era fullblod!

et_flickan

Trådstartare
Hur mycket smbrp och mj behöver dom ligga på för att se fina ut?

Är mitt fullblod konstig för att hon behöver så mycket eller är det vanligt?

Just nu får hon 135 mj och runt 1000 smbrp och ser ut som en hingst i nacken.

Sv: era fullblod!

Har inget fullblod själv men kan berätta om stallkompisens fullblod. Äter uppskattningsvis 90-100 Mj och kanske 650 g smrp. Alldeles för tunn!:crazy:

Skulle tro att det är vanligt att ge omkring det du ger. (Mitt kallblodssto har som mest behövt 110 Mj och runt 700 g smrp har ajg för mig det var på vintern, så jag tycker inte det är så konstiga siffror)

Senast ändrad:

Du måste ha höanalys. Kraftfoderanalysen står på säcken. Ger du havre eller korn kan du räkna med ca 10 Mj per kg och kanske 90 g smrp. På ett ungefär.

Till exmepel: du ger 10 kg hö med värdena 50 g smältbart råprotein per kilo och 8 Mj energi per kg. Utöver det ger du 2 kg havre.

Det blir då 10*8= 80 Mj från höet + 2*10=20 Mj från havren. Totalt 100 Mj om dagen.

Och 10*50= 500 gram smrp från höet + 90*2=180 gsmrp från havren= 680 g smrp totalt.

Hästen äter alltså 100Mj och 680 g smrp. :)

Hur mycket smbrp och mj behöver dom ligga på för att se fina ut?

Är mitt fullblod konstig för att hon behöver så mycket eller är det vanligt?

Just nu får hon 135 mj och runt 1000 smbrp och ser ut som en hingst i nacken.

Det låter förstås mycket men hon kanske inte får samma hela året? Går ju åt mer mat när det är kallt.

"Tabellhästen" fullblod 550 kg i moderat arbete behöver 94 MJ och 564 smbrp.

Min erfarenhet är att det går åt massor av foder för att få ett fullblod som fallit ur i skick. När den har kommit i form kanske man kan dra ned lite men vara observant. Fullblod tål och behöver mycket mer mat än andra raser. Jag märker detta även på mitt Ridponnysto 40% fullblod = går inte att fodra efter tabell - behöver mer.

Hon får samma kraftfoderfodermängd på vintern men höjer högivan när det blir kallare.

Men det är en ganska livlig dam med mycket humör och energi. Händer det något så går hon ner fruktansvärt mycket på bara ett par dagar. Men jag har hört att det är ganska vanligt med fullblod. Just nu rids hon inte heller utan går bara i hagen.

Mitt lilla fullblodssto (159 hög) har ett underhållsbehov på 120 mj ca och en kvot på minst 7. Sen tillägg beroende på vad hon har för uppgift för stunden. Som dräktig och digivande stoppade jag i henne så mkt foder(med krut i) som det bara gick och hon stod på uppemot 200mj när hon gav di, och ca 1500 g smrp. Trots det såg hon inte grann ut på slutet av digivningsperioden. Svårfödd rackare:crazy:.
Så snart mjölken har sinat nu efter avvänjningen så kommer jag att lägga henne på ca 150 mj (kvot runt 9-10, vårat hösilage har en kvot på 9,3) så hon bygger på sig igen. Idagsläget sen en vecka tillbaks får hon bara hösilage just pga mjölken, men snart kan jag öka på med annat foder också igen.

Många fullblod har ett betydligt större behov än tabellvärdena, det är inte ett dugg konstigt.
Så, din häst är inte ett dugg konstig.
Lär dig hur mkt hon fungerar bra på, så blir det lät för dig att räkna foderstat kommande år också - använd nuvarande värden som normalbehov.

Mitt eget fullblodssto följer nog tabellerna ganska bra skulle jag tro. Just nu vet jag dock inte hur mkt hon äter, då hon har fri tillgång till hösilage + får knappt ½ kg lusern/dag. På detta foder är hon i väldigt gott hull (det går nog att duka frukostbordet på hennes rygg och rumpa :love: ), trots att hon är både dräktig och relativt gammal (18 år).

min ligger på 1008 smrp och 145 mj och han är tunn ökar på ännu mer nu
ska räkna om allt i morgon.
men en mager häst ska väll ha en lägre kvot eller har jag fel
beror väll på vart den är mager

Har inte det sammanlagda värdet i huvudet, men med mitt nya hösilage ser mitt fullblod perfekt ut i hullet med enbart hösilage som foder. (66 smrp/kg foder, 8.3 MJ/kg foder.) Hon får alltså inget kraftfoder eller luserntillskott alls nu. (Helt otroligt, men sant!) Hon är cirka 162-164 cm hög så hon är inte så liten heller, för att vara fullblod.

Jag har haft henne i snart fyra år. I börjar var man väldigt okunnig så man fattade inte hur mycket hon egentligen behövde. I år har jag inte räknat ut en foderstat. Gick in på Hippocampus bara för att kolla att kolla och då såg jag vad värderna låg på :)

Men i vinter så är höt ruskigt bra för hon får sammanlagt runt 3 kg kraftfoder och brukar behöva 4-5 för att se bra ut. Äter väl runt 20 kg hö om dagen, vetekli, mustang original, betfor, soja och även lusern har hon börjat fått lite smått igen då vi har en hel säck hemma.

behöver era fullblod även kraftfoder på sommaren? in faller ut som tusan om hon inte får kraftfoder på sommaren. Är det kanske för att kvoten blir så hög?

Mja jag skulle tro att det är för att gräs innehållet så mkt vatten, bara runt 20% ts och alltså 80% vatten..Måste äta en jäkla massa kilon för att få i sig tillräckligt. Har man en svårfödd häst som inte är ett matvrak blir det nog inte så mkt i Mj i slutändan. En del blir ju rätt ointresserade av att trycka i sig så mkt som behövs när det liksom aldrig tar slut. Sen om de går ute dygnet runt kan de ju förbränna lite mer också om de är aktiva av sig.

Fast det problemet har ajg aldrig med mina hästar:D De äter gladeligen hela dagarna, när de blir mätta och trötta ligger de ner och äter. :o

Faller nog snarare ur för betet inte räcker till, knappast pga kvoten.

Min herre klarar sig utan tillskottsfodring OM han går på rena turbobetet. Såhär såg han ut i somras, då gick han på gödslad ren klövervall, dvs extremt bra bete.

thumbnail.aspx

'Vanligt' bete, även det som normalt anses som 'bra' behöver han tillskottsfodras på, behövde även mitt tidigare fbl.

Liiite "avundsjuk" på något vis blir man ju när man ser såna fina hästar på sommaren, utan den där klassiska öltunne-formen.

/vi som har extremt lättfödda hästar :D (blir FETA bara av att titta på ett klöverblad, men är man nordsvensk..) Man behöver aldrig oroa sig att de har för lite bete i alla fall.

Egentligen är det garanterat lika jobbigt med svårfödda som extremt lättfödda.

Varför kan det aldrig vara lagom liksom?

Senast ändrad av en moderator:

Åh, jag har en av varje, käckt va? :crazy:

Kompisen:

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Och kompisen nu i vinter :crazy:

thumbnail.aspx

Tar MYCKET hellre en svårfödd än de lättfödda, de är ju helt jäkla hopplösa liksom, så jag tycker nog de extremt lättfödda är mycket jobbigare. De som borde stå på grus och få två höstrån i kors 4 ggr/dag typ ;)

Förra året höll jag på och hade munkorg, slängde sen över ponnyn på skräpbete (syns på bilden med exemtäcket) och hade fbl kvar på klövern osv. Men du ser ju resultatet.

Känns så elakt separera dem, men i år vetefan om de inte får gå ensamma men i bredd på betet, men fan - de har så stort utbyte av varandra. Ska se om munkorg från det börjar synas minsta lilla grässtrå kan hjälpa..kanske..snälla? ;)

Senast ändrad:

Kapar tråden/

Ja just det du har ju det :crazy:

De som borde stå på grus och få två höstrån i kors 4 ggr/dag typ

Typ ja..!

Det är skönt att alla fyra som går ihop hos oss är lättfödda, ingen kräver mer så de kan gå på rätt magert bete allihop :)

/Slutkapat tråden.

MItt halvblod med 50% fullblod i fick 95 MJ med en kvot på 6,8 i lätt/normalt arbete (Tävlade upp till 110). När programmen tyckte att hon skulle ha 70 MJ.

min äter runt 1000 - 1200 g Smrp och ligger nog runt 130 MJ ungefär och behöver fortfarande lägga på sej lite mer i hull, men hon har musklat upp sej lite sen vi fick henne iaf :) Har bara haft henne ca 1 ½ månad än, men bli bättre :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 837
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat