Era bästa ryggstärkarövningar?!

M

Mayara

Min häst och jag är på G igen efter en lång konvalecens förra året. Nu vill jag göra allt jag kan för att stärka honom, framför allt hans rygg som inte ser alltför rolig ut... Skulle vilja ha alla era tips på hur man kan bygga upp ryggmusklerna på ett skonsamt sätt.

Hittills har vi jobbat mycket i skritt lång och låg form, klättrat en del och tömkört och om två veckor ska vi ta en lektion i cavalettiarbete, men mer tips välkomnas! Mayara

Sv: Era bästa ryggstärkarövningar?!

Mitt tips !!! Du kan nog fortsätta med klättring och det du redan gör , att hoppa upp från diken och backa stärker oxå ryggen men var varsam..om hästen är inkörd så är det stärkande att dra... Skogen ger nästan allt faktiskt både klättring,cavaletti( en stock,rot t.ex)m.m Ha tålamod det kommer/Häls. Tindra

Vad roligt att ni är igång igen. Hoppas det fortsätter gå bra :)

Jag var mkt ute och promenerade med min häst i skogen med en gummisnodd. Samt hade jag ute en tjej som gjorde akupunktur och lite laser på just ryggen för att få igång cirkulationen ordentligt (min häst hade en rejäl muskelinflammation där)

Låter helt rätt det du gör. Lycka till i fortsättningen

se till att den alltid går i rätt form och jobbar med ryggen. Ett tips som jag alltid gör med min häst efter vrje arbetspass är att stretcha ryggen. Tryck med fingertopparna mitt under magen så att hästen höjer ryggen. De flesta hästar tycker faktiskt det är skönt. Be gärna en kompis att titta för det är svårt att se om hästen höjer ryggen när man står så nära. Tycker hästen det är obehagligt kan du dra med fingrarna från uppe på korset och ner mot sidorna på svansroten (ja e såå bra på att förklara!..) du hittar en reflex som gör att hästen höjer ryggen! Jättebra för ryggen! Annars är väl det enda tipset jag har, precis som er andra, att klättra mycket, tömköra, cavaletti, även övrig stretching för hela kroppen är bra!

Hur ser ryggen ut? Alltså är länden lång/kort? Hur ser korset ut?

Klättring, galopp (när ni kommit så långt), ut i skogen och gå mellan stock och sten. Öppna/sluta (beror på ryggen hur mycket du ska jobba med det).

Glöm bara inte bort att ge hästen ordentligt med mat, så den har nåt att bygga av...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Senast: ainasoja
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 874
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka