Era bästa övningar för att aktivera bakbenen

Zussi

Trådstartare
Snälla, dela med er av era bästa / mest effektiva övningar för att "få igång" bakbenen på hästen.
Jag har en dam som jag vill få lite bättre krut i bakdelen på och mer "automatisk" framåtbjudning. I dag måste man jobba ganska länge med volter, serpentiner och sidvärtes för att få igång henne, och har man inte all tid i världen någon dag så kommer hon helt enkelt inte igång.
Problemet är att hon har absolut egna åsikter och köper inte vad som helst, så det är inte allt som fungerar - därför behöver jag MASSOR med tips och övningar för att se om något faller henne i smaken.

Och JA - jag har haft tränare och hjälp av erfarna ryttare, men det har inte precis löst problemet.
Och JA - hästen är frisk.

Det som funkar bäst för min häst är mycket övergångar. Skritt-trav och skritt-galopp. Tycker inte att jag behöver rida så jättelänge för att hon ska komma igång så länge som jag gör mycket övergångar. Utan övergångar kan vi harva på i all evighet utan att hon börjar bjuda.

Ut och rid i skog och mark. Att harva runt på ridbanan kan få vilken häst som helst att tappa bjudningen. Vartannat-vart tredje pass ska vara uteritt och skritta alltid fram och av genom att ta en promenad ut i skogen istället för att skritta runt runt på ridbanan.

Klättra gärna i backar. Det stärker hela hästen. Hästar brukar tycka att det är väldigt kul att galoppera uppför backar och sedan skrittar man sakta nerför. Låt inte hästen öka farten nerför utan hästen ska gå i en stadig form och nästan sätta sig på rumpan när det går nerför. Tänk på att det är jobbigt att klättra och att galoppera uppför och skritta sakta nerför så att du kräver lagom mycket. När du rider ut får du mycket framåtbjudning gratis och det är inget som säger att man inte kan göra diverse dressyrrörelser på en skogsväg eller i en glänta i skogen om det är bra underlag. Hästen ska gå i en ändamålsenlig form även på uteritten. Man skrittar ju självklart både uppför och nerför backarna först och kollar underlaget noga innan man ger sig på att galoppera uppför.

Jooo alltså - att galoppera i uppförsbacke har jag ju märkt ger framåtbjudning ... :angel:
Men ibland kan man inte göra det, och då måste man ju kunna få fram något vettigt även på tråkiga ridbanan ...

Så - fler övningar för trista ridbanan önskas :bow:

Snälla, dela med er av era bästa / mest effektiva övningar för att "få igång" bakbenen på hästen.
Jag har en dam som jag vill få lite bättre krut i bakdelen på och mer "automatisk" framåtbjudning. I dag måste man jobba ganska länge med volter, serpentiner och sidvärtes för att få igång henne, och har man inte all tid i världen någon dag så kommer hon helt enkelt inte igång.
Problemet är att hon har absolut egna åsikter och köper inte vad som helst, så det är inte allt som fungerar - därför behöver jag MASSOR med tips och övningar för att se om något faller henne i smaken.

Och JA - jag har haft tränare och hjälp av erfarna ryttare, men det har inte precis löst problemet.
Och JA - hästen är frisk.
Jag har EXAKT samma utmaning!
Visst håller jag med om att man ska rida varierat, rida ut ofta och regelbundet, gärna klättra etc. Gärna även nyttja den ofta bättre framåtbjudningen man får gratis ute, till lite dressyrövningar.
MEN, de gånger man går direkt in på ridbana/ridhus måste det ju också fungera, så jag håller med Kirie ang övergångar. Man kan aldrig rida för många övergångar. Men för att få igång bakbenen är det även viktigt med snabbheten! Att man själv är kvick med hjälperna och absolut inte klämmer med skänklarna för mycket, samt att hästen är kvick i sina svar för hjälperna.
När jag är konsekvent med detta (vilket jag inte alltid lyckas med) kommer bakbenen igång mycket snabbare.

Jag red för en superbra tränare en gång och satt just då på en sån häst som TS beskriver. Hans input var att se till att det händer något hela tiden! Aldrig mer än ett kvarts varv på volten eller 10 m på rakt spår utan en övergång, tempoväxling eller liknande. Efter en kort stund var hästen jag satt på pigg och laddad som en liten iller. :D

Bommar! likadant som att hoppa en bana kan man göra en bana med bara bommar,några upphöjda, några med kort avstånd, några med lite längre och blandat trav / galopp bommar :) sen självklart övergångar som dom andra nämnt!

Skolorna öppna och sluta, helt klart. I öppnan är det det inre bakbenet som jobbar mest och i slutan är det båda bakbenen som får jobba och tränas till att bära mer vikt. Om du inte redan lärt dig det så är det viktigt att kunna känna var hästens bakben befinner sig. Den enda gången du kan påverka bakstegets längd är när benet befinner sig i luften - drivning i rätt ögonblick hjälper hästens bakben att komma längre fram till tyngdpunkten.

*Övergångar växlat med tempoväxlingar! Rid hästen som ett dragspel, korta ihop när du minskar tempot och läng när du ökar(släpp fram handen ca 5 cm, vilket hästen ska följa) och växla det var 10:e steg i alla gångarter.
*Rid på serpentiner där du innan rakriktning har kortat ihop hästen och ur rakriktning släpper fram och formar runt inner skänkel. Gör så på alla bågar så aktiverar du hästen på ett bra sätt :)

Hej!

Min funkar superbar med ryggning och fram i olika gångarter. Hon får inte gå på böjda spår, så vi har fått leka fram annat, typ då många övergångar, öppnor/slutor/sidvärts, tempoväxlingar, bommar och såklart mycket varierad ridning i skog och mark.

/Lavinia, som längtar tills pållan är så pass ok i hoven att hoppning och böjda spår är ok igen... typ 3 månader till....

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 502
Senast: Sel
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 332
Senast: Modig_Korn
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 864
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar