Era erfarenheter av skurit sig i i huden mellan tårna ?

Sandrahorse99

Trådstartare
Har en hund som skurit sig på en framtass, det är huden mellan tårna han har skurit sig på ca 0,5-1cm.

Veterinären kontaktad.

Några med erfarenheter hur det brukar läka?
Har era hundar fått sy såret eller har det läkt av sig självt?

Hunden ifråga fastnade och slet bort tassen vilket ledde att han skar sig.

Har en hund som skurit sig på en framtass, det är huden mellan tårna han har skurit sig på ca 0,5-1cm.

Veterinären kontaktad.

Det brukar behöva sys och tassbandage tills det är läkt dvs ungefär 14 dagar. Om man inte syr kan läkningen ta väldigt lång tid eftersom det blir rörelse i sårkanterna varje gång hunden belastar tassen. I värsta fall läker det inte alls pga detta.

Veterinären kontaktad.

Min yngsta hund gjorde illa sig på det sättet tidigare i våras.

Tyvärr såg jag inte hur stor skadan var till en början, utan det var först dagen efter som jag förstod att det var något mer än en liten rispa. Det hade då börjat bli inflammerat/infekterat. Jag var inne hos veterinären som (när hunden var sederad och tassen var ordentligt rakad, så att man kunde se skadan bättre) i slutändan fick ta bort delar av hudflikarna och sy ihop resten, så att huden mellan de tårna inte längre är i "simhud"-format. Jag tror det blev omkring tio stygn i slutändan, och några veckor med metacam, antibiotika, tratt, bandage etc.

Jag vet inte vad hunden gjorde, men när vi såg skadan ordentligt var det lite som en blandning av att hon skurit sig och slitit sönder huden. Simhuden mellan de tårna var som i tre separata slamsor. Och sedan smuts och skit på det, som gjorde att det blev infekterat och behövde antibiotika för att läka.

Liknande trådar

Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 394
Senast: McFlurry
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 817
Senast: Dino
·
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 317
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden