Era erfarenheter av riskli!

MalinM

Trådstartare
Ja vad är era erfarenheter av riskli ex märkena equi jewel och Max E Glow?

Positivt eller negativt?

Sv: Era erfarenheter av riskli!

Bra erfarenhet har jag, ger vår äldsta riskli vilket underlättar för honom att hålla hullet.

Väldigt goda. Gett till svårfött fullblod, gav väldigt fint resultat. Dock inget för tävlingsaktiva.

Väldigt goda. Gett till svårfött fullblod, gav väldigt fint resultat. Dock inget för tävlingsaktiva.

Precis samma som jag då..svååååååårfött fullblod som dessutom stått på boxvila i 6 veckor:crazy: Han är INTE vacker nu kan jag säga...

Har varit med och fodrat upp en häst tidigare med just riskli med bra resultat men det som funkar för en behöver ju inte funka på en annan..

Positivt: Vissa individer svara bra på det och ökar sin muskelmassa.
Negativt: Inte alla svara på det och det räknas som dopning om man ska tävla.

Vad är det i dessa foder som är dopingklassat? Och gäller det ALLA foder som är risklibaserat?
Det är Gamaorysanol som den aktiva substansen i fodret heter och som på vissa individer kan ge samma effekt som AAS preparat (AAS = Anabola Androgena Steorider) Den substansen finns i själva kliet så alla foder med riskli har den. Om det sedan är i sådan mängd att det kan upptäckas vid ev dopingkontroll på alla vet jag inte. Men de som nämns här i tråden är så rena att de klassas som doping.

För mig kvittar det om det är dopingklassat för vi ska ändå inte tävla förrens tidigast nästa år. Nu ska jag främst fodra upp honom efter konvalicensen och det lär ta tid med tanke på det skicket han är i nu:cry:

283489_2348288111790_1387702995_2844676_3132393_n.jpg

Som ni ser så är han väääldigt tunn...

Efter en dryg veckas fodring med riskli tycker jag mig redan kunna se en en positiv skillnad! ÅF sa att detta INTE skulle sätta sig i skallen men det vete faaaan han är odräglig nu men om det har med riskliet attt göra eller bara boxvilan återstår att se när han får komma ut igen, hoppas att han får lov till det i början på nästa vecka..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
522
Senast: Windy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar