Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade en häst som flera veterinärer inte hittade felet på. Sista veterinären hittade att han var sned i bäckenet och dömde ut honom. Han behandlades av min equiterapeut och blev helt bra på en behandling.
Nu får min equiterapeut gå igenom mina hästar regelbundet. Kollas alltid innan dom börjar jobbas efter vila eller innan unghästarna börjas rida in. Känner jag att det är något som inte stämmer med rörelseapparaten kontaktar jag i första hand equiterapeuten, är det en riktig hälta blir det väl veterinären men jag har faktiskt inte haft någon halt häst sen min equiterapeut började kolla dom INNAN det blir problem!
Okej.
Jag har aldrig använt mig av en Equiterapeut till min häst men väl en kiropraktor och en hästmassör. Väldigt positiva erfarenheter av bägge, men skulle aldrig gå till någon av dem utan att först konsultera vet. om det rör sig om ngt allvarligare eller en hälta. Dock om jag bara känner en snedhet etc tar jag ut massören istället. Men det har också att göra med var jag bor, måste åka till ett annat land för att komma till närmaste hästklinik med duktiga veterinärer.
Anser att alla former av "alternativbehandling" ska användas i förebyggande eller eftervårdade syfte ("sjukgymnastik"), aldrig istället för vet. vård. Däremot finns det mkt som en vet inte kan göra som en utbildad equiterapeut kan göra, just i form av förebyggande åtgärder och eftervård.
Min häst har lätt för att få låsningar i SI-leden och bogarna. Detta fixar massören till INNAN det skapar hältor och andra sekudärproblem. Skulle jag inte ha honom att ordna det skulle förmodligen hästen dras med en massa hältor när han blivit sned om inte någon rättade till det och motarbetade det.
När det gäller en häst som har ett problem men vet. inte kan hitta ngt fel på tycker jag definitivt man kan kolla med en equiterapeut, förutsatt att det är en kunnig sådan.
Däremot tycker jag att man ska kolla med flera veterinärer för fler åsikter, gärna på olika kliniker, och göra en ordentlig klinkundersökning (genomgång) innan man går till equiterapeuten.