Era bosaler!

Isabelle L

Trådstartare
Hej!

Ska införskaffa mig en bosal och vill ha tips på bra och prisvärda sådana! :)
Vilken tjocklek föredrar ni och har ni allihopa hästhår i "tyglarna"?? :laugh:

Sv: Era bosaler!

Det är mer tyngd i dem, de fladdrar inte omkring som nylontyglar oftast gör.. plus att de sticks = det underlättar när man skall lära hästen att gå efter för tryck mot halsen (neckreining).

Men, det är nog en smaksak vad man trivs med bäst, och vad man tycker funkar bäst på sin häst. Alla hästar, och ryttare, är ju olika. :)

Jag har hästhår i mina mecates (som jag skrev om i tidigare inlägg) Och har ridit min häst ett par gånger nu i bosalen. Jag måste säga att jag tycker hon går väldigt bra i den, sänker huvudet väldigt lätt, pga tyngden i bosalen. Och jag är positivt överaskad att inte hästhåren sticks så mycket som jag trodde de skulle när man håller i dem, men däremot så märks det att hon går undan för dem. Så jag tror att det är att föredra att ha hästhår jag med.

Blir det inte att man måste sitta och hålla ut händerna väldigt mycket då så att det inte sticks hela tiden. Men bomullsmecate så kan man väl lägga ner händerna mer?

Jag har hemgjord mecate i någon slags rep som är till båtar. Minns ej vad det kallades, men det är grovt, ganska tungt, hampaliknade och finns i det flesta byggvaruhandlar. Fungerar utmärkt om man som jag är lite småsnål och inte vill köpa nåt som man inte är helt säker på att man kommer vilja ha och använda.
Nu har jag ridit med bosal och detta rep ett tag och börjar bli lite sugen på att testa "äkta vara". Men så kollar jag på priset och jämför med kontostatusen och inser att det får nog vänta tills jag pluggat klart..

Jag känner inte att det var ngt som var nödvändigt, bara man håller de relativt långa och stilla så påverkar de nog inte så mycket, det blir ju stor skillnad sen när man tar i dem och förhåller eller lägger dem direkt mot halsen. Så länge man har dem i handen på samma plats så sticks de inte heller, det är mest när de "byter plats i handen" som det känns. Min häst visade inte på någon irritation när jag red, men visade tydligt att hon gick undan för dem när jag la dem direkt mot halsen, och hon är tydligt med att visa när ngt inte är bra :D så jag antar att det funkar bra så.

Liknande trådar

Hemmet Hej Har ni tips på en bra och prisvärd elgrill till balkong? Jag fick klartecken av min hyresvärd att få ha en på balkongen.😊 Det är...
Svar
12
· Visningar
557
Senast: Twihard
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
558
Senast: Liten
·
Kläder & Bli fin Jag vill införskaffa någon slags kortbyxa/cykelbyxa att ha under kjol och klänning nu under sommaren. Vilka är bäst? Jag vill nog inte...
Svar
19
· Visningar
1 255
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
351
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka