Era bästa Phuket-tips

Idas

Trådstartare
Kom över billiga flygbiljetter till Phuket om 2 veckor och gjorde en spontanbokning :angel: Vi är borta i 11 dagar och är egentligen bara ute efter att fly mörkret och komma iväg till lite varmare breddgrader.

Så - jag har varit i Phuket en gång tidigare och befann mig då under några dagar vid Karon Beach som jag hatade :laugh: Jag vill alltså bort från de här superexploaterade stränderna och istället ha något lite mindre, mysigt ställe med fina stränder och bra mat. Det behöver inte vara helt öde men ja, ni fattar. Det vore även roligt om det går att göra någon form av dagsutflykter ibland eller att det finns något fint att åka och se på!
En annan gång när jag var i Thailand bodde vi på Koh Samui och gjorde utflykter till Koh Tao, Koh Nangyuan och Koh Phanghan, det älskade jag! Så något liknande det kanske, fast närmare Phuket :) Eller hur långt är Samui från Phuket?

Eftersom vi inte är borta så länge så vore det bra om man hyfsat smidigt kan ta sig till orten från flygplatsen via bil eller tåg, och att det inte tar massor av timmar.

Vad har ni buke? :bump:

Om ni inte vill lämna Phukethalvön var Nai Harn en mkt trevlig by med en fantastisk strand längs ner på halvön.

Annars trivdes vi bra i Khao lak som är lugnare

Snorkla är en given klassiker i Thailand.

Ao nang kan vara ngt för er också bedrövlig strand men nära alla vackra öar med en longtailbåt. Bra utgångspunkt ligger ca 3 timmar m minibuss från Phuket.

Samoi är över hela landet sett från Phuket väl långt bort finns bättre närmare.

Raylay och hat prha nang är fint eller var iaf.. Det var länge sedan jag var där och man ska vara lite försiktig med att rek ställen i Thailand för det ändrar sig fort...
http://www.krabi-hotels.com/railay-beach/railey-beaches.htm

Sedan är ju Similand Islands helt fantastiskt!! Har snorklat med bäbishajar där, helt underbart!! Var inte så länge sedan så borde vara ok fortfarande... Vi var där 2012 se bild.. :D

Screenshot_20161124-003017_zpswuq3gl69.png

Sedan ska ju Koh Hai vara fint har vi hört från folk som varit runt. Tyvärr har jag inte varit där så kan inte uttala mig men skulle gärna åka.

Vill man inte åka så långt så är ju Kata Noi sjukt mycket bättre än Karon som typ är den sämsta stranden på hela Phuket.. iaf enligt mig.. :sneaky: Kata är ju indelade i två stränder och många missar Kata Noi. Det är dock lite klättring mellan Kata stränderna..
http://www.phuketguiden.se/kata-noi-beach/

Vidare finns ju Laem Singh. Nu läser jag att den är ganska exploaterad.. :cry:
Det var den inte när jag var där första gången 2002.. Men makalöst vacker strand!!
http://www.phuketguiden.se/laem-singh-beach/

Så det var lite tips från mig. :)

Tack hörni! Har faktiskt kikat lite på Kata då det åtminstone verkar lite mindre och mysigare än övriga, låter ju lovande med Kata Noi också!

Har ni någon erfarenhet av Bang Tao?

Vi var där julen 2004 :(

Bästa stället var Freedom beach som man bara nådde med båt från Patong (har jag för mig) sen fanns även en annan strand som låg en bit norrut på samma sida, men jag minns inte vad den hette - den minsta stranden iallafall. Den var mysig och inte sönderturistad på den tiden. jag har ju inte varit där i modern tid så jag har egentligen ingen aning

En till fråga: Hade ni hellre valt ett hotell lite längre bort från stranden (20 min promenad, 10 min med bil) och att det ligger i "lugn och ro", eller hade ni valt ett hotell som ligger väldigt nära stranden, nära "livet" i stan?

En till fråga: Hade ni hellre valt ett hotell lite längre bort från stranden (20 min promenad, 10 min med bil) och att det ligger i "lugn och ro", eller hade ni valt ett hotell som ligger väldigt nära stranden, nära "livet" i stan?

Vi har alltid valt att bo nära stranden. På västra sidan så vill vi dock bo högt... Inte för att vara domedagsprofet.. Men risken för en ny jordbävning finns tyvärr fortfarande kvar då plattan inte flyttade sig hela vägen 2004 så frågan är inte om utan när. Och efter att ha rest runt på landsbygden i Kao Lak och sett förödelsen och dessa stora båtar som är uppspolade långt upp på land så tycker jag att det faktiskt är obehagligt! Det kommer dessutom lite då och då tsunamilarm och om man då bor nära vattnet så är det bara att fly till högre mark. Hur kul är det på semestern, även om det är falsklarm!!
Har dessutom flera vänner som var med om tsunamin, tur nog så blev ingen allvarligt skadad och alla överlevde. En vän har även en restaurang på stranden i Kamala som blev helt utblåst, som tur var så hade dom inte öppnat än för dagen så den var folktom. :cry: Han har dock byggt upp den igen.

Senast vi var i Kao Lak så kom det tsunamilarm bara en vecka efter vi hade kommit hem och då hade folk fått fly upp i bergen..:crazy: Nej inget jag vill uppleva på semestern!! Sorry vill inte lägga sorti över din glada tråd men vill bara skriva hur vi har upplevt det och tänker ang boende.

Jag kan rekommendera en fantastisk liten resort som ligger precis vid vattnet men högt så man slipper bli överraskad.. Den ligger mellan Kata stränderna. Så man får traska lite, ca 5-10 min för att ta sig till stranden men det är det definitivt värt tycker jag!

Utsikt från vårt rum:
Screenshot_20161124-141747_zpsw5jy600t.png

Poolen:
Screenshot_20161124-141948_zps8975mwpa.png

Det var ett väldigt lugnt ställe men enkelt så ingen lyx och kanske lite slitet men för oss var det perfekt! Inga skrikiga barn för det är inte barnanpassat utan mycket trappor. :angel:
Skicka PM om du vill ha länk till resorten då jag antar att man inte får lägga ut den här. ;)

Ganska prakiskt att ha en tant som jobbat som guide där och kan och vet allt om var det är bäst att åka på då hon har sitt turistguide leg giltigt än och priserna blir därefter !Men besöker mest släkt och vänner då vi varit dit !

Vill man åt spännande oexploaterade platser ska man nog åka någon annanstans, men för ett par veckors energiboost med sol, bad, god mat, trevliga människor och vackra vyer tycker jag att Phuket ändå är helt okej. Vi brukar bo på Kata Beach, som är lite lugnare (och finare) än Karon och Patong och ändå finns det ett bra utbud av restauranger så att man kan få lite olika matupplevelser. Med Kata som utgångspunkt kan man också göra en mängd olika dagsutflykter till mindre stränder, snorklingsturer, djungelvandring, tempel, Big Buddha mm. Första gången vi var där gjorde vi utflykter varannan dag under två veckor, både kortare och längre. Det var inga problem alls att fylla tiden med nya upplevelser.

Personligen vill jag bo på hotell med närhet till allt eftersom vi ändå inte tillbringar så mycket tid på hotellet mer än för sömn, dusch och ombyte. Kan inte alls förstå varför man skulle vilja bo långt ifrån strand och stad, det blir bara en massa extra besvär med resor.;)

Hoppas ni får en fin resa!:)

Tack allihop för er toppenhjälp! Det blir fem nätter i en beach bungalow vid Nai Yang beach för att få "lugnet" och fem nätter vid Kata Beach. Hoppas på sol och goda drinkar trots galna turister ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka