Hej!
Använder ni er av ovan? Som "underhåll" eller för att er häst har specifika besvär?
Jag är mest nyfiken, känns som att många tycker att det är ett måste att låta sin häst bli behandlad med diverse metoder utan egentlig anledning (enligt min åsikt). Massage och lättare stretchning gör man ju enkelt på egen hand, behövs det då mer?
Min sambo är kiro för ekipage. Det är rätt många som inte rider så att hästarna inte får låsningar oavsett tävlingsnivå. Han jobbar ju mycket med eliten och en del med vanliga Svenssons. Han arbetar också i rehabteam med olika spetskompetenser.
Vid rehab kan det behövas kiropraktik för att hästarna ska kunna tränas liksidigt och stärka sig korrekt för att sen inte bli dåliga igen/fortsätta ha smärtsymptom. Sen kan de ju göra saker i hagen, ha för dåligt munjobb etc som leder till låsningar.
En kiro kan ju då lossa låsningar och kicka igång rätt nervresponser. De kan bli långsammare i nervresponser i tex ena bak/diagonal pga låsning. Är man då som ryttare inte utbildad i hur man tränar så riktat kan en kiro vara avgörande för om hästen ska komma bli halt pga snedbelastning etc.
Min sambo får behandla min häst då han stått ock ska sättas igång tex. Hästen har en avvikelse i skelettet(ingen knäskål ena bak/avplanade konfyler) och är väldigt överrörlig. Står han länge belastar han fel och blir sned.
När hästen är igång brukar han inte behöva behandla om hästen inte tex vurpat i hagen, avlastat ngt pga trauma(pinne i hoven, vrickad bakkota etc).
Tyvärr är de flesta hästbehandlare inte något som jag blir impad av. Tills jag träffade sambon via min vet trodde jag inte man kunde hitta så mkt och fixa kiropraktiskt. Jag och vet testade honom genom att hon röntgat/UL:at etc och jag visste hur hästarna såg ut i träning etc. sen fick han ovetandes om vad vi visste säga sitt. Han nailade allt.
Efter det blev han intressant.
Idag ber jag honom kika på många rehabhästar för att snabbare kunna komma till sund träning. Och i vissa fall få hjälp att välja rätt vet för just den individens problematik.
Stretching etc använder jag mig inte av mer än i träningen.
Jag kan gärna ge Hyaluronsyra till rehabhästar istället för en massa massage/stretch/laser/etc.