Equiterapi?

Luchador

Trådstartare
Vad tycker ni om denna metod? Vad har ni haft för bekymmer med era hästar och har equiterapi hjälpt?

Är det bara fejk alltihopa eller funkar det så bra som det påstås?

Någon som har något att berätta? Gott som ont?

Sv: Equiterapi?

Hur kan det vara fejk? Massage, streching, laser är ju inte precis fejk..

Nej men jag menar att dom överdriver med resultatet?
Eller dom lyckas bota hästar som veterinärer inte ens hittar felet på?! Det va sånt jag menar!

Jag har använt mig av equiterapeut i samråd med veterinär. Blir våra hästar dåliga så vänder jag mig först till veterinär, sedan kan det blir behandlingar av ET som komplement.

Jag hade en häst som flera veterinärer inte hittade felet på. Sista veterinären hittade att han var sned i bäckenet och dömde ut honom. Han behandlades av min equiterapeut och blev helt bra på en behandling.
Nu får min equiterapeut gå igenom mina hästar regelbundet. Kollas alltid innan dom börjar jobbas efter vila eller innan unghästarna börjas rida in. Känner jag att det är något som inte stämmer med rörelseapparaten kontaktar jag i första hand equiterapeuten, är det en riktig hälta blir det väl veterinären men jag har faktiskt inte haft någon halt häst sen min equiterapeut började kolla dom INNAN det blir problem!

Jag har haft väldigt bra resultat när jag har tagit ut ET för muskelproblem (sträckning/bristning samt hematom). Tar alltid ut vet. först dock (som för övrigt är positivt inställd till equiterapi och gärna samarbetar vid behov).

Precis som PL skriver är ju inte equiterapi en metod i sig, utan ett yrke (en yrkesutbildning) som går ut på att utövaren använder sig av olika slags metoder, bl.a. laser, stretching och massage. Det är alltså de metoderna du bör fråga dig om är "bluff" när du ifrågasätter equiterapi.

Sedan finns det ju, som med allt annat, mindre bra utövare/equiterapeuter.

Info kn du hitta bl.a. här:
http://www.equiterapi.com/
http://www.svef.se/

Tog ut en equiterapeut när vår häst hade ont i ryggen och inte kunde galoppera i vänster galopp.

Hon sa åt oss att kolla upp hästen på klinik innan hon kunde börja behandla. Vi gjorde det och fick reda på att hästen hade trångt mellan tornutskotten annars hittade de inga fel.

Efter några veckor fick hon sin första behandling av equiterapeuten och några veckor senare sin andra. Blev inte bra på en gång men vi kämpade på och hästen blev bättre och bättre. Och i sommras var equiterapeuten ut en tredje gång och kollade upp och allt var bra :)

Hon verkade iaf veta vad hon höll på med och ville inte bara tjäna pengar.

Seriösa ET kräver alltid att hästen undersöks av veterinär innan de börjar behandla.

Jag hade en häst som flera veterinärer inte hittade felet på. Sista veterinären hittade att han var sned i bäckenet och dömde ut honom. Han behandlades av min equiterapeut och blev helt bra på en behandling.
Nu får min equiterapeut gå igenom mina hästar regelbundet. Kollas alltid innan dom börjar jobbas efter vila eller innan unghästarna börjas rida in. Känner jag att det är något som inte stämmer med rörelseapparaten kontaktar jag i första hand equiterapeuten, är det en riktig hälta blir det väl veterinären men jag har faktiskt inte haft någon halt häst sen min equiterapeut började kolla dom INNAN det blir problem!

det är ungefär en sån här historia jag spekulerar lite i.. Skönt att höra att din blev bra.

Jag vet om att equiterapi handlar om många olika behandlingsmetoder. Men menade mer på det här med att de olika sakerna uträttar mirakel som veterinärer inte ens hittar felet på. Det var detta jag ville höra mer om. Egna erfarenheter om hur equiterapeuther "botat" problem som veterinärer inte klarat av!

Jag har en häst med ryggproblem.
Veterinär med kiropraktorutbildning manipulerar (på klinik), sedan har jag en ET som efterbehandlar hemma med massage och akupunktur - fungerar toppen!

Okej.
Jag har aldrig använt mig av en Equiterapeut till min häst men väl en kiropraktor och en hästmassör. Väldigt positiva erfarenheter av bägge, men skulle aldrig gå till någon av dem utan att först konsultera vet. om det rör sig om ngt allvarligare eller en hälta. Dock om jag bara känner en snedhet etc tar jag ut massören istället. Men det har också att göra med var jag bor, måste åka till ett annat land för att komma till närmaste hästklinik med duktiga veterinärer.

Anser att alla former av "alternativbehandling" ska användas i förebyggande eller eftervårdade syfte ("sjukgymnastik"), aldrig istället för vet. vård. Däremot finns det mkt som en vet inte kan göra som en utbildad equiterapeut kan göra, just i form av förebyggande åtgärder och eftervård.

Min häst har lätt för att få låsningar i SI-leden och bogarna. Detta fixar massören till INNAN det skapar hältor och andra sekudärproblem. Skulle jag inte ha honom att ordna det skulle förmodligen hästen dras med en massa hältor när han blivit sned om inte någon rättade till det och motarbetade det.

Senast ändrad av en moderator:

Okej.
Jag har aldrig använt mig av en Equiterapeut till min häst men väl en kiropraktor och en hästmassör. Väldigt positiva erfarenheter av bägge, men skulle aldrig gå till någon av dem utan att först konsultera vet. om det rör sig om ngt allvarligare eller en hälta. Dock om jag bara känner en snedhet etc tar jag ut massören istället. Men det har också att göra med var jag bor, måste åka till ett annat land för att komma till närmaste hästklinik med duktiga veterinärer.

Anser att alla former av "alternativbehandling" ska användas i förebyggande eller eftervårdade syfte ("sjukgymnastik"), aldrig istället för vet. vård. Däremot finns det mkt som en vet inte kan göra som en utbildad equiterapeut kan göra, just i form av förebyggande åtgärder och eftervård.

Min häst har lätt för att få låsningar i SI-leden och bogarna. Detta fixar massören till INNAN det skapar hältor och andra sekudärproblem. Skulle jag inte ha honom att ordna det skulle förmodligen hästen dras med en massa hältor när han blivit sned om inte någon rättade till det och motarbetade det.

Jag funderar lite på det här eftersom min vän har en halt häst som veterinärerna inte hittar något fel på. Hon börjar bli desperat och frågade mig om en equterapeuth kunde vara lösningen, iallafall värt ett försök.
Därför jag undrar!

vi har ingen som utövar något sånt här runt kring oss vad jag vet. någon som vill berätta lite vad som gör. förstått att dom stretchar och masserar efter era kommentarer men vad kan dom behandla och hur går dom tillväga ungefär nån som vill förklara?

Kolla länkarna jag la in i ett tidigare inlägg i tråden.

När det gäller en häst som har ett problem men vet. inte kan hitta ngt fel på tycker jag definitivt man kan kolla med en equiterapeut, förutsatt att det är en kunnig sådan.
Däremot tycker jag att man ska kolla med flera veterinärer för fler åsikter, gärna på olika kliniker, och göra en ordentlig klinkundersökning (genomgång) innan man går till equiterapeuten.

När det gäller en häst som har ett problem men vet. inte kan hitta ngt fel på tycker jag definitivt man kan kolla med en equiterapeut, förutsatt att det är en kunnig sådan.
Däremot tycker jag att man ska kolla med flera veterinärer för fler åsikter, gärna på olika kliniker, och göra en ordentlig klinkundersökning (genomgång) innan man går till equiterapeuten.

detta har blivit gjort. Men felet hittas inte.

Då är det nog en bra grej att kolla upp ytterligare med en equiterapeut.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka