Er bästa rabarberpaj?

½ dl smält smör
1 dl matlagningsgrädde 7%
1 ägg
1 dl socker
2 dl vetemjöl
1½ dl havregryn
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Blanda smör, grädde och ägg. Tillsätt socker och mjölet som blandat med vaniljsocker och bakpulver.
Bröa en pajform med havregryn, tryck i pajdegen. Stek i 200 grader 10 minuter.

Fyllning:
hallon och blåbär eller bara ena sorten
1dl kvarg (får du inte tag på kvarg ta fettsnål kesella)
1 dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker

Bred ut bären på pajbottnen. Häll över den hopvispade smeten. Fortsätt ugnsbaka i 20-30 minuter.

Funkar med vilka bär som helst. Oftast gör jag dock blåbärs- eller rabarberpaj. Sen kan man ha antingen kvarg eller gräddfil.

Tja, rubriken säger väl allt. Hur gör man den allra godaste rabarberpajen? :d

Så här! :D

Ingredienser
  • 5 dl rabarber
  • 3 dl jordgubbar
  • 2 msk potatismjöl
  • 100 g vit choklad
  • 1 dl mandel, skalad
  • 2 dl havregryn
  • 1 dl råsocker
  • 100 g smör
  1. Skala och skiva rabarbern tunt och skär jordgubbarna i bitar. Blanda sedan rabarber, jordgubbar och potatismjöl i små ugnsfasta formar, ca 6-8 styck.
  2. Hacka vit choklad och mandel grovt, blanda med havregryn, socker och smöret i bitar.
  3. Nyp ihop till en smuldeg och strö över rabarbern och jordgubbarna.
  4. Baka pajerna i 250° varm ugn i ca 10-12 minuter. Servera med en klick grädde eller glass.
Men jag gör aldrig i småformar, jag tar en stor form som gräddas ca 20-25 min i 200-225 grader.

Är det bara jag som kör latvarianten med smuldeg? :p

Men din @em-pirre lät god så den måste jag testa!
Växer massa rabarber som är redo att plockas i trädgården nu :d

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
430
Senast: Twihard
·
Mat Som rubriken säger, vad har vi för glassiga smultronställen i Sverige? Stora som små, Skåne, Norrland och allt däremellan, vilka bara...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 566
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 140
Senast: cherie
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka