sedan ny igen en korsningsponny som jag skötte länge, sedan fick jag min första häst på foder, en arab, funkade inte så bra, så när min gamla korsningsponny skulle lånas ut på foder lämnade jag tillbaka araben och tog hem ponnyn. Kunde tyvärr varken tävla eller träna på den eftersom den inte gick att lasta!!!:(

Började på hästgymnasium, hade inte tid med ponnyn, så sa upp den, GRÄT FLODER OCH ÅNGRADE MIG BITTERT I FLERA ÅR!!!!:( Red dock på gymnasiet så jag höll ridningen vid liv, blev sedan vid 18 år sugen på häst igen, åkte till en kompis och tittade på hennes ridtravare, den var GRYMT vanvårdad, mager och stod i sitt eget skit (stod på halm såg ut som torv) och jag kunde inte lämna kvar stackaren där, trots att jag skulle ha en rutinerad häst att träna på....:crazy: Hade den ett tag träffade min sambo som håller på med trav, han sa; "Du ska ha en riktig häst!" Så då blev det att jag istället för ridtravaren skaffade en travare för travtävling! Sedan dess har jag hålt på med travare och gör fortfarande!!!!:love:

Det enda jag fortfarande ångrar under alla dessa hästår är att jag lämnade ifrån mig korsningsponnyn, han betydde mycket för mig och han var förmodligen min första stora kärlek.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag är tokig i hästar sedan födseln :)
Min mamma är lika hästtokig hon och var bara 16år när hon fick mej så jag fick vara med i stallet redan från vagnen eller framför henne i sadeln.
Haft 1-2 ponnyer i taget under alla ponnyår och efter det ponny+häst/ar.

Gick hästgymnasium, hästutbildning på folkhögskola och mera häststudier i england.
Jobbat med unghästar, hingstar, tävlingshästar i hoppning, dressyr, trav och galopp.
Driver nu en liten ridskola ihop med mina föräldrar.

Ni vet hur små hästtokiga flickor runt 7år kan stutsa upp och ner och le med hela ansiktet och peka när de ser en häst... tja sån är jag fortfarande :p

Samma som folk brukar skratta när jag och mamma ger varandra vägbeskrivningar ex " kör mot det stallet, ta av vid den hagen med den den söta skäcken... m.m" :o:D
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Började på ridskolan som 12-åring. Fick upp ögonen för hästar tack vare hästtokiga kompisar. Ett halvår senare blev jag och en kompis skötare/medryttare på världens snällaste islänning som vi lärde oss galet mycket på!

När jag var 14 blev jag hästskötare till min nuvarande häst, som jag köpte för 2.5 år sedan (yes, vi har hängt ihop i 15 år nu!) :love:

Slutade på ridskolan när jag var 18. Red vid den tiden två andra hästar emellanåt, men de senaste 10 åren har det bara varit min häst.

Vi har hängt ihop så länge, Ariette & jag, så jag har svårt att se hur jag ska klara mig utan henne sen i framtiden (hon är 20 nu).
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Ni vet hur små hästtokiga flickor runt 7år kan stutsa upp och ner och le med hela ansiktet och peka när de ser en häst... tja sån är jag fortfarande :p

Hihi, det blir jag alltid mobbad för oxå ;)


Vi har haft mammas häst hos oss sedan jag var 5 och foderponnyer till mig sedan jag var 8 tills den sista åkte när jag var 19. Jag red på ridskola några år typ 6-9 kanske sedan red jag lektioner på alla foderponnyerna utom den första, och tävlade så småningom i låga klasser i dressyr, hoppning och fälttävlan.

När jag fyllde 14 fick jag börja rida hos min granne som föder upp connemaror, det var de mest lärorika åren i mitt hästliv! När min sista foderponny åkt tillbaka hade vi några olika ponnyer som sällskap till mammas häst från stuteriet och den "sista" blev vi förälskade i och fick köpa honom när han fyllde 3.

Så mammas häst stå fortfarande kvar hemma hos päronen tillsammans med ovanstående pålle som jag och mamma äger tillsammans. Planen är nu att han ska flytta ner till mig i Skåne och bli "min på riktigt" i vårt lilla stall. Jag är numera så rädd av mig att jag vill hålla mig till min nu 8-åriga stora ponny på heltid :love:
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag började rida som tre åring i en handikapp grupp på ridskolan. Det skulle vara bra för styrka och balans, och dessutom närheten med hästen. Det är 30 år sedan nu...

Fortsatte att rida på ridskolan under väldigt många år, en och två gånger i veckan, och avancerade upp i vanliga grupper och även uppåt nivåmässigt i dessa grupper.

Åkte till USA och bodde där i tre år och fick då tag i en häst jag fick ha som min egen och kunde på så vis rida 6 dagar i veckan.
Kom hem till Sverige igen och fortsatte att rida på ridskola en dag i veckan samtidigt som jag hade foderhäst och senare medryttarhäst.

Flyttade för snart fyra år sedan och ansåg då att det blev för långt att åka till ridskolan och skaffade mig därför en medryttarhäst som jag senare köpte. Han fick dessvärre tas bort 2010, men en månad senare klev min älskade Tingeling in i mitt liv.

Min kropp behöver ridningen för att jag ska fungera så bra som möjligt och jag märker på en gång när jag inte rider regelbundet. Min förhoppning är att jag ska kunna ha häst i MÅNGA år till och på så vis hålla igång min kropp så länge det bara går.
En känsla som fortfarande ger mig gåshud är att jag på hästryggen är som alla andra och att jag på hästryggen kan ta mig fram på ställen jag aldrig skulle drömma om att försöka ta mig utan hästen...
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag började på ridskola när jag var 4, min mamma har också ett hästintresse och red då även hon på ridskola. Fick nog första ponnyn när jag var 9 eller något, hade med henne på ridläger och allt möjligt :) sen fortsatte jag på ridskola lite senare, hade lite foderhästar hit o dit.

Köpte min första alldeles egna häst, som jag själv betalade för när jag gick ut gymnasiet. Arbetade en del i stall på ridskola, försäljningsstall och några år senare hamnade jag i ett dressyrstall med hästar upp till grand prix. Stannade där i 2.5 år.

Började plugga 2010 och hade samma vår tagit bort min häst och tänkte att ny fick det minsann vara bra med hästar ett tag, men redan i november var jag tillbaka i ett stall och i februari köpte jag mig en unghäst. :angel: Så gick det med det hästuppehållet :p
men jag skulle aldrig klara mig speciellt länga utan häst, så enkelt är det bara :)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Började på travskola när jag var 7 år. Åkte på ridläger en vecka när jag var 13-14
Började jobba som hjälpledare på travskolan när jag var runt 14. I samma veva eventuellt nått år innan får jag min första medryttarhäst.

Sen under perioden 14-17år är det lite rörigt; jag jobbar på travskolan (blir ledare när jag är runt 17), rider min medryttarhäst, har två ponnyer som sommarhästar två sommrar, byter medryttarhäst och provar runt på ett par olika utan att hitta rätt, ger upp lite och engagerar mig i ponnyerna som finns på travskolan; tävlar ponnytrav och motionerar ponnyerna när det behövs, jobbar också mycket. Provar rida på ridskola blev bara en månad dock eftersom ridskolan var dålig.

Sen blir det mer stabilt när jag är runt 17-18 och äldre; Slutar jobba på travskolan, hjälper till och rider ett kallblodssto som startar på travet, gör det i ca 3 år i det stallet rider jag även lite andra hästar när det behövs, börjar ta ridlektioner på medryttarhästen regelbundet, har ett varmblod som sommarhäst under en sommar, nått år senare skaffar jag mig en fodehäst som jag har i 8 månader innan hon blir skadad och måste avlivas. både sommarhästen och foderhästen har jag parallellt med medryttarhästen, rider även in 2 av stallägarens hästar under dessa år.
tar sedan en till häst på foder under en sommar innan jag far iväg till Irland för att plugga och där går jag på ridskola en gång i veckan.

nu är jag 21 och är tillbaka i Sverige har åter igen en häst på foder över sommaren, hur det blir i höst är ännu inte bestämt jag och ägaren spånar på lite olika alternativ.

