Equiterapeut?

E

emgard98

Har hittat en utbildning som man blir just equiterapeut och jag vill verkligen detta. Det är en KY utbildning och den verkar passa mig perfekt. Den är på två år.

Men har hört att dom oftast har egna företag och det jag är orolig för är om det finns några jobb sen? Alltså hur stort är utbudet av just equiterapeuter? Finns det överflöd av dessa eller saknas det equiterapeuter?

Någon som vet något om detta?

Sv: Equiterapeut?

Det kanske ser olika ut i landet, men häromkring finns inte många. En av dem åker varje vecka till ett travstall ca 20 mil bort, så det verkar inte vara brist på jobb tycker jag.
Jag skickar ett PM till dig med mera info.

beror helt på vart du bor och hur långt du vill resa. har en kompis som är ET och hon åker jättelångt, flyger tom ibland för att behandla i stora stall. men det går ju inte att ha egna hästar om man ska hålla på så!

nej precis. Läste att den där utbildningen inte längre var KY så då måste man ju låna å betala allt själv. Så då funkar det inte iallafall. + att man tydligen va tvungen å vara 25 för å komma in :(.

Men men. Får väl se vad som händer. Nu har jag no idea vad jag ska bli. Vill ju bli något inom djur. Men veterinär och djursjukvårdare kan jag utesluta, hovslagare också. Vad finns det då för djuryrken kvar? Hmm.

Tack iaf för svaren.

Justja du gick ju SPM.
Men det finns ngt som heter naturvetenskaplig bastermin, ganska jobbigt (har jag hört) men ger "NV behörighet".
Men såg att man måste ha Matte C... Har du läst Nk B?

Väldigt OT :angel:
Hur är det med Rosie?

Jo det blir en hel del å läsa =/. Har läst Natur B.
Jodå, det går frammåt med henne =) Har börjat jobba lite lätt med henne i alla gångarter nu och det går jätte bra. Hon är så duktig. Ska ner till stallet och prata med Elin eller någon om dressyrgrupp om jag kan få vara med typ varannan vecka eller något sen när hon är helt i kondition och muskulatur. Ska köpa en till sadel. Dressyrsadel då, så ska till strömsholm med henne i slutet på dne här månaden och prova några stycken =) Ska bli skoj. Har velat haft en dressyrsadel länge, men nu jobbar man ju ganska mkt så man får ju en del pengar så, ju jeklar :)
Såg att det var Pay and Jump i sura i slutet på september och sen den 2 oktober. Kanske ska ta sig ner och vara med någon av dagarna? :P

Får Pm:a kanske om vi ska skriva mer ;P

Det är väldigt olika. Beroende på hur bra rykte du får, lär gå betydligt trögare till en början men får du bra resultat dvs ÄR BRA så kommer du troligen få jobb oavsett vart i landet du befinner dig när du väl etablerat dig och visat vad du går för.

Jag tror att marknadsföringen och ryktesspridningen är viktig (och att du gör ett bra jobb givetvis så ryktet blir bra) eftersom det är relativt få som verkar anlita Equiterapuefter. Folk behöver veta att du finns för att veta vart du finns och vad du gör för att de ska vända sig till dig.

Tänkte också gå utbildningen men har insett att det nog kostar mer än det smakar för min del med 200k i kursavgift och inget studielån eller dylikt för att betala sitt uppehälle under tiden. Om man har "råd" och är beredd att satsa kan det vara värt ett försök!

Jo precis.
Det var ju en KY utbildning förut, trodde det fortfarande var det. men tydligen inte längre så då kommer det ju kosta multum. Så Nej. blir inte den utbildningen. Dessutom var man tvungen att vara 25. Och jag är ju bara 19 än så länge =/
Så den utbildningen kunde man skrota. :(

Sen när har dom en minimiålder? Det var nytt för mig :p Eller är det praktikerfarenheten du tänker på?

Näe jag tittade på deras hemsida och där stod det "grundläggande regler"

Sökande ska vara minst 25 år
Ska ha arbetat i minst 4 år.

:S

Konstigt. När jag tittade nu så hittade jag inte vart de där grundläggande reglerna stog nånstans :S Vette sjutton vart fan jag läste det. Jaja
Skit samma :P Det blir för dyrt å låna upp iaf :( Just nu iaf. Får se vad som händer senare i livet. Jag menar, Jag är ju bara 19. Har några år på mig =D

Ja, precis! Du har all tid i världen på dig att leta! :)
Om du inte är skoltrött nu så kan jag rekommendera att plugga något "vanligt inom högskola/universitet som du är intresserad av. Ska man jobba med hästar är det alltid bra att ändå ha ett yrke att falla tillbaka på (särskilt med tanke på hur dyra många av utbildningarna är).

Jo precis.
Har kommit på att jag ska läsa sjuksköterskeprogrammet nästa år :) Och sen vidareutbilda mig till Barnmorska. Sen får vi se hur det blir ^^

Nja jag tror inte att man behöver vara 25 år, bara om du inte har grundläggande behörighet från gymnasiet. Alltså -antingen 25 år och ha jobbat 4, eller ha fullständiga gymnasiebetyg.

Ah, det kanske va så det va =P

Nja jag tror inte att man behöver vara 25 år, bara om du inte har grundläggande behörighet från gymnasiet. Alltså -antingen 25 år och ha jobbat 4, eller ha fullständiga gymnasiebetyg.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
3
· Visningar
260
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka