Er drömhäst

Totola

Trådstartare
Hur är det, har ni redan hittat den eller suktar ni fortfarande efter "the one"? :p
Blev inspirerad av "hur är era hästar att rida"-tråden.

Och tror ni realistiskt att ni skulle kunna knåpa ihop "idealet" i en och samma häst? Är ni kanske såna att ni förälskar er i individer (kanske när man väl skaffat en häst och vant sig vid den) eller såna som grämer er över vad som "fattas" hästar man rider?

Jag själv har NÄSTAN haft min idealhäst. Ärligt talat tror jag inte jag skulle kunna komma närmare än så utan att något annat blir sämre.
Kvalitéerna jag tyckte var extra bra med den hästen:
*Tänkte alltid framåt och var arbetsvillig (nästan överambitiös)
*Svarade snabbt på tygelhjälper, framförallt förhållningar. Just tygelhjälper tycker jag är svårast att lära in i efterhand om hästen väl lärt sig fel.
*Hade ganska lätt för att samla sig (dels pga exteriören, bra vinklar för samling bak och ngt överbyggd fram, och dels pga att den var så framåt i psyket och gick att omvandla energin uppåt istället)
*Var väldigt känslig (men inte skraj) och tänkte man tillräckligt hårt på något och försökte överföra det till kroppen kunde den ofta förstå trots att man inte lärt in momentet och hjälperna.
*Orädd för så gott som allt, första gången jag skulle för skojs skull "leka" med en pressenning gick den bara rakt över och höll nästan på att trassla in sig utan att så mycket som blinka, kunde gå och nosa på traktorer som var igång osv.
*Social, den visade tydligt att man var saknad om man inte varit ute i stallet på nån dag. Kom springandes till grinden och gnäggade. Släppte även lös den ett par gånger, dels på gården för att beta och dels i skogen på hemvägen och tog loss tyglarna bara så följde den som en hund (INTE NH-tränad).

Och så ett par saker som jag kände att jag saknade:
*Fysiken. Den var halvt förstörd av tidigare ridning/utrustning och jag fick fokusera väldigt mycket på att inte trigga tillbaka gamla spänningar och snedheter även när hästen började bli återställd. Den var stel som en planka och hade alla möjliga skavanker till en början. Man fick ju ha det i åtanke även när den KÄNDES bra eftersom hästen själv kunde tro att det skulle göra ont eller inte gå, och då kommer vi till nästa punkt:
*Stresströskeln. Framåtandan som hästen hade gjorde att den lätt sprang ifrån så att säga. Kunde låsa sig mentalt och då lyssnade den inte. Man fick vänta ut den tills den lugnat ner sig igen men varje gång man skulle försöka komma upp ett snäpp i utbildningen så kom det tillbaka.

Det här är nog en bra sammanfattning. Fast egentligen tror jag att jag passar bättre med en "cool" häst som inte är väldigt framåt utan har framåtbjudning men inte ger mer än man ber om.
Har också ridit en häst som var jättekul att rida för att den var ganska välskolad och även den känslig i munnen men den var mycket coolare. Förutom att den också hade sina negativa saker (stooor för lilla mig och helt maniskt rädd för allt hinderliknande, jobbigt stötig i galoppen m.m.) var den nog också nära idealet. Och en liten ponny som var sjukt samarbetsvillig, väldigt fin och fin exteriör, väldigt känslig, fina gångarter, lättlärd m.m. men var rädd för människor och även den lite lättstressad men det tror jag hade varit ganska lätt att jobba bort.

Nå? Låt höra era hästfantasier! :)

Sv: Er drömhäst

Oj, har ju aldrig haft en egen häst men den jag ska skaffa så fort jag får råd ska vara:

- dressyrinriktad läromästare men även kunna det grundläggande inom hoppning.
- lugn, trygg och stabil - hellre åt det segare hållet.
- 160-170 cm hög beroende på kroppsbyggnad/rörelser.
- 10-13 år gammal.
- väluppfostrad kjelgris

Dreams, I know, but sometime, somehow, maybe....

Jag har mina dröm hästar, eller kanske ska säga de hästar jag förtjänar. Jag har två som jag haft och fostrat från grunden och en som jag har haft länge. Tänkte lägga in en bild men vet inte hur man gör så det får vara.
Mina hästar passar mig utmärkt, de är inte perfekta för andra utan de är utmärkta för mig.
de två jag fostrat från grunden är tempramentsfulla men ändå mjuka och de samarbetar glatt med mig, de bär sig fint och de är jätte gosiga. De respekterar mig och jag dem.:love:
Min gammla häst är mer en pensionär som går här och myser på äldredar.

Oj, har ju aldrig haft en egen häst men den jag ska skaffa så fort jag får råd ska vara:

- dressyrinriktad läromästare men även kunna det grundläggande inom hoppning.
- lugn, trygg och stabil - hellre åt det segare hållet.
- 160-170 cm hög beroende på kroppsbyggnad/rörelser.
- 10-13 år gammal.
- väluppfostrad kjelgris

Dreams, I know, but sometime, somehow, maybe....

Planerar du att bara ha den max 3 år då? ;)

Du är typen som faller för individer mao? Förälskar sig i dom hästar man har och nöjer sig med det så att säga. Tror det är en hälsosam inställning, själv brukar jag fästa mig väldigt mycket vid hästar jag haft eller som jag kommit mycket i kontakt med, men jag är ändå lite sån som grämer mig över fel om jag känner att det inte klaffar eller man måste anpassa sig mycket efter hästen :p

Här är min drömhäst..

9124422.jpg

9124438.jpg

Hon är inte perfekt och det är inte jag heller så vi passar perfekt ihop ;).
Haft jätteproblem med galoppen då det i princip alltid blev kors på böjt spår, men nu är den så gott som väck! har kämpat massor med den, hon älskar att hoppa det gör även jag, snabbt går det,, hon älskar att springa i skogen det gör även jag.... jag älskar henne förhoppningsvis älskar hon mig :angel:

Hon är bortskämd, och det är jag med... men en häst som alltid går till grinden när man kommer, och ropar gör hon med :D :love:

Jag äger min drömhäst! Han är inte perfekt men det är inte jag heller. Dock har han ett underbart lynne och vi tycker om och respekterar varandra (kom på idag hur bra kontakt jag har med honom när han kan stå lös och stilla på mitt kommando, men glatt traskar in i boxen när min kompis skulle ta av tränset och på med grimman). han är pigg och framåt och ambitiös mot den som förtjänar hans tillit. En typisk enmanshäst som kräver mycket av sin ryttare fast han är så liten (142cm). Väldigt vaken men aldrig aldrig rädd eller "hoppig". Plus att han är otroligt söt och charmig och har ett fantastiskt roligt minspel och ett lite "gubbigt" humör :D

Skulle vilja att han var liiiite lugnare - han kan bli lite väl glad ibland och stå på stället och galoppera och sånt :angel: och lite ärligare på hinder (kan stanna ibland). Men rider jag rätt så gör han rätt så han är en utmärkt felsökare för stackars matte :D

Ja, på den där galoppbilden såg det verkligen ut att ha förbättrats! :) Lite att jobba med fortfarande förstås, men kul att se!

Jag har redan ägt min drömhäst Fayad :love:

en arab som gjorde allt och lite till för mig.Har inte träffat dess like sedan dess....och jag vet att jag aldrig kommer att göra det,han va verkligen en på miljonen för mig!

Men min nuvarande gris är underbar på alla sätt och vis men ska alltid ifrågasätta allt man begär av honom:D

Mvh Arabizar

Ja, jo på den bilden är min sits verkligen helkass hahah.. händerna i magen armbågarna ut ohc kolla fötterna hmm nää.
Men Pams e fin.. hon var kanon idag.. galoppökningar en favoritövning! :) Nu vågar vi nog oss snart ut på dressytävling igen :D

Jag äger redan min drömhäst och det tog många år att hitta honom.

min vbl travare!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, drömhästen för mig har jag hittat. Men man måste komma ihåg att det som är drömhästen för en person kan vara helt fel för någon annan, det beror helt på vad man vill med sin ridning. Min häst är en välutbildad läromästare som tävlat både hoppning och dressyr. Pigg utan att vara het. Alltid glad att bli hämtad från hagen och ivrig att komma ut och ridas. Alltid öronen fram och nyfiken och går fram överallt i skogen. Lite lättskrämd och tittig men stannar bara för att fråga om det är farligt, är jag lugn så blir hon lugn och går förbi vilka läskigheter som helst. Kräver att man gör rätt i dressyren, gör man fel blir hon aldrig sur och istadig utan gör helt enkelt ingenting. Gör man rätt gör hon rätt. Pigg och glad i hoppningen, men lyssnar fint och är rädd om sin ryttare. Jo, det händer att hon brallar av ren livslust och hon kan vara jobbig i stallet när hon brunstar - men det förlåter jag hur lätt som helst. För mig är hon värd en miljon....
och mitt enda mål med min ridning är att ha kul och kunna göra allt, dvs lufsa i skogen, träna dressyr och hoppa för skojs skull. Sen är det ju inte fel att veta att om lusten att tävla skulle slå till så räcker hon till även för det.

mitt sto juni är nog nästan en dröm häst

* Charmig
*Lugn
*pigg när man rider ut med kompisar
* vägrar nästan aldrig

det enda som är jobbigt är att hon är
* envis
*seg
* hatar att ridas ensam hon vill alltid ha med sig en häst till
* inget dressyr riden före mig

Hon är världens gulligaste häst

Jag har min drömhäst :love:
Det gick åt många hästar innan jag itta han :love:

Har hittat min drömhäst, dock ägs han inte av mig. Och nu är han till salu så han försvinner väl snart, men 4 härliga år har vi haft tillsammans! Och så mycket som har hänt... Med oss båda.

Han kom till Sverige 7-åring, var då mer eller mindre bara sutten på och riden rakt fram i så högt tempo som möjligt. Han gick med huvudet som en giraff i alla gångarter, eller ja... Dom enda gångarter han kunde var passtaktig skritt och grisepass. Jag var "på den tiden" bara 10år, och kunde inte så mycket, tyckte mest han var otäck att rida. Det enda han gjorde var att rusa så mycket han orkade (= som att försöka trötta ut en galoppör OMÖJLIGT), steppade i sidled, stod på bakbenen, sprang in i staketet... Egentligen var han väl osäker i sig själv, tyckte livet var ganska läskigt. Han hade bytt land, kommit till en ridskola med massor av nya människor som begärde saker han inte förstod. Klart han blev stressad och osäker. Men på något vis tyckte jag ändå om honom, såg alltid så snäll ut när han stod i boxen med sina små lurviga öron spetsade och uppmärksamma ögon. Och snäll, det VAR och är han. Finns inget ont i honom, har aldrig försökt nafsa eller sparka efter någon, även om 10 småungar klänger på honom. Det var väl bara ridningen som var problemet med honom... Första steget var att lära honom göra halt, bara det tog en enorm tid. Han körde bara upp huvudet och fortsatte springa, förstod inte alls varför han skulle behöva stå still. Tillslut kom traven, långsamt men säkert. Det var bara några steg här och där, men den var på G! Tillslut satt även traven, och är idag den gångart han själv väljer om han får bestämma. Han har börjat söka sig nedåt och jobba med rundad överlinje, något man aldrig skulle kunna kräva av honom för ett par år sedan. Skänkelvikningar och framdelsvändningar sitter på plats, öppnor och delvis slutor. Tölten FINNS där, men man får inte riktigt fram den... Mycket förmodligen för att han är så rädd om sin mun och bara rusar om man försöker samla upp honom för mycket, som tölten kräver, skulle vilja prova bettlöst på honom. Tror han skulle funka super då! Inte behöva vara så orolig i munnen och slippa gå och gapa över bettet med nybörjare som bara segdrar i tyglarna.

Visst har han nackdelar, precis som alla andra. Han tyr sig extremt mycket till dom andra hästarna och skulle helst gå med huvudet i deras svans hela dagarna om han fick. Men att han är så totalt genomsnäll överväger alla bekymmer! Lyckan var total när han efter 4 år tillsammans gnäggade när jag kom... :love:

ja du det är inte lätt att hitta den rätta!
ingen häst är perfekt, men man måste helt enkelt lyssna på sitt hjärta då hittar man sin drömhäst!

Även om jag är ibland super ledsen för att det inte funkar i dressyren så jätte bra för oss, så blir jag så lycklig när jag rider ut. För där
är min häst en dröm!!!:love:

Jag provred min häst och efter första utritten visste jag att jag ville bara ha honom:love: . Det fanns ngt i honom jag älskade !
Vi provade inte på banan ( jag kanske skulle ha gjort det men...).:angel:

Som sagt ingen har precis allt, men det är ju just det också som gör det så charmigt!
jag älskar min häst med alla hans bra och dåliga sidor, så för mig är han en dröm!:love:

3834977.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har provridit min drömhäst, men jag min idiot blev för snål för att köpa honom...

Han var utbildad Int II dressyr, hade hoppat och gått fälttävlan rätt höga klasser. Oerhört vacker, rörde sig perfekt.. (som grädde på moset var han dessutom efter min favorithingst, Trofé) Man kunde rida honom med nästan omärkliga hjälper. Orädd, snäll häst..

Men vad gör den snåle idioten då?! Jo, hon får för sig att hitta en häst som inte är lika duktig på hopp/fälttävlan, för att slippa betala 170 000:-

Några hästar senare var det dags igen, och den här gången har jag hittat min "nästan-drömhäst". Det enda jag skulle vilja ändra på honom är gångarterna, annars är han perfekt!

Jag har definitivt min drömhäst. En kille som gör ALLT jag ber honom om, en riktig klippa. Pigg och framåt, men aldrig hetsig. Älskar snabba galopper, hoppning och skogsturer. Visar tydligt vad han tycker är bra och dåligt.

Nackdelen med honom är att han är lite ängslig av sig, så nya personer är ofta för farliga för att närma sig. Ingen enmanshäst, men kräver att man lyssnar på honom och aldrig höjer rösten/använder våld. Det hade varit smidigt om han var lite tuffare, men samtidigt gör ängsligheten att han har väldigt mycket tillit till mig.

Nu har jag köpt en unghäst också, så vi får se om hon kan bli en lika bra kompis som den andra. Jag har fastnat för båda mina hästar på en gång, och bara köpt dem på intuition. Hittills har det gått bra! :)

http://s120.photobucket.com/albums/o165/annaalthen/?action=view&current=PU0R1377.jpg

Jag har lätta drömmar när det kommer till hästar..
Jag vill ha en Nordsvensk brukshäst.. Till avel.. Jag är oxå ute efter en speciell stam.. Och den drömmen kommer blli sann.. Drömhästen är en 1åring.. Och han är ej till salu.. Men det kommer fler föl efter samma mor.. Och även åringen kommer bli vuxen och gå på avel.. Så nån därefter är min drömhäst..
Jag vill framförallt ha en hingst..
Men jag väntar några år och följer med spänning hur just den stammen utväcklas.. När rätt häst dyker upp hugger jag direkt..

Jag tror att om man tar fölet tidigt så kan man forma hästen efter sina egna behov..
Så blev det med hästen jag har nu.. Hon är formad efter vad jag ville ha i en häst.

Min häst är kanske inte min riktiga ultimata drömhäst, nån med lite bättre ridegenskaper och mindre "bagage" från tidigare hade kanske varit trevligt, men han är mig i hästform! :love:
Har skött honom sen han var 4 (fyller 10 idag) och ägt honom i snart 4 år, så vi känner varann innan och utan. Varje gång jag irriterar mig på något hos honom så kommer jag på mig själv med att jag gör likadant. :o Jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv och vi har utvecklats enormt ihop. Numera är han bra nära att vara perfekt, är en häftig känsla som började uppstå i höstas. Tidigare har jag bara kännt mig riktigt "hemma" på islandshästarna (älskar den rasen), men numera så fort jag sätter mig i sadeln på min häst bara fylls jag av en underbar känsla att det är rätt! Hästen under mig är den som är gjord för mig och därför ska jag göra allt för honom. Är så fantastiskt när man varje gång man sitter upp på hästen (innan man ens hinner skritta ett steg) känner att det är ens egna plats på jorden och att man måste sucka av välbehag, för det är så rätt! Så ja, jag är väldigt nära att ha hittat min drömhäst :love: :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar