Era bästa recept med köttfärs

fryckan

Trådstartare
Jag har en massa köttfärs att göra nåt av och jag har idétorka. Jag lagar oftast lasagne, paj, olika tacomaträtter eller köttbullar när jag lagar mat med köttfärs men söker nu lite variation. Har ni några bra och nya recept åt mig? :)
 
Sv: Era bästa recept med köttfärs

Smördegsinbakad köttfärs är jättegott! :D

Man kan ha i lite vad man själv tycker är gott, men jag brukar ha champinjoner, paprika, tomat, lök och så kryddar jag lite efter hur jag känner för dagen och med vad jag har hemma. Man får akta så att den inte blir för lös, ingen regelrätt köttfärssås alltså.
Innan man har blandningen på en smördeg så kan det vara bra att låta den svalna lite först. Sen är det bara att lägga ut blandningen jämnt på smördegen och rulla ihop och pensla med lite ägg in i ugnen tills smördegen fått fin färg.
Och så servera med en god sallad till. :d
 
Sv: Era bästa recept med köttfärs

Åh kanon jag har köttfärs och smördeg i frysen. Måste jag helt klart prova :)

Till ts:
Chilli con carne, köttsfärbiffar, piroger, hemmagjorda hamburgare är gott :)

Vilken typ av tacorätter gör du, gör du tacolasagne? Helt kanon, bra att frysa in till matlådor/lata dagar där man inte känner för att laga mat. Jag brukar köra väldigt basic och bara ha en del frysta grönsaker i färsen innan jag blandar ner den med pastan i en form.
 
Sv: Era bästa recept med köttfärs

- Köttfärssås med rivna morötter och worshestershire sauce efter smak (personligen gillar jag mer än vad det står på flaskan :D)
- Blanda köttfärs med lite turkisk yoghurt, ägg och gräslök till köttfärsbiffar. Självklart kan man blanda i worshestershire sauce även har :p
- Blanda köttfärs, ärtor, majs, paprika och ris i en wok-panna. Blanda i lite soya och krydda efter smak!
 
Sv: Era bästa recept med köttfärs

Köttfärslimpa (kryddad efter egen smak) som man gör en skåra i och har i vitlöksost:love: (eller annan om man inte gillar det givetvis.)
Servera med potatis , lingon, inlagd gurka och gräddsås.
 
Sv: Era bästa recept med köttfärs

Världens bästa bolognese
- Köttfärs
- Vitlök
- Rödvin
- Kycklingbuljong
- Rotselleri i små stavar
- Krossade tomater
- Honung
- Tomatpuré
- Basilika
- Oregano
- Lagerblad
- Salt
- Peppar

Låt småputtra i åtminstone 1,5 timma - himmelskt :love:
 
Sv: Era bästa recept med köttfärs

Pannkaksrulle (alltså pannkaka på långpanna) med köttfärsröra inuti. Gott både varmt och kallt :)!
 
Sv: Era bästa recept med köttfärs

Biffar! Blanda med vad du har hemma. Idag såg min blandning ut såhär:

-Färs
-Rivna morötter
-Färsk strimlad basilika
-Sambal oelek
-Dijonsenap
-1 ägg
-Salt, peppar

Annars är favoriten
-Färs
-Soltorkad tomat i bitar
-Fetaost
-Ev hackade oliver
- 1 ägg
-Salt, peppar

Forma biffar och lägg i en ugnsfast form. Kör på 225 grader tills de fått fin stekyta (sätt gallret högst upp de sista minutrarna).
Servera med t ex bulgur och grönsaker och en kall yoghurtsås.
Vill du ha biffar med sås på skyn är det bara att göra dem i stekpanna och servera med potatis till.
 
Sv: Era bästa recept med köttfärs

Köttfärsrulle, bland det godaste jag vet.
Brukar använda ca 400g köttfärs, gör en lite fastare köttfärssås efter egen smak.
Tunn ugnspannkaka. 3 ägg, 3 dl mjölk och 1dl mjölk, vispa ihop och häll i långpanna. Grädda i 225grader till den är fint gyllenbrun.
ut med pannkakan och häll på färsen, rulla ihop som en rulltårta, på med riven ost och in i ugnen tills osten fått lite färg.
 
Sv: Era bästa recept med köttfärs

Jag har brukat göra kryddiga grillspett men det går ju att göra vanliga biffar istället om man inte orkar grilla dem. ;)

Blandar färsen med finhackad chili, finhackat Granny Smith, finhackat plommon, salt, peppar och ägg för att hålla ihop dem. Formar till "korvar" som jag trär upp på spett och sedan på grillen. Serverar med sweet chilisås.

Gäller att finhacka riktigt smått så det går att forma lättare, blir saftigt och kryddstarkt. :d
 
Sv: Era bästa recept med köttfärs

Falsk sjömansbiff

4 portioner

400 gr nötfärs brynes med salt, peppar o en buljongtärning i 1 msk margarin
12 potatisar skivas i ½ cm-skivor
4 stora gula lökar skivas tunt och steks guldgula i 1 msk margarin
1 röd chili finhackas
1-2 klyftor vitlök finhackas
Persilja

Varva potatis, lök o färs i en gryta, strö på lite av chilin o vitlöken varje varv. Börja och avsluta med potatis. Slå över 33 cl öl (helst mörk) och fyll på med vatten tills potatisen precis är täckt. Det går bra att ersätta ölen med buljong. Låt puttra på låg värme minst 45 min. Strö över rikligt med finhackad persilja innan servering.

Serveras gärna med rödbetor.
 
Sv: Era bästa recept med köttfärs

kl
Tack alla! :) Allt låter så himla gott och ska prövas! Nu har jag lite att variera med :p
 

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 920
Senast: Sirap
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 089
Senast: cherie
·
Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Med idrottsaktiviteter varje vardagkväll blir matlagningen lidande. Jag har därför börjat göra storkok och frysa in portionsvis så att...
2
Svar
27
· Visningar
2 338
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp