Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Fenestra

Trådstartare
...deras avkommor.

Har ni sett killarna ute på tävling, har ni ridit dem eller deras avkommor?
Vad tycker ni om avkommorna?
Jag tänker då på hingstar som Hermes och hans far, Master, Briar, Biggles, Ravell, Bernstein mfl.

Känns lite som att de "svenska" utkonkurreras av de tyska och holländska och därför mycket intressant att veta vad ni ryttare faktiskt tycker om de svenska gossarna och deras avkommor.

Svensk avel "förlorade" Gaspari och Chagallblodet, frågan är om vi är påväg att förlora mer svenskt igen iom att det faktiskt inte finns ngr godkända söner i svensk avel e ex Ravell och Master. Nu finns Chirlon kvar men han är gammal och när han är borta tror jag att den linjen är borta?

Vet att man får olika svar beroende på om man pratar med de som föder upp kontra de som faktiskt rider på hästarna , ja om det nu inte är ridande uppfödare.

Senast ändrad:
Sv: Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Ingen som tycker någonting om avkommor e ex Briar och Bernstein?

Det finns/ har väl funnits en hel del avkommor e dessa ute på tävlingsbanorna?

Senast ändrad:

Nu har jag ju en fot i avelsbiten också, men svarar lite ändå.

Mitt sto är e. Bernstein, ska jag vara ärlig passar vi inte riktigt ihop rent ridmässigt, men i övrigt gillar jag verkligen Bernstein-hästar. Fast när jag tänker efter har jag inte ridit på så många, de enda andra jag kan komma på är ponnystoet Holliday, och hennes avkomma som är godkänd för ridponnyavel. Men de är i alla fall väldigt fina att rida på båda två!

Rider en 07a e. Biggles också, precis min typ av häst :love:. Men en del av det kommer nog från mamman också.
Film på honom: http://www.youtube.com/watch?v=LwukKgc3Q8g&feature=share&list=UUSr27yvVXqGiriR1T4Gwnzg

Briar avkommorna var iallafall tungt överrepresenterade i resultatlistorna vid Ericsbergs sommardressyr med lag SM i somras.

Man läser ofta att Briarhästarna är stora, kan vara tunga och inte är helt enkla MEN ändå verkar han producera väldigt mkt tävlingshästar och har bla minst två avkommor u rent fullblodsmöderne som går GP dressyr med placeringar.

Nu minns jag inte exakt år när han var med top 15 på worldbreeding listan men ser man till antalet avkommor han har i jämförelse med ex Jazz, De Niro mfl som ligger/låg högst så är det bara en liten klick.. Med andra ord en riktig bedrift av våra svenska hingstar att ens komma med på listan.

Jazz ex har nog ett par tusen avkommor, Briar har i Sverige 668 registrerade avkommor.

Nu handlar inte tråden enbart om Briar men ex så kanske Briar är vår svenske Jazz , sistnämnde är inte känd för att lämna amatörhästar heller, men till skillnad mot holländarna så verkar vi inte vilja ha blodet.

-Gabby, jag har hört att Bernstein också lämnat en hel del tävlingshästar. Har bara ridit en men hon var supertrevlig, tävlade ft och ställde upp på allt.
Vad heter ridponnyhingsten förresten?

Man läser ofta att Briarhästarna är stora, kan vara tunga och inte är helt enkla MEN ändå verkar han producera väldigt mkt tävlingshästar och har bla minst två avkommor u rent fullblodsmöderne som går GP dressyr med placeringar.

Nu minns jag inte exakt år när han var med top 15 på worldbreeding listan men ser man till antalet avkommor han har i jämförelse med ex Jazz, De Niro mfl som ligger/låg högst så är det bara en liten klick.. Med andra ord en riktig bedrift av våra svenska hingstar att ens komma med på listan.

Jazz ex har nog ett par tusen avkommor, Briar har i Sverige 668 registrerade avkommor.

Nu handlar inte tråden enbart om Briar men ex så kanske Briar är vår svenske Jazz , sistnämnde är inte känd för att lämna amatörhästar heller, men till skillnad mot holländarna så verkar vi inte vilja ha blodet.

-Gabby, jag har hört att Bernstein också lämnat en hel del tävlingshästar. Har bara ridit en men hon var supertrevlig, tävlade ft och ställde upp på allt.
Vad heter ridponnyhingsten förresten?

Delvis knapp

Nu bor jag ju i hästarnas I land, så det kryllar inte av välstammade hästar häruppe. Även fast det finns en hel del fina hästar lite här och var.
Jag känner till 2 st Briaravkommor, den ena är äldre och den andra rätt så ung. Ingen av dem är speciellt lätta i humöret. Men den äldre av dem blir väldigt fin när han håller sig på mattan. Stor och högrest. Den yngre är en ganska liten och ädel häst och har lämnat en högt bedömd avkomma (den vann riksföl). Samma tjej som har stoet efter Briar har även en Ravellavkomma som är väldigt trevlig att ha att göra med. Nyligen inriden och det har inte varit några problem med det. Cool häst som verkar stabil.
Så sett bara till de tre hästarna så stämmer teorin om skarpa avkommor efter Briar stämma bra och att Bersteinblodet är lite coolare. Jag har tävlat en del mot två andra Bernsteinavkommor, bägge ston och verkar lugna. Men det är svårt att säga när man bara ser dem i tävlingsmiljö.

Riktigt fin! Hade jag vart som du hade jag försökt lägga vantarna på honom permanent ;)

KL. Briar har väl framförallt ryktet att ge svåra avkommor. Kanske är det så att vi i Sverige har för få duktiga utbildare/ mindre vanligt att man lämnar bort sin häst för utbildning än utomlands. Hästarna får aldrig rätt möjligheter.

Ja eller så har mycket att göra med att man ett tag betäckte vilka ston som helst med Briar - alla skulle ju ha efter honom :D

Intressant tanke!

Men isf talar ju det för en ännu större storhet hos honom iom att han har så många tävlande avkommor o framförallt så många i svår klass.

Sen tror jag mackan har en poäng i att många betäcker kleti pleti ston och kanske inte tänker så mycket på hur de egentligen passar ihop.

Bernstein har lämnat en hel del tävlingshästar, ffa flera som varit framgångsrika med juniorer och YR!

Såhär såg t.ex. resultatlistan ut i YR-SM dressyr 2009:

res_zps0fd5b55a.png

Mitt sto har också gått fälttävlan, i ärlighetens namn är dressyren hennes sämsta gren :angel:

Ridponnyhingsten heter Holly's Cerwin och är e. Veronas Gerswin, han vann bl.a 5-årschampionatet i dressyr förra året!
Liten film på honom: http://www.youtube.com/watch?v=xTe09T3zvx8

Jag försöker...! Måste "bara" få sålt min egen, och då måste det först bli vår så att jag kan börja sätta igång honom och få ut annons...

Jag har väl inte så mkt att komma med men min hovis har slutat sko Briar avkommor.
Då är hovis ändå känd för att vara bra med knepiga individer men han vill förståeligt nog inte göra illa sig.

Men isf talar ju det för en ännu större storhet hos honom iom att han har så många tävlande avkommor o framförallt så många i svår klass.
.

Det är ju just det med dom riktigt svåra hästarna, dom blir antingen ingenting, eller briljanta, ytterst sällan några lättklasshästar. Den absolut svåraste hästen jag någonsin utbildat, tog nästan ett år bara att kunna hantera på backen, få på skor osv. Är nu såld till en junior och spås en lysande karriär. Den hade troligen slutat i lasagnen om den hamnat fel...(dock inte efter Briar).

Bernstien har lämnat mkt trevligt, hans rykte rör väl snarare hållbarheten :angel:

Master som nämndes tidigare har också gett mkt trevligt, men ofta lite dålig typ. Många med flotta, men lite opåverkbara gångarter, inte tillräckligt kvicka! Hade tidigare ett Mastersto med väldigt schvungfull trav som hon gärna svajade runt i, nästan omöjlig att rubba takten på, min tränare brukade kalla den för "bomba bomba traven" :D

och detta skulle alltså vara ett svar till NilaD
Jo jag vet att det finns ett skrammelrykte om honom.

Däremot så undrar jag om det är så att han faktiskt hade mer skrammel än andra eller om det istället är så att fler avkommor röntgades (iom fler tävlande barn etc) än efter många andra hingstar.

Idag vet vi mer om ufodringen och miljöns inverkan på ocd dessutom. Den typen av hästhö vi gav våra hästar förr, och även ibland idag, har oftast högre energi och lägre proteininnehåll än vad man vill ha i unghästfoder. Det i komb med att tillskotten kanske oftast betod i havre och kanske melass vilka båda också innehåller en stor andel energi.

Men detta är mina väldigt amatörmässiga funderingar. :)

Sen tycker jag det är så svårt detta med hållbarheten och rykten för rykte om dålig hållbarhet går mot just det faktum att han har många tävlande avommor. Hade avkommor e en viss hingst aldrig kommit ut då tycker jag det finns anledning att oroa sig.

Det är ju just det med dom riktigt svåra hästarna, dom blir antingen ingenting, eller briljanta, ytterst sällan några lättklasshästar. Den absolut svåraste hästen jag någonsin utbildat, tog nästan ett år bara att kunna hantera på backen, få på skor osv. Är nu såld till en junior och spås en lysande karriär. Den hade troligen slutat i lasagnen om den hamnat fel...(dock inte efter Briar).

Håller med dig om svårigheten med den typen av hästar.

Men är inte detta också översättningsbart på ex Jazz-hästar?

Kan man vara nogrannare i val av ex mödernen till denna typen av hästar så att man lite tar udden av skärpa/flykt?

Gällande Master, det är tur man inte rider på typen :D Skämt å sido har tyvärr inte ridit ngr Masterhästar själv.

Som sagt verkar Briaravkommor funka i toppen (Krusenstierna har ett par st tex) men kanske inte för gemene man.

jag känner två, ingen av dem har nåt ont i sig men det är inga mesiga hästar man sätter sig på. Dock rör de sig som få andra och det är tryck i dem! Väldigt coola med allt i livet men med integritet.

Bernstein verkar som sagt ha lämnat väldigt ridbart och nu ligger han som morfar åt Bocelli som öser ur sig avkommor som går championaten och verkar lika ridbara.

Håller med dig om svårigheten med den typen av hästar.

Men är inte detta också översättningsbart på ex Jazz-hästar?
.
Fast Jazz har ju ett liknande rykte, bara det att i Sverige så har vi mest sett dom avkommor som lyckats, få amatörer i Sverige som har Jazzhästar. Kanske finns det i Holland hovisar likt Pulkaskurks som vägrar sko Jazzhästar och därmed spär på hingstens dåliga rykte?

Kan man vara nogrannare i val av ex mödernen till denna typen av hästar så att man lite tar udden av skärpa/flykt?
.

Briar var ju själv svår som ung, dvs sannolikt så är det ingen tillfällighet att många avkommor är svåra. Jag tror snarare att man ska fundera över vad man har för mål/resurser med sin avel. Har man ett riktigt bra sto och möjligheter till bra utbildning så tror jag stoets temprament spelar mindre roll.
Betäcker man däremot ett mediokert sto med honom så riskerar man ju mardrömsscenariot, begränsad kapacitet med ett sjuhelsikes temprament, den blir ju osäljbar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka