Er erfarenhet av munkpeppar till islandshäst

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Thytur blev kastrerad för ett år sedan och har inte visat några hingstbeteenden förän nu idag när han släpptes i en blandad flock med bla ett sto som såklart började brunsta. Hon är väldigt besvärlig vid brunst och vi har tänkt prova med munkpeppar både på henne och på Thytur för att se om det ger något resultat.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Biverkningar?

Rekomenderar ni något annat?

Är det bara jag, eller är islandsvallacker mer kåta än andra vallacker överlag? :D Att Thytur är det är väl en sak när han bara varit kastrerad så kort tid, men jag tycker ofta att det är problem med hingstiga islandspojkar.

//Julia

Sv: Er erfarenhet av munkpeppar till islandshäst

Hej
Jag har använt munkpeppar till och från på valacker och tycker att det fungearat hysat på en del och mindre på andra. Biverkningar har inte jag märkt något iaf.

Har också den erfarenheten att islands valacker är som du säger mer kåta eller hingstiga än andra raser. kanske beror de på att de är en urhäst men som sagt även min erfarenhet att det är så.

Jag har också en så häst.
Han har alltid trott att han är hingst, går inte att ha med ston för då betäcker han de bara :o och han förstår inte när stona säger nej, han ger sig inte.
Han har till och med hållt på att drunka pga han hingst beteende.

Alla hästar släpptes i sommarhagen var en stor djup bäck som avgränsade sto och valack hagen.
Och min smarta häst kastade sig i bäcken och flöt om kring där och försökte ta sig till stona. Men efter ett tag så kom han upp och sprang hela vägen tillbaka och hoppa i bäcken igen.

Och ja han är 20 år och fortfarande hingtig :angel:

Ha ha, det låter inte så kul...

Thytur är inte alls SÅ besvärlig. Han backar undan så fort de säger ifrån, så han är inte så på. Men om ett brunstigt sto trycker upp rumpan i ansiktet på honom så tackar han nog inte nej... det känns inte så iaf. Jag har inte sett honom betäcka än, och då var jag 1,5 timme i hagen när vi släppte dem och sedan två timmar på kvällen. Men han är uppenbarligen intresserad... och hon med. Tur att de har en klok tant som fungerar som en skiljevägg mellan dem och jagar bort Tytte!

//Julia

Okej vad skönt att han inte är som min lilla knäppis ;)
Som inte alls kan gå med ston.
Och min andra häst som har varit hingst längre och till och med har avkommor är inte de mista hingstig.

Jag har lite problem med min islandsvallack. Han fyller 5 i år och kastrerades i oktober-07. Han har inte gått med ston förut och när han kom hem till mig så hoppade han upp dem flera ggr om dagen och de brunstade så det stod härliga till.:crazy:
Därefter fick han gå i en hage vid sidan av med en annan vallack som är otroligt lågrangad. Det funkade om dagarna, men när kvällen kom och de ville komma in så började han valla den andra vallacken. Han varken bet honom eller sparkade utan bara vallade, vallade vallade.
Den andra vallackens ägare ville då inte att vi skulle ha dem ihop så nu går min vallack precis jämte de andra hästarnas hage men tyvärr själv. :grin:

Så att han är så pass hingstig är lite av ett problem för oss.

Vad gäller munkpeppar så har jag aldrig provat det själv på mina ston, men har hört andra som gjoret det och tycker att det fungerar bra.

Men prova att ge din vallack det också då! Han kanske lugnar ner sig?

//Julia

Det verkar finnas på som mixtur och som pulver.
De hästar jag sett som har fått pulver har inte tyckt om det. Så det verkar vara lättare att få i dem mixturen.
Kanske kan vara värt att tänka på.

Liknande trådar

Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 218
Senast: Zuzzi
·
Hästhantering Hej! Mitt sto beter sig alltid lite annorlunda mot andra hästar. Jag förstår henne och tycker hon är intelligent och att hennes...
Svar
16
· Visningar
3 424
Senast: insearchof
·
Trav Lägger denna på Trav då det rör en travhäst! Vi har fått lite problem med sambon's 4-åriga valack - Han blev kastrerad november-07...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Cambrie
·
T
Hästvård Jag behöver råd och tips! Igår kväll upptäckte jag att min valack "betäckte" ett av de brunstande stona på betet. Jag skämdes som en...
2
Svar
29
· Visningar
6 000
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025