Equiterapeut, massör, kiropraktor etc

emjowe

Trådstartare
Hej!
Använder ni er av ovan? Som "underhåll" eller för att er häst har specifika besvär?
Jag är mest nyfiken, känns som att många tycker att det är ett måste att låta sin häst bli behandlad med diverse metoder utan egentlig anledning (enligt min åsikt). Massage och lättare stretchning gör man ju enkelt på egen hand, behövs det då mer?

Jag har använt kiropraktor till en häst med återkommande kotledsinflammation (hos tidigare ägare var hon i princip konstant halt). Det visade sig att hon var sned i bogarna vilket kiropraktorn fixade. Har bara behövts en behandling.
Massör har jag anlitat några gånger utan egentlig anledning. Fick några billiga behandlingar av en tjej som höll på att utbilda sig och tänkte att hästarna skulle uppskatta det. Vet inte om de gjorde det eller ej.

Annars tycker jag det är rätt onödigt att behandla bara för behandlandets skull.
Har hästen problem: veterinär och därefter "alternativare"

Jag har främst använt alternativare som komplement till veterinärbehandling eller under konvalescens och då efter klartecken från veterinär men också vid några tillfällen som "må bra" behandling. Den behandling mina hästar får är långt ifrån någon massage eller stretchning man kan ge själv.

Nej, jag gör inte det och skulle inte välja att använda det heller. Tror inte på kiropraktik alls till häst, och min vanliga hobbyhäst klarar sig fint utan massage. Jag ser inget behov av alternativbehandlingar och skulle en veterinär rekommendera en kiropraktor väljer jag att ta hästen till en annan veterinär istället.

Mina hästar får massage av massör nån gång om året ”bara för att”. I övrigt så föredrar jag att använda mig av veterinära och vetenskapliga metoder.

Nej, jag gör inte det och skulle inte välja att använda det heller. Tror inte på kiropraktik alls till häst, och min vanliga hobbyhäst klarar sig fint utan massage. Jag ser inget behov av alternativbehandlingar och skulle en veterinär rekommendera en kiropraktor väljer jag att ta hästen till en annan veterinär istället.

Hur kommer det sig att du inte tror på det till häst?

Så om en läkare hade rekommenderat en kiropraktor till dig så hade du också gått till en annan läkare?

Hur kommer det sig att du inte tror på det till häst?
Till stor del för att jag pratat med forskande veterinärer på SLU med kunskap i ämnet som berättat för mig att det inte går att påverka en hästkropp med hjälp av kiropraktik. Rätta till bäcken och sånt har jag fått förklarat för mig att det inte går. Och för mig är dom personerna trovärdiga källor. :)

Hej!
Använder ni er av ovan? Som "underhåll" eller för att er häst har specifika besvär?
Jag är mest nyfiken, känns som att många tycker att det är ett måste att låta sin häst bli behandlad med diverse metoder utan egentlig anledning (enligt min åsikt). Massage och lättare stretchning gör man ju enkelt på egen hand, behövs det då mer?

Min sambo är kiro för ekipage. Det är rätt många som inte rider så att hästarna inte får låsningar oavsett tävlingsnivå. Han jobbar ju mycket med eliten och en del med vanliga Svenssons. Han arbetar också i rehabteam med olika spetskompetenser.
Vid rehab kan det behövas kiropraktik för att hästarna ska kunna tränas liksidigt och stärka sig korrekt för att sen inte bli dåliga igen/fortsätta ha smärtsymptom. Sen kan de ju göra saker i hagen, ha för dåligt munjobb etc som leder till låsningar.
En kiro kan ju då lossa låsningar och kicka igång rätt nervresponser. De kan bli långsammare i nervresponser i tex ena bak/diagonal pga låsning. Är man då som ryttare inte utbildad i hur man tränar så riktat kan en kiro vara avgörande för om hästen ska komma bli halt pga snedbelastning etc.

Min sambo får behandla min häst då han stått ock ska sättas igång tex. Hästen har en avvikelse i skelettet(ingen knäskål ena bak/avplanade konfyler) och är väldigt överrörlig. Står han länge belastar han fel och blir sned.
När hästen är igång brukar han inte behöva behandla om hästen inte tex vurpat i hagen, avlastat ngt pga trauma(pinne i hoven, vrickad bakkota etc).

Tyvärr är de flesta hästbehandlare inte något som jag blir impad av. Tills jag träffade sambon via min vet trodde jag inte man kunde hitta så mkt och fixa kiropraktiskt. Jag och vet testade honom genom att hon röntgat/UL:at etc och jag visste hur hästarna såg ut i träning etc. sen fick han ovetandes om vad vi visste säga sitt. Han nailade allt.
Efter det blev han intressant.
Idag ber jag honom kika på många rehabhästar för att snabbare kunna komma till sund träning. Och i vissa fall få hjälp att välja rätt vet för just den individens problematik.

Stretching etc använder jag mig inte av mer än i träningen.
Jag kan gärna ge Hyaluronsyra till rehabhästar istället för en massa massage/stretch/laser/etc.

Till stor del för att jag pratat med forskande veterinärer på SLU med kunskap i ämnet som berättat för mig att det inte går att påverka en hästkropp med hjälp av kiropraktik. Rätta till bäcken och sånt har jag fått förklarat för mig att det inte går. Och för mig är dom personerna trovärdiga källor. :)

Intressant! Min fick bara lätt behandling pga hög ålder men där var effekten märkbar omedelbart.

Min sambo har under 30 års tid bevisat för tex landslagsveterinärer och ryttare upp till OS-nivå att det går.
Här om sistens hade vi en landslagshäst som inte längre satte ettorna(byten i varje). Det gick bara inte åt ena hållet i serier. En behandling och den var klockren igen.

Danska landslagsvet blev chockad över hur sambon kunde känna diverse olika diagnoser som vet sen hittade på röntgen och ul etc. Det tog flera år innan han kunde släppa att den där kiron hittade rätt utan apparater. Sambon hittar alltså vissa diagnoser och behandlar inte kiropraktiskt om det är veterinärt. Då skickar han vidare.

Det handlar heller inte om att flytta bäcken etc. Det är missförstånd. Det handlar om att ta bort låsningar och se till att leden rör sig fritt. Om man har en låsning och leden inte kan röra sig fullt ut kan man uppleva att hästen/vi är sneda. Men det är inte någon snedhet i sig i skelettet. Du flyttar inget bäcken eller kotor etc. Du ser bara till att man har full rörlighet.
Och du kan via manipulering kicka igång nervsystemet så den fungerar som det ska.

Om man har en häst som inte alltid ställer upp korrekt med hovarna i varsit hörn sas, står jämt på alla fyra i korrekt rektangel så kan man se efter behandling att de börjar ställa sig så jämt.

Fö är det ju då märkligt att flera veterinärer pluggat kiropraktik för veterinärer, dvs en förenklad kiropraktisk utbildning. Men som lärs ut till veterinärer, via veterinärskolor och av veterinärer. Givetvis har först några kiro startat del hela med att undervisa vet.
Flertalet vet samarbetar ju med kiros och remitterar till dem.
Precis som Danmarks största försäkringsbolag för häst skickar hästar till bla min sambo och bekostar det iom att de märkt att det blir billigare för dem än alla hältor/ryggoperationer/utdömningar.

Använder min kiropraktor regelbundet till min häst. Skulle jag få för mig att hoppa över någon behandling så visar min häst det mycket tydligt (för mig som känner honom) att han är besvärad. Men för någon annan så kan man nog lätt missa hans signaler.

Jag tycker att alla hästar som tränas av oss ryttare förtjänar att bli omhändetagna på bästa sätt. Detta kan ju såklart skilja sig på olika sätt och behandlingar men för mig personligen som tränar och tävlar mycket vill hjälpa min häst att kunna utföra träningen på absolut bästa sätt. Så därför använder jag mig av min kiropraktor.
Hon är mycket utbildad, och till och med bott i Hongkong för att kunna fördjupa sig i kiropraktik och massage så jag litar på henne fullt ut.
Och skillnaden som jag känner efter en behandling är nästan skrämmande ibland😂👏.

Jag använder en etablerad equi en- ett par ggr/år då denne kommer ut till oss (träningsanläggning med ca 20 hästar). Jag ser det som en förebyggande hälsocheck och behandling för fungerande hästar precis som vi människor kan ha stor nytta av det, även om jämförelsen inte blir likvärdig då människor vet och kan ta beslut utifrån hur de själva känner sig, medans hästar varesig inte kan tala, och inte visar besvär förrän de är så pass påverkade att de inte längre kan maskera problemet.

Jag ser det som ett bra och billigt komplement i förebyggande hälsovård på häst att ha en renommerad equi som kan konstatera en liten låsning tex, och behandla ett lite spänt kors/ländrygg osv.

Kostnaden är som en 60 min massage för människa , så 1400 spänn dvs 700 kr/gång två gånger om året för hästen i allmänfriskvård där behandlaren är så kunnig och renommerