Equiterapeut vs hästfysioterapeut?

the_connemara

Trådstartare
Helt ny på detta så help please. Tränaren hade hemma en enligt denne equiterapeut som inte fanns med här: http://www.svef.se/forbundet.html men här: http://www.shtf.se/e41cc6f3-f818-4c33-bfe5-f487900f8fcc-29.html.

Min fråga är så klart: Whats the difference?

Tänkte det (denne equiterapeut alltså, som klämde och kollade massa på hästen och sedan behandlade med laser, massage och stretching på tränarens häst med problem, kollad och behandlad hos vet redan) kanske var bra komplement till att göra hältkoll på rullband hos vet resp blir kollad om allt är rakt av kiro. Massören verkar ha sagt upp sig nämligen och jag börjar bli sjåpig eftersom det är ett himla bra tag sedan massören var här och klämde. Hästen har alltid varit UA med allt inkl tandläkare. Vad tror ni?

Jag är inte världsbäst någonstans på att rida och vill gärna upptäcka ev problem i tid så kraken slipper onödigt lidande.

Sv: Equiterapeut vs hästfysioterapeut?

Jag har ingen aning, men enda saken jag genast tänkte på var att det ena är för skandinavien och det andra för sverige. Så det kan ju mycket väl vara så att det är precis samma sak, eftersom båda är förbund för Equiterapeuter om jag förstod det rätt. Bara att det ena förbundet är för hela skandinavien, och det andra bara för sverige. :idea:

Vilket som, så bör var aktsam med detta:

Dom SKA fråga varför dom är där, om hästen har nåt fel och om den är kollad av veterinär först.

Dom SKA INTE behandla om hästen inte är kollad av veterinär först om där är nåt fel på hästen.

Om det ändå blir behandling (du kanske tar ut dom i förebyggande syfte för att känna genom tex) så SKA dom först gå genom hela hästen med händerna och känna efter. Sedan SKA dom fråga dig som hästägare/ansvarig om DU vill att dom ska behandla det dom ev. hittade under genomgången.

Det här är frågor som bevisar att det är en seriös et/hf. Jag har haft båda på min häst flera gånger.
Jag upplever att ET mer rättar till fel som redan finns där och HF är mer förebyggande så att felen inte kommer/kommer tillbaka.

ET som jag använt jobbar med akupunktur, laser, kotknackeri och avancerade stretchövningar.

HF som jag använt har jobbat med elektroimpulser (?) = djupgående massage, massage och stretching.

Men det är nog olika vad alla använder... Magneter är ju vanligt också!

För ett par år sedan var jag på klinik med min häst. Han var halt i hasen eller högre upp. Veterinärerna ville ha in honom åter då han skickades hem på butta för att helt utesluta benen... efter den behandlingen.
Jag frågade om jag kunde låta en ET titta på honom istället. Veterinären på kliniken skeptisk men sa att ja jag kan ju inte hindra dig.

Så tre ET-behandlingar senare och tre HF-behandlingar senare åkte jag inte för återkoll på klinik och veterinären sa att det är ju inte samma häst!
Hon hade velat ha filmat hästen i studiesyfte till och med sa hon!
Och min häst var rejält dålig i kroppen när han var på kliniken första gången, de ska gudar veta...

Senast ändrad:

Vad var det för fel på hästen enlig vet då? Och var gjorde ET/HF?

Denna fattar jag som är ET fast ingår i det skandinaviska förbundet som har ET och andra grejer oxå.

Hästen var halt på alla fyra. Såg det ut som.

Böjprov gjordes för att utesluta att det satt i benen. Men även en icke hästmänniska hade kunnat se att det satt högre upp, has, höft, länd, kors, rygg... någonstans där...

När hästen galopperade (motvilligt, man fick piska på honom för att han skulle galoppera) så gjorde han detta jämfota med bak. Eller korsgalopp, bröt av till slängtrav osv osv...

Vid böjprov hade hästen mindre än en halv grad men det var ändå något där. Även haserna röntgades.

Enligt veterinär ovanligt fina haser för att vara en 10-årig ridhäst.

Hästen sprutades med tuppkam (heter det verkligen så?) intravinöst istället för direkt i benen då detta är mycket påfrestande för lederna och då hältan var så minimal.

Vi skickades hem med ordern butta i tio dagar, och 10-20-minuterspromenader varje dag.

Sedan skulle vi efter telefonkontakt komma tillbaka och träffa klinikens egen veterinärkiropraktor.
Det var DÅ jag frågade om jag kunde ta ut en ET och känna genom hästen istället.

Veterinären var skeptisk men det är ju min häst, jag gör vad jag vill med den.

Så jag förklarade läget för ET i telefon och hon gick med på att komma ut och känna genom hästen.

Hon hittade en liten liten förskjutning i bäckenet, vilket INTE borde påverka hästen alls men beror ju på hur känslig hästen är.

Dessutom hittade hon spänningspunkter direkt under sadeln som hon satte ackupunktur för...

Den här ET kom ut en gång, sedan en gång till efter tre veckor (skulle varit två veckor egentligen men pga snöoväder och sjukdom så gick det en vecka extra).
Och sista gången var tre veckor efter andra gången. Efter andra gången började hästen kännas ordentligt bra.

Och efter tredje så kändes hästen helt frisk och vi började rida på lite mer ordentligt.
Under hela den här tiden så skrittades hästen i skogen var och varannan dag, barbacka. Lite trav och kanske någon galopp om hästen valde det själv.

Två veckor efter sista gången ET var ute så var HF ute och gjorde djupgående massage med elektromagneter/impulser (eller vad det kan heta?). Det var specialpris på tre gånger så hon kom ut två gånger till och knådade genom hästen och hade djupgående där hon inte kom åt helt (helt otroligt mycket och stora muskler på min häst enligt HF).
Lårmuskler och bogmuskler fick genomkörare med impulser!

Och så efter tre behandlingar (och nu red jag som vanligt på hästen, åkte på träningar osv. även om det inte var så hårda pass) åkte vi in till kliniken och pållen friskförklarades.

Valet att ta ut ET istället för att åka till kliniken igen var bara en känsla. Vet inte vad dom skulle gjort på kliniken? Röntgat ryggen?
Resultatet blev ju bra och jag tror det beror mycket på att jag känner min häst så väl också, efter 9 år tillsammans så vet jag det mesta om hans bakgrund och hur han beter sig i hagen osv... Vad som är troligt och inte troligt liksom ;)

Tack för det ingående svaret! :bow:

Ska bli kul o se när vi får ihop tiderna och se vad han säger. Hittills har ju ingen lyckats hitta fel på hästkraken iaf men man kan ju alltid lära sig mer :)

Jaa! Jag tycker alternativ behandling är jätteintressant (dock inte örter och andra ätbara preparat)!

Min upplevelse är ändå att ET gör fel till rätt och HF förebygger att fel uppkommer från början.

Sedan får man nog gå på sin magkänsla när man väljer vem man tar ut. Jag tänkte ta ut en ET som hållt på i "100 år" och är ganska känd i stockholms-trakten. Jag var och tittade när hon behandlade min kompis häst och började fråga och prata med henne lite allmänt blev senare till att vi kom in på min häst osv...
Dock började den här damen, enligt mig, ifrågasätta vad veterinären sagt och gjort inne på kliniken... Då backade jag direkt.

Vill inte ha ut någon som ifrågasätter en hästveterinär på en hästklinik, hur känd och duktig denna damen än må vara så ska det kännas bra även för mig som hästägare! :mad:

Så lita på din magkänsla :)

Jag känner igen den känslan! Inte kul alls. Och de riktigt kunniga jag har i min närhet har aldrig något behov av att framhäva sig själva eller fördömma andra.

Denna ET kändes vettig, han var lugn och ödmjuk med hästarna och mamma gillades hans pärm :d Han dokumenterade allt han gjorde och upptäckte. Och ett stort plus var ju att han behandlat min tränares hästar i år och dag, inte någon uppstickare som är helt oprövad liksom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka