Era funderingar om damsadel!

C

C_L

Kommer ni ihag att jag skrev en trad om Damsadelfunderingar och att jag vill sa smaningom göra en svensk bok om detta, nu är det dax för mig att först och främst skriva en Artikel och saklart undrar jag igen....har ni nagra fragor?

Jag har kvar fragorna fran andra traden men fler kanske tillkommit och kan lägga till nagra.

Gud hjälpe mig men jag ska själv upp pa en fyrbening med mina ben pa samma sida........Hilfe!! Fotobevis utlovas :D :angel:

Själv kan jag inte fatta hur man haller balansen och styr samtidigt... :crazy:

Sv: Era funderingar om damsadel!

Åh, man sitter hur bra som helst :bump:

Jag har suttit på en vilt bockade K1 häst som tagit mig runt hela kaserngården på så vis. Men jag satt kvar utan problem.

Varför inte kontakta någon som kan rida damsadel?

tyst skrev:
Varför inte kontakta någon som kan rida damsadel?

;) Jag har det, tänkte bara fylla ut mina egna fragor med fler om det är ngt speciellt ni vill ha svar pa...uttryckte mig klumpigt i första inlägget.

alazzi skrev:
Åh, man sitter hur bra som helst :bump:

Jag har suttit på en vilt bockade K1 häst som tagit mig runt hela kaserngården på så vis. Men jag satt kvar utan problem.

:eek: Du är modig du...

Själv far jag den äran att prova det pa en riktig skolhäst, ska bli...hm......spännande... :crazy:

Här har vi en tjej som är superduktig på detta med damsadel.
Hon har tom varit med på jakt o ridit på detta vis :D

//Elisabeth
1485293791_Dagobert%20039_1web.jpg

Arapaloosa skrev:
Här har vi en tjej som är superduktig på detta med damsadel.
Hon har tom varit med på jakt o ridit på detta vis :D

//Elisabeth
1485293791_Dagobert%20039_1web.jpg

Jag tycker att det är imponerande!! Fattar inte hur man bär sig åt....ska bli spännande att prova...tror jag... :p

Det är lätt att hästen går på dubbla spår. Lite svårt att korrigera den skänkellösa sidan.
Spöt finns ju som "skänkel" men det är ju lite knepigt att få finliret.

Har ej läst den andra tråden så jag vet ej vilka frågor som frågats..

Det vore dock intressant att få veta hur hästen blir påverkad av en damsadel..

Händer det ngt. negativt i hästens kropp att bli riden i damsadel där vikt endast finns på ca, halva hästens rygg och enbart på en sida??

Hur kompenserar den belastningen och hur blir den i kroppen efter en längre tids damsadelridning?

MVH/

Jag har inte heller läst den tidigare tråden men funderar en del över viktfördelningen.

Sitter man mitt i sadeln ändå (skulle tro det)?

Det är ju svårt att hålla reda på båda sittbenen och viktfördelningen i en vanlig sadel, hur sjutton bär man sig åt i damsadel?

Ligger benen alltid till vänster, och i så fall varför?

OlleAtlas

Jag har sett damsadlar med benen åt höger också men det är mycket vanligare att ha benen åt vänster.

Man sitter faktiskt hyfsat rakt över hästen trots allt. Den sadeln som jag red i på K1 hade en stor bred sits som gjorde att man satt ganska mycket på höger sida också.

Vi har en duktig instruktör gällande ridning damsadel + AR här i Göteborg.

Det är ryttarinnan på bilden som jag länkade tidigare
Hon har gjort lite olika uppvisningar gällande detta bla Elmia, Hästens dag i Slottskogen m.m.
Om någon är intresserad så kan PM er.

//Elisabeth

Liknande trådar

Avel Hej, Det har ar en trad for long-term planering och fundering vill jag poangtera forst och framst. Jag ar ett gammalt SWB fan som bor...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: Swedish Warmblood
·
Träning Jag har under de senaste 9 manderna ridit totalt 5 ganger. Innan jag akte till England red jag i princip 6 dagar i veckan. Under min...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: Modett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10