Nu är jag så sugen på att köpa en egen häst så ni anar inte men det får vänta ett tag till, ska plugga klart och få ett fast jobb först men sedan så är det min tur att få bli hästägare äntligen!
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Började med ridskola när jag var 7-8, red där en massa år, sköthästar och hela klabbet, sedan i vuxen ålder har jag haft foderhästar och ridit hos kompisar. Just nu har jag en foderhäst.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Ujujuj

Kan inte minnas att jag inte gillat hästar.
Kommer ihåg när jag fick sitta på en jättestor svart häst – min näsa räckte knappt till bogen på honom. En fantastisk upplevelse – jag träffade på honom 15 år senare – han var en ganska liten B-ponny…
En sommar – jag var väl 7 - lånade pappa ett B-ponnysto som han ledde runt mig på under någon vecka. Rida själv fick jag inte göra.
Någonstans när jag var 8 fick jag äntligen börja rida på ridskola och där var jag sen kvar till jag var 18 – höll 4 lektioner varje söndag sen jag var 14 fyllda.
Sommaren när jag var 14 fick jag min älskade Luff – en 3-årig nykastrerad oinriden fjording a la Mullemodell – vilka äventyr vi hade – och jag lärde mig också att köra av pappa.
Jag flyttade hemifrån och började rida lektion på Tunarps gård utanför Mullsjö. Mitt första möte med ridhusväggar – obehagligt tyckte jag. Sen jobbade jag efter en sväng i industrin på ett arabstuteri och sen på Silver Hill (turistanläggning med lipizzaners), jag höll en period lektioner på Götene ridskola, jobbade på ett stuteri med araber och quarter och i privatstallet på Grevagården. En sväng med hästskötsel åt en riktig hästahandlare har jag också hunnit med.
Sen gick jag 10 v hästskötarkurs på Bollerup, och på det 30 v allmän kurs på Strömsholm.
Köpte mig ett halvblodsto som jag aldrig riktigt fastnade för – Luff hängde med ända fram till denna tid då han hastigt insjuknade och dog.
Hade vid någon vinter 11 hästar i stallet – 8 inackorderingar och utöver de egna 2 ovan även en minishettishingst.
Sen trodde jag nog att jag var färdig med hästeriet – sålde minin och hblstoet. Fanns häst på jobbet som jag körde ibland.
Började dock rida lektion i Mariestad och snart blev det 2 ggr i veckan och engagemang i klubben med stalljourer osv.
Började läsa till fritidsledare och slutade rida. Träffade min man vars mamma och systrar var i hästsvängen och maken började rida han med. Vi skaffade oss varsin häst som vi hann med sådär – 2 barn kom också till under denna tid.
Vi tog bort våra hästar efter några år - en pga skada och en pga av ålder – sen var det tomt ett tag.
Maken började på ridskola igen och så frågade en kompis om jag ville ha en ardenner…jag sa ja tack om du skickar med ett sällskap – det gjorde hon. I april köpte maken ett sto att rida på så nu går det 3 hästar här ute.
Hästarna finns alltid i mitt liv – i över 40 år nu - jag hoppas bara att jag ska komma tillbaka till ridningen som den en gång var för mig. När allt är lätt och en brall är något jag kan hantera utan att ramla av.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag ligger verkligen i lä när jag läser era historier..;)
Jag började som 17-åring på ridskola och nu efter tre härliga terminer måste jag ge upp det för tag då en flytt till England för minst ett år väntar i höst. Otroligt ledsamt då jag verkligen älskar att rida och jag kommer också sakna känslan av gemenskap från min ridgrupp. Men när jag återvänder till sverige ska ridningen definitivt återupptas och ett av mina livsmål är att någon gång äga min egen häst:)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Ett rätt långt svar :o

Jag började som 6-åring på ridskola. Mina föräldrar har ingen renodlad hästbakgrund men är båda två bondbarn. De har alltså stor djurvana och har alltid varit intresserade av hästarna, hjälpt till med sadling inför ridlektioner, in- och utsläpp när vi sen hade egna hästar, kört till tävlingar och dessutom betalat hela kalaset. De är helt enkelt mina största supportrar och jag är mycket tacksam för det.
Mamma red som vuxen på ridskola och hon har då och då ridit mina ponnyer. Pappa kan rida i alla gångarter men det är inte så vackert :p Han är helt orädd och har alltid varit bra på att hantera stökiga hästar.

Efter ett par år på ridskola fick jag och en kompis möjligheten att bli medryttare på två ponnyer, en shettis och en korsning shettis/welsh. Där fick vi rida som om ponnyerna var våra egna. Vi hoppade, red ut, tolkade osv.
När jag var 11 år gammal frågade mina föräldrar om jag ville ha en ponny :D Vi började med att hyra en connemaraponny, från ett stuteri. När vi efter ett halvår utvärderade saken så bestämdes det att vi skulle köpa en egen ponny. In i mitt liv kom då Brolötens Cinnabar RC 1265, även hon en connemara men från ett annat stuteri.
Cinna har blivit mitt livs stora kärlek. Det har inte varit roligt hela tiden men nu, 13 år senare, så är hon glädje personifierad. Hon är helt enkelt fantastisk. Dessutom är hon startsto för mitt och mina föräldrars lilla stuteri. Cinna är fortfarande i vår ägo. Vi har också en dotter och en dotterson.
När jag precis fyllt 16 år började vi leta efter ännu en häst, en storhäst. Tävlade sen ponny och häst parallellt fram tills jag tog studenten och flyttade hemifrån. Cinna och hennes föl bodde kvar "hemma" och jag tog storhästen med mig. Mina föräldrar uppfostrade fölungen och vande av henne innan jag fick hand om henne också.
Tävlat har jag gjort, framförallt när jag bodde "hemma". Pappa har fått tillbringa ett antal mil bakom ratten, lett runt ponnyer och hästar i kyla, snöstorm och blåst, gått upp tidigt och kommit hem sent, trängts på framhoppningar och annat roligt ;)

I dagsläget äger familjen fyra hästar och vi jobbar på en femte. (Cinna är på betäckning.) Hennes dotter ska förhoppningsvis säljas snart och jag hoppas få en lugn vinter med bara en 2-årshingst och en förhoppningsvis dräktig 20-åring :p

Jag jobbar nuförtiden på att få en ny generation ryttare i familjen :D (Mathilde, ca ett halvår ung, på Cinna, 19 år ung.)
393604_10150653008056102_1707978859_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Era hästbakgrunder?

Stora syster hade häst, så som 5 åring blev jag medryttare på ett gotlandsruss i samma stall. När jag var 7 flyttade vi och då började jag på ridskola. Avslutade ridskole karriären som 17 åring då jag även de 3 senaste åren jobbat där på helger och lov. Samma dag som jag fyllde 18 köpte jag första egna stora hästen. Sen dess har jag inte varit hästlös en dag.

/B
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag började rida som 7-åring och har sedan dess ridit till och från på ridskola. Jag gick hästgymnasiet med travinriktning. Numera är jag medryttare och rider en gång i veckan och försöker få igång min egna hästfirma med inriktning mot sjukgymnastik, då jag är utbildad sjukgymnast.

Jag och min man håller på att leta efter ett hästställe så att jag kan skaffa mig en/två/tre egna hästar för det har varit min dröm sedan jag var 7 år.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Kan du inte leta upp något stall i england där du kan rida?
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Familjen har alltid haft egna hästar och mina äldre systrar har ridit sedan de var små så det föll sig ganska så naturligt att även jag började rida och hästintresset lyckades hänga i sig även genom tonåren och in i vuxenlivet och till och med efter att jag nu har blivit mamma. Ett liv utan hästar är otänkbart för mig! Ett liv utan hästar är inte värt att leva.. :love:
 
Sv: Era hästbakgrunder?

4år; första gången på ridskola, ramlade av och blev nedtrampad, året efter började jag på ridskola igen
9år; fick egen ponny! (18 år gammal men super snäll:D)
16år; började jobba i stall
17år; köpte stor häst, slutade på ridskolan och red bara privat för tränare.
19år skaffade ny tränare som hjälpte med lastningen, fick en stor aha upplevelse och utvecklades dubbelt så fort efteråt i hästhanteringen.
20år skaffade en foderhäst och avlivade ponnyn.
21år stora hästen har blitt lätt lastad och ridbar :D. och jag har äntligen börjat komma ut på träningar och tävlingar !!! en dröm som jag haft sen jag red ponnyn.

började på ridskolan för att min syster red där, efter några år så började min mamma rida också. men har alltid varit ganska ensam i mitt häst intresse, och är egentligen nybörjare i ridning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 012
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 384
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp