Sv: Era bästa ridövningar
Har vi samma häst?
Min har också otroligt stötig galopp, och har inget direkt driv. Däremot får hon äta spannmål, men det är inget hon behöver (är på bantningskur), så det blir det inget med.
Jag gör iaf såhär;
På uteritter gillar hon att galoppera, men galoppen kan bli lite hur som helst. Hon tar alltid höger galopp om hon väljer själv. Så jag tränar gärna fattningar, vilken gör henne dunderpigg, och hon får med sig rumpan. Dessutom behöver hon öva på att stanna på små signaler, så efter 20 meter så saktar vi av direkt till skritt och sen halt. Fattning igen.
På ridbanan behövs det i princip alltid sporrar för att få henne att lyssna direkt, inte såsa omkring. Då övar vi oftast längre galopper, runt fyrkantsspåret och på volterna, för att få in en bra rytm och bärighet.
Såhär har vi gjort nu sen ett år tillbaka, och nu kan jag rida på banan utan sporrar (och utan att behöva sitta och driiiiiiva hela tiden). Så jag tycker att det har funkat bra! Problemet med min häst har varit både en viss medfödd lathet och en muskelfattighet, men nu när han har värsta bootyn
, så går det förstås bättre.