Sv: Era bästa säkerhetstips!
Kolla alltid grindar och dörrar när du ska igenom så att de inte plötsligt går igen på hästen, en rädd häst hoppar undan även du står i vägen, uppfostrad eller ej.
Bind upp så säkert som möjligt, en farlig situation är när hästen tar ned huvudet och får repet bak nacken, då får de lätt panik och slänger sig bakåt eller åt sidan. Går nästan att undvika om man binder upp lagom högt och långt, undvik att det ligger t.ex. foderrester på marken som hästen vill ner och nå, håll koll i ögonvrån så att du ser om det händer. Går också att vänja hästen såklart vid att inte kämpa emot ett tryck över nacken utan att den istället lär sig att sänka nacken för tryck, då kommer den ofta loss direkt. På samma sätt man kan vänja hästen vid rep eller annat runt benen, att ge efter för tryck och hålla sig lugn.
Uppfostran och konsekventa rutiner. T.ex, en uppbunden häst ska också stå still vid all hantering, tänk dig att grimskaftet bara är en extra försäkring men att du tränar hästen att en dag kunna stå still vid all hantering utan att vara bunden. Rör den sig så flytta bara lugnt tillbaka den till utgångsläget och använd ett kommando som "stå still". De lär sig väldigt fort om man är lugn och hundra procent konsekvent, och det ger ökad respekt och uppmärksamhet även vid övrig hantering.
När jag släpper hästar i hage eller box så är jag noga med att de står still medan jag tar av grimman, och sen väntar tills jag verkligen släppt, även om det finns mat i krubban. Vissa hästar lär sig att knycka till med huvudet för att själva ta av grimman och sen spinga iväg. I så fall är jag noga med att lägga armen runt nosryggen eller grimskaftet runt halsen och med rösten säga åt dem att vänta, släpper sen när de lugnt står stilla.
Träna din häst på att stå still vid t.ex. en pall när du ska sitta upp. Ett bra tips är att ge hästen en godbit som den får ta bak vid stigbygeln när du kommit upp och är redo att börja rida, d.v.s har fixat klart med sadelgjord, stigläder, vantar och allt vad det kan vara. De flesta hästar lär sig att stå still i väntan på godbiten eftersom det blir en rutin, de går inte gärna förrens de fått den, och du undviker att de ger sig iväg innan du är redo
Förhöjd beredskap så fort nya hästar ska ridas eller hanteras tillsammans. Många låter nya hästar nosa på varandra, det följer då ofta ett skrik och en spark med framben, eller till och med att de vill vända rumpan mot och slå. Är du beredd på att det kan hända så är det ju en sak, är du inte beredd så är det lätt att råka illa ut. Jag har till exempel sett hästar fastna med frambenet i staket och råka illa ut för att ägaren låtit dem nosa på en annan häst över ett staket.
Det finns många sånna här små saker som för många är självklara, speciellt om man lärt sig av egen erfarenhet
Bra ide med en sån här tråd där mindre erfarna kan lära sig av andras misstag och inte behöver göra alla själv
Frida