Era femåringar?

D

Desert_Wind

Är lite nyfiken hur det gått för era femåringar som har gått CR under 2007 och vad ni har för planer för dem under hösten och vintern?

Själv har jag Ganzir som gått 4 st CR sakta men säkert. Han var ju inte den lättaste hästen att ha och göra med från början men har mognat enormt under året. Sista tävlingarna har han skött sig med beröm godkänt och sovit borta...

Nu stundar hösten och vinterns planering, men först ska jag göra en veterinärbesiktning på honom för att sedan kunna planera resten. Men höst på planen står givetvis dressyrträningen.

Så fram med era planer!:banana:

Sv: Era femåringar?

Putt putt är det ingen som har femåringar????!

Har ett femårigt travar sto som skulle ha startat i år, men pga diverse olika anledningar så blev det alldrig så.
Bergaritten var vi inte klara till. När det var dax för Rönningeritten så kände jag fortfarande av sviterna efter en liten flygtur som hon skickat mig på. Fornboda krockade med Power meet i Västerås (Sambons största intresse.) Rimboritten hade helt fel datum för att överhuvudtaget vara tänkbart för oss, och när det var dax för Wasaritten så var det även dax för skador... Nu är formen som bortblåst och samtidigt som jag deppar välldigt mycket över att det inte ens blev en enda liten PP :cry: så ser jag nu ännu mera fram i mot nästa säsong. :bump:

Nu blir det till att träna mycket grund dressyr i vinter och ännu mera uppfostring, att lära sig att ta det lungnare i traven och att inte ha så bråttom iväg -att spara på krafterna.
Dessutom så har jag planer/tankar/ideer på att bygga någon form av typ agilitybana i jätteformat där vi kan leka o öva på alla möjliga konstiga saker. "Tyvärr" så bor vi ganska skyddat så då får man skapa egna faror...
Skall även försöka hitta någon att träna Centrerat för. Förutom att det är bra för mig så är det ju underbart för hästen, har sällan suttit på en mera avslappnad häst (travare) än när jag "bara tänker på mig själv" :smirk:

Åh tack jag är inte ensam haha.

Ja grundträningen och miljöträningen är a och o...
Är ju själv CR tränare och sätter gärna upp mina medryttare för att få en överblick på hästen. Min klubb planerar en sällskapsträningsritt på Djurgården och det ska vi vara med på iaf.

Kom ju bara iväg på vasarittens PP i år med min lille fjant och kört fast litegrnna i träningen nu..vet inte riktigt hur vi ska gå till väga med träning över hösten och vintern.

Än är ju inte tävlingssäsongen slut...:)
Lekebergsritten är en CR i slutet av oktober, och vi behöver anmälningar dit, eftersom vi inte vill köra en tävling med förlust.

Ja själv så är jag utomlands då och 4 CR räcker alldeles utmärkt så.
Ganzir fick iaf pluspoäng hos veterinären igår. Kraftigt musklad och stark rygg. Korrekt och välbalanserad... Skönt med en koll och "träna på" är ordinationen från vet. Fick dessutom tandkoll med raspning och det känns som kliniken är ett riktigt sjysst spa för hästar. Finns tandexpert, hovslagare, kiropraktik och akupunktur, Lerbehandlingarna får hästarna sköta hemma.....
:bump:

Är lite nyfiken hur det gått för era femåringar som har gått CR under 2007 och vad ni har för planer för dem under hösten och vintern?

Själv har jag Ganzir som gått 4 st CR sakta men säkert. Han var ju inte den lättaste hästen att ha och göra med från början men har mognat enormt under året. Sista tävlingarna har han skött sig med beröm godkänt och sovit borta...

Nu stundar hösten och vinterns planering, men först ska jag göra en veterinärbesiktning på honom för att sedan kunna planera resten. Men höst på planen står givetvis dressyrträningen.

Så fram med era planer!:banana:

Hej!

Startade min 5-åring i våras på A9-rittens CR. Han skötte sig över förväntan bra. Lastning, övernattning, ritt och hemresan. Allt bara fungerade och att vi blev godkända samt att veterinären tyckte att hästen var i mycket god gondition, gjorde att jag kände mig väldigt nöjd och stolt.

Sedan har våren/sommaren förflutit med dressyrträning och 4 veckors total vila (för hästen). Nu på sensommaren/hösten har jag åter börjat träna dressyr och tagit upp distansträningen i form av långsamma travpass och miljöträning i trafik. Min grabb börjar bli så duktig i trafiken! Det är verkligen jättekul att se framstegen. Han börjar liksom bli mer mogen, mer vuxen. Härligt!!

I oktober är det dags för en dressyrtävling på lokalnivå. Vi startar då LB:3. Det ska bli så roligt!

Vad gäller planerna för vintern så är de att träna kondition och styrka, mod, dressyr och att hoppa minst 1 gång/veckan. Målet för 2008 är två distansritter, varav den ena längre än den föregående. Inom dressyren skall vi göra ett par (minst två) starter och kanske då att vi är redo för LA. Om vi sedan kommer ut på en liten clear round i hoppning på ca: 60-80 cm så är jag super nöjd!!

Än är ju inte tävlingssäsongen slut...:)
Lekebergsritten är en CR i slutet av oktober, och vi behöver anmälningar dit, eftersom vi inte vill köra en tävling med förlust.

Hej!

Intressant! I Örebrotrakten? Kanske att jag skulle ta och åka dit.

Ja, den 28/10 är det Lekebergsritten, som går av stapeln i Fjugesta, 3 mil utanför Örebro.
Och den 22/9 är det Önaritten, som hålls strax utanför Vretstorp. Önaritten är en "pay and ride", träningsritt under tävlingslika former.
Du hittar propparna till båda ritterna på arrangörsklubbens hemsida, www.nerikesdistansryttare.org

:idea:vi har en jättefin 5 åring här hemma på gården, som var tånkt att jag skulle tagit ut i år,fasten ej blivit av jag har ju en del hästar så det har varit giggen cosea och nya wadyzc istället, utvecklingen av denna 5 åringen har varit fantasisk här hemma han är väldigt mogen för att vara så ung våra andra pållar är barnsligare än honom.han är lugn som en filbunke i alla väder han har en puls som är enorm ibland tänker man lever han. :banana: du kan rida med honom överallt,vi planerar nu istället nästa sesong för honom o det skall bli spännande.tyvärr är det inte så många tävlingar kvar för våran del. det blir gotland för giggen o hallandsritten för wadyzc:)mvh anne

Har ridit som på ett bananskal en CR i år. Länge haft lite ideer om att någon gång starta i distans. Nu fanns både hästen, körkort och t.o.m tid (hör och häpna).
Hästen har inte tränats för distans så, utom svidat om från trav till ridhäst. Genomförde det hela strålande med en snitthastighet på strax över 10. Underbart duktig i grindarna och lunkade på fint runt. Skulle jag vara den som fortsätter med denna grabb hade han utan tvekan varit redo för någon 8-milare ganska tidigt, men hade nog ridit en femmilare först, bara för att. Så hade jag fått se sen.

Tror faktiskt att travarna som unghästar har ett försprång på övriga då de om dom travtränats har en kropp som är van att belastas vilket de övriga inte har. Vad tror ni övriga?

För övrigt så är tanken att hästen som jag lånat skall säljas, men intresset efter ett varmblod som kan hoppa och fin i distans... Så om ni vet någon som vill ha ett stort varmblod. Hör av er. (Off topic jag vet... var bara tvungen)

Carpe Diem!
LillaDamen

För övrigt så är tanken att hästen som jag lånat skall säljas, men intresset efter ett varmblod som kan hoppa och fin i distans... Så om ni vet någon som vill ha ett stort varmblod. Hör av er. (Off topic jag vet... var bara tvungen)

Carpe Diem!
LillaDamen

JAG vill ha ett stort varmblod som passar i distans :) .. men jag kan tyvärr inte köpa häst ännu, det är lång väg kvar :( tyvärr..

Visst är det så att man är omåttligt stolt över sin häst och gärna förringar det som inte gick så bra. Detta var ju en första test för Ganzir att vara ute bland andra hästar på tävling även om han gått annat innan. MItt jobb är nu att sätta mig ner och titta igenom alla kommentarer jag skrivit om tävlingarna och de ryttarnas upplevelser av honom. Sedan ska det analyseras och göra handlingsplan av det.
I helgen red jag Hästrally och sedan blir det massor med andra aktiviteter. För han behöver bland annat miljöträningen med andra hästar. Sedan behöver han bli mer självständig från mina andra hästar, när vi är på bortaplan.

hmm, har kollat lite på proppen till Lekebergsritten och det låter ju väääldigt lockande, men det blir nog bara PP i så fall. Dock väntar jag nog med att anmäla tills i början på Oktober. Vill se lite mer hur hon svarar på omstarten/ halv igångsättning innan jag skenar iväg och planerar ännu mera som slutar som pannkaka :smirk:

Låter ju jätteroligt att rida på djurgården! Superbra miljöträning men som det är nu så skulle nog min dam krevera av skräck. Igår så blev hon rädd varje gång hon såg två grässtrån i kors. :rofl:
Vad kul att ni har kommit igång så bra, det är ju urhärligt att sitta med utvärderingar och tävlingsplaner för kommande säsong (spec. nu när det bara blir mörkare och kallare) när man har fått en bra start.
Hur förberedde ni er för första tävlingen? Red ni träningsritter med andra innan? Hur uppförde han sig under första tävlingsdan? Vilken ritt blev premiären på? Nu blev det många frågor, hoppas du har lust att berätta. :)

Ganzir har gått i Dalarna ett år upp och ner för backarna. När han kom hem i mars så var det mest miljöträningen kvar. Träningsritter med klubbkamraterna som gick superfint och sedan debuterade han på Björkviksritten. Dels för att jag ändå skulle dit, jag red 16 dagen innan. Pappa körde ner honom på morgonen och så skruttade vi runt 50 km. Han både åt och drack, kissade och bajsade innan vi ens startat. BLev lyrisk varje gång vi mötte groomarna för då fick man ju något gott! ( ca var 5e km).

Sedan red Kim honom på Rönningeritten. Hon hade tidigare inte ridit honom sedan hon fick en skjuts av honom till sjukan... Men eftersom jag vågar ha andra ryttare på honom var det inga problem. Dock dansade han lite innan start i vetgrinden. Men å andra sidan hade han ju då fattat att Deli var där med...

På Rimboritten hade jag ytterligare en annan ryttare. Vi red tillsammans hela tiden och det fungerade bra. Ganzir var dock väldigt beroende av Deli.

På Härjedalsritten var första gången han sov borta och det var helt okey. HAn var lite ledsen när det andra startade på morgonen men jag gav honom ett äpple och gick därifrån för att vara veterinärsekreterare. Han stod lugnt och åt... Gick superfint på banan och skötte sig i grinden. Älskade sina groomar som träffade upp HELA tiden. Var 4-5 km så därför fick vi väldigt sakta ridtid. Men det gör ju inte något. Helt opåverkad av 4 ritter under året.

Kan ju bara rekomendera alla att våga ha andra ryttare på sin häst, ta med dem till olika miljöer, gärna med någon "räv" för det är det enda som får hästen att bli cool. Att rida på Djurgården är superbra träning och eftersom de går i grupp så har de så bra stöd. Alla anpassar sig hela tiden.

Vet att min klubb även har "unghästpromenader" då de träffas och går med dem i träns en sväng. Ingen av oss har väl flockar med 10 hästar som de får träna gruppdynamik med?

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 044
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst