Era hästbakgrunder?

Esterpuma

Trådstartare
Har nu efter tre terminer på ridskola som äldre ungdom/vuxen insett att det finns väldigt många olika människor som sysslar med hästar och lika många bakgrunder till hästintresset.

Så nu vill jag helt enkelt höra era hästbakgrunder;började ni som små knattar och har fortsatt sedan dess,eller började ni som vuxen? Egen häst? Medryttarhäst? Foderhäst? Ridskola? :)

Det är alltid roligt att höra andras historier för att själv få inspiration:)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Oj, en annan som är lite äldre riskerar detta att bli ganska långt, men jag ska försöka hålla mig kort. ;)
Började som 10-åring på i ett litet privatstall där de hade lite ponnyridning med enklare undervisning, men oftast var det ridning med ledare för en liten summa. Fanns på den tiden ingen ridskola i trakten där jag bodde.
Efter den introduktionen blev det 3 - 4 sommarridläger i ganska omedelbar följd, ett per år då förstås. Sedan började jag rida grannens ponnyer, hade konstigt nog tillräcklig kunskap för att det skulle gå bra. Sedan startade en ridskola, som jag var snabb att anmäla mig till, började även rida några travhästar emellanåt.
Sedan flyttade jag hemifrån, skaffade foderhäst, först en ponny, sedan travare. Red på olika ridskolor emellanåt, då det fanns många i trakten där... Åren gick, emellanåt var jag hästlös och red inte ens på ridskola. Blev allergisk dessutom, fick göra totalt djuruppehåll några månader innan kroppen återhämtat sig såpass att jag kunde börja så smått igen. Då var det islandshästar nåt år, sen foderhäst tillsammans med en kompis. Efter det köpte jag en egen ponnykorsning, samt hjälpte till med en hög andra hästar emellanåt. Sedan flytt och jag kom ifrån hästeriet ett tag, men nu är jag igång igen sen några år. Lite islandshästar ibland, och en "egen" familjehäst igen sen ett halvår.

Usch, detta blev väldigt ointressant..

Men ridlägren var nog det som fick mitt hästintresse att ta fart på allvar, tyckte jag lärde mig lika mycket på ett läger som ett år på ridskola! Och att få möjlighet rida privathästar, vilket jag haft tur med hela livet faktiskt. Även ridskoleriet har varit bra, förstås, för ridtekniken, men för hästskötandet ger det inte så mycket, enligt min erfarenhet iaf. :)
Hoppas det var detta du ville veta på ett ungefär... har skrapat lite på ytan bara ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag började som mycket liten . Men därifrån jag har det bästa minnet är när jag började rida på mina grannars två shettisar och då var jag i fyra /fem års åldern. Efter några år började jag på ridskola och vid sidan av var jag medryttare på ponny, tills att jag hade tjatat mig till en egen ponny när jag skulle fylla 15 om jag inte har allt för fel. Började tävla och träna i hoppning och dressyr. När jag började växa ur henne red jag även runt på vänners större hästar lite då och då och fick tävla och träna dessa.Hade även en del foderhästar under denna tiden. Vid 19/20 års åldern skaffade jag mig min egna stora häst och sedan har det bara rullat på:)

Jag kan väl säga att min barndom och ungdom mestadels bestod av hästar och djur överhuvudtaget, men hade även kortare pauser ifrån detta när jag behövde det.:):)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Hästintresset har väl alltid funnits, men pga av dålig ekonomi i familjen började jag först att rida på ridskola i 10-11 års åldern.
Var ungefär 14 när jag skaffade mig min första medryttarhäst, eller ja i detta fallet 2 som jag och en kompis hade tillsammans och turades om med.

Red på ridskola fram tills jag var 15 och under dem åren blev jag väldigt insatt i ridskolan med ungdomsgruppen, blev ledare på barnridning osv.
Slutade pga av studier.

När jag var 17 år åkte ena medryttarhästen hem till sin ägare och den andra slutade jag att rida pga oseriösa ägare och senare blev hästen såld.
Så ungefär året mellan 17 och 18 så red jag endast på hästarna på min skola där jag gick.

Men strax efter att jag fyllde 18 år hittade jag den underbaraste lilla medryttarponnyn:love:
Henne red jag i 1,5 år fram till våren 2012 då jag var tvungen att sluta pga min flytt till Tyskland.

I Tyskland är planen nu är gå den tyska "versionen" av Hippologutbildningen:)
Och ja, här står jag idag alltså:)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Min bästa vän red och lyckades på nåt sätt få mig att tycka det verkade roligt så jag ville prova. Min familj har absolut noll hästintresse.

Som 12-åring red jag första lektionen på islandshästar tillsammans med en kompis och våra mammor. Jag var totalt livrädd fram till första travsteget, sen flinade jag nog resten av lektionen, och var fast. Åkte tillbaka dit på dagridläger två ggr den sommaren.
Så i början av 2006 när jag var 13 började jag rida på ridskola en gång i veckan och har fortsatt med det och är inne på 6:e året nu. Gick även hästinriktning ett av åren i gymnasiet så då blev det ju extra ridning. Sedan 3-4 år tillbaka har jag hyrt favorithästen på ridskolan en gång i veckan hyfsat regelbundet.

Har inte alltid känts så kul att börja så "sent", vet att många börjar mycket senare, men alla jag känner som håller på med hästar har ridit ungefär dubbelt så länge och jag har alltid varit äldst i mina ridgrupper. Men nu rider jag i vuxengrupp där hälften har barn/jobb/bil/är 10-30 år äldre så nu känner jag mig mer rätt till, speciellt när jag inte längre är den enda som är rädd för att hoppa :D (tur för mig att jag är kort och inte väger allt för mycket, då gör det ju inte så mycket att man missade ponnytiden för det kan jag ju ta igen längre fram om jag vill)
 
Senast ändrad:
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag började rida på ridskola när jag var 7 år och stannade kvar där i ca 15 år. Under den tiden hann jag med att tävla ridskoleponnys, gå en hel del utbildningar, jobba på ridskolan och testa på nästan alla hästsportgrenar som finns. Sen var det antingen hippolog eller någon annan högskoleutbildning, och det blev det senare. Och då gjorde jag även ett uppehåll med ridningen i ca 6 år.
Nu har jag ridit på ridskola i ett år, senaste halvåret på ett ställe som jag verkligen gillar. Under studieåren har alltid målet varit att köpa häst när jag började jobba och fick pengar. Och pengar har jag, men tyvärr inte tiden som krävs. Så ridskolealternativet passar mig super just nu!
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag började rida i sju-årsåldern, för att "alla" tjejer i klassen red. Fanns ingen regelrätt ridskola där jag bodde utan man red lektion på ihoplånade privathästar som kunde vara allt från storhäst till b-ponny.

Efterhand slutade de flesta, men jag fortsatte. Hjälpte till med andras hästar när de var bortresta m m. Lite medryttarhästar när jag kom upp i tonåren. Det var aldrig tal om egen häst, mina föräldrar har vare sig kunskap eller intresse. Var väl egentligen ingen duktig ryttare utan red mest i skogen, men kunde ta hand om en häst i vardagen.

Slutade rida i högstadiet i några år. När jag sedan tog körkort under gymnasiet och själv kunde köra till den "riktiga" ridskolan ett par mil bort började jag rida lektion igen och fortsatte i flera år, även under studietiden. Då varierade jag också med helg- och sommarkurser på ett bra kursställe. Då lärde jag mig även rida mer ordentligt.

När jag haft fast jobb ett par år började jag fundera över egen häst och när en av mina favoriter från kursstället skulle säljas för några år sedan köpte jag honom. Han är lite till åren nu, men pigg och rids som vanligt. Har medryttare för att det ska fungera med jobbet och få lite avlastning.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Kul tråd! Det finns så många sätt/anledningar till varför man sysslar med hästar - här delar jag med mig av min väg till egen häst...

Jag har en 5 år äldre syster som drog med sig till stallet när jag var i 10-års åldern kanske.
Red lite på hennes sköthästar.
Sen efter nått år så började jag på ridskola 1 gång i veckan.
Efter ytterligare några år så blev jag skötare på kompisens fjording-korsning.
Och sen blev det ytterligare en sköthäst.

Vid 20 års-åldern flyttade jag till ny ort, och ridningen blev väldigt sporadisk!
Nån islandshästtur emellanåt sådär...

Vid 25 träffade jag min blivande sambo, flyttade igen, och funderade vad som skulle behövas för att träffa nya människor på den nya orten.
En av grannarna var medryttare hos en tjej ett par mil bort med flera hästar, och där var jag också välkommen.
Började rida allt mer eftersom jag var arbetslös och hade tråkigt på dagarna.

Ägarinnan till hästarna hade lite för många hästar i stallet och skulle sälja iväg en oinriden unghäst.
Istället för att sälja så blev det ett byte mot en annan häst, inriden och väldigt fin.
Det blev att jag köpte den hästen, och är sen 4 år tillbaka hästägare själv.
För att utbilda både mig och hästen vidare så började vi ta lektioner på ridskola, och vips så har man många nya bekantskaper.

Så kan det bli... :)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag började rida som 9-åring på en mindre ridskola och sedan bytte jag efter ett år till en större ridskola där jag red ponny tills jag var 13-14 och då p.g.a längden bytte till stor häst. Red ett år på stor häst innan vi köpte en egen häst. Häst nr 2 köptes efter 1½ år och sedan tog vi föl på häst 1 och fick samma år tyvärr avliva häst 2 (efter 3 år hos oss) och hade då kvar häst 1 och fölet.
'Fölet' är nu 9 år och har en avkomma och ett helsyskon, vi har fortfarande kvar första hästen som nu är 27. Så idag har vi 4 hästar och jag rider främst hoppning och fälttävlan.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag började som 8-åring på något litet ställe som hade islandshästar, där lärde jag mig i stort sett att sitta i sadeln och inte så mycket mer. Sen bytte jag ridskola till en liten ponnyridskola där jag red i ett år tror jag, nivån var nog inte så jättehög på den ridskolan.

Därefter började jag rida på ridskolan där jag har lärt mig allt jag kan inom häst. Red där från 10 års ålder fram till att jag var 22, med något avbrott här och där (uppehåll ett år precis när mina föräldrar skilt sig, ekonomin var inte så bra då, ett halvår på islandsridskola samt några månader i USA). Från att jag var 17 hängde jag i stallet varje dag, red extra på ridskolehästarna (igångsättning, kurser, privatlektioner, uteritter) och hjälpte till med nybörjare. Frågade om allt jag undrade, var med vid fodring, hovslagare, veterinär, tävlingar, åkte med till kliniken osv. Lärde mig jättemycket. Under en period var jag medryttare på en häst som stod i privatstallet på ridskolan. Jobbade även i stallet ett år, mockade och var ridlärare för en ponnygrupp.
Mot slutet av "ridskolekarriären" blev det dock inte så kul pga tjafs mellan mig och mina vänner vilket ledde till att jag slutade umgås med dem och bara åkte till stallet en gång i veckan, på min ridlektion. Hade samtidigt en medryttarhäst i ett annat stall. Till slut var det inte kul längre och jag bestämde mig med mycket ångest för att sluta.

I samma veva träffade jag min pojkvän vars mamma är tränare inom western, så när vi var hemma hos honom under det följande året fick jag rida lite på hennes hästar. Förra hösten flyttade jag till hennes gård (pga bostadsbrist) och då började jag rida en av hennes hästar regelbundet.
Nu i vår kände jag dock mer och mer att jag saknade dressyr och hoppning och sånt som jag är van vid/bra på så jag har precis börjat rida ett halvblod på ett annat stall och det känns jättekul :)

Hehe vad långt det blev, men det var min historia! :)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag föddes nog hästtokig:D
Fick min första ponny när jag var tre och sedan var det kört. Dessförinnan hängde jag runt benen på pappas gamla avelsmärr.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Min bror har downs syndrom och mina föräldrar fick tipset från läkarna att det skulle vara bra för honom att rida och vara med hästar. Så då slank jag och min syster in på det spåret med. Sen svalnade intresset lite men sen började jag på ridskola igen och köpte en ny häst och sen dess har det helat tickat på i stadig takt. :)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag började på ridskola och fick min första kontakt med hästar när jag var 8 år
La ridskolan på hyllan och började rida privat på heltid hos grannen när jag var 10.
Skaffade första foderhästen när jag var 12-13 år.
Ett par foderhästar senare fick jag min första egna häst vid 15års ålder, och sen har det fortsatt på den banan
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag började som de flesta rida på ridskola i knatte/nybörjarbarnålder, men efter en olycka i 10-årsåldern där jag bröt armen blev jag hästrädd och slutade rida. Då tvingade min mamma :angel: iväg mig på ponnytravskola istället, trots att jag skrek och grät och var både livrädd och förstörd, och där blev jag fast efter två dagar. Jag fortsatte med kurser och tog licens några år senare, sedan gick jag över till det "riktiga" travet och skaffade min första häst, ett varmblod, när jag var 17, och kombinerade det med ridning på islandshästridskola som senare ledde till att jag tog upp klassisk dressyr så smått.

Är idag 23 och har sedan tonåren jobbat hos några olika travtränare, men för stunden är jag ofrivilligt tillbaka i ridsporten igen då hästen inte fungerade på travet. Planerar dock att skaffa travhäst igen när ekonomin tillåter, för det är i den sporten hjärtat hör hemma.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Började på Knatteridning när jag var 3 år :) Sen när jag blev 7 år så började jag på ridskola. När jag var 14 år så byte jag ridskola, det var året 2005 då jag kände att jag inte kom någonstans i min utveckling.

Sommaren 2005, 2006 och 2007 så hyrde jag sommarhäst med en kompis som vi hade hemma hos oss. Lärde oss otroligt mycket och var otroligt roligt! :)

2007 så började jag gymnasiet med hästinriktning, vad annars liksom? ;)

Köpte första hästarna hösten 2008. Sedan har mer hästar köpts in och sålts. Idag har jag en valack som är min ridhäst och sedan har vi fyra travston som vi avlar på. Varav en av dem har fölat och en till ska föla i år :) Alla stona ska betäckas i år så nästa år hoppas jag att vi kan få fyra föl :D

Så ja, det går fort och köpa på sig hästar, har inte ens tagit fyra år ;) Och vi är snart uppe i att ha fem stora hästar och två föl :p Men fölen säljs allt eftersom!

Har även jobbat timmar på ett travstuteri från 2008 till 2010 :) Så det har verkligen varit hästar 24/7 för mig men jag gillart!! :D

Jag själv är idag 21 år och hoppas på att kunna köpa in mera ston i framtiden och avla på :)
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Tjatade och gnatade och fick börja på Enskede ridskola 1969 (9år) red en termin först stora hästar sen ponny, min kompis ville inte fortsätta där så vi bytte till Farstanäset (Farsta ridskola) och red där tills 1973 när familjen flyttade till jämtland, red grannens Nordsv travare och allt som hade 4 ben, fick som 15 åring (1975) Nordsv föl (oj vad fel) som jag hade tills hon var 8 år (1983), 1980 köpte jag ett halvblodsföl och med mycket kunnig hjälp kanonhäst dog 1988 brytet ben ett dygn hästlös åkte till hästuppfödaren köpte helsyster 6 åring oriden (hemska tanke) kämpade som en ideot men blev min pärla som dog 24 år gammal hos mig. 1990 köpte jag ett halvblodsto föl till ,hon dog förra året och var triangelmärkt som 10 åring och skänktes till moster som promenadhäst hon fick endast ett föl 1994, min nuvarande ridhäst
Hon har två avkommor i hagen 1 o 3 år, Har haft några hästar till som jag sålt eller har köpt till min dotter under åren
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Det är otroligt roligt att så många vill delge sin hästbakgrund:bow:

Känns som att man kan dra slutsatsen att har man en gång blivit hästbiten sitter det kvar för alltid. Även om man kommer ifrån hästarna ett tag så hittar man tillbaka,och inte är väl det konstigt eftersom hästar är helt underbara djur:love:
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Började på ridskola när jag var 4 år och fortsatte där tills jag fick egen ponny när jag var nio år och jag har haft egna hästar sedan dess.
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Jag har varit tokig i hästar så länge jag kan minnas. Mina föräldrar har inget hästintresse alls, men efter mycket (typ 2 år) tjat fick jag börja på ridskola i tvåan :) Året därpå började jag rida lektion vid ett litet privatstall med islandshästar istället. Lärde mig massor och älskade det stallet. Pga tråkiga omständigheter slutade jag rida där -07?, tror jag det var. Efter det blev det mest spontana ridturer på privathästar i nåt år.

Det var först när jag fann min medryttarhäst -09 som jag började rida regelbundet igen. I och med flytt ifjol fick jag säga adjö till min älskade medryttarhäst, och jag hade egentligen ingen lust alls att fortsätta med hästar efter det. Lärde dock känna en likasinnad på nya orten och hamnade på ridklubben. Hela våren hjälpte jag bara till i stallet och var nöjd med det, men under försommaren började jag motionsrida de lektionshästar som inte gick på bete än, och på sensommaren hjälpte jag till att sätta igång hästarna efter betet. Skötte stallet och alla hästar med min kompis nästan varje dag. Hade dessutom två medryttarhästar under sommaren.

På hösten fortsatte jag motionsrida lektionshästar ibland, fick en ny medryttarhäst, tog några lektioner på ridskolan. I oktober åkte jag och provred en potentiell foderhäst, och i december hämtade vi hem honom! :love:
Dock trivdes varken jag eller hästen riktigt bra vid ridklubben, så i våras sade vi upp stallplatsen, och i dagsläget går han och tjockar till sig på bete hos en kompis :D

Ganska långt och osammanhängande, men nåja. Kul tråd!
 
Sv: Era hästbakgrunder?

Känns som att jag nästan föddes på hästryggen:) Mina föräldrar, och min bror och jag följde 70-talets Gröna våg och flyttade från villakvarteret till "Landet" 1972. Då var jag 6 år. Nästan på en gång blev vi med häst, 2 gotlandsruss åringar. Även andra djur som; get, gäss, höns, katt:) Hund hade vi redan.

När jag var 7 fick jag min första egna ponny Bubbel, en svart shettis importerad från England (han var en import, vi köpte honom i Vallkärra:) som blev min läromästare i hur man behandlar en ponny. Om jag slarvade eller red för länge slängde han av och sprang hem! Russen tävlades i trav så jag fick tidigt lära mig att köra också.

Efter denna start med hästar så har det bara fortsatt i alla år med något kort uppehåll. 40 år med hästar, utan dem är jag en halv människa!
(antagligen kommer de att få SKRAPA av mig från hästryggen för att sätta mig på "Hemmet" när det är dags:D)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 012
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 384
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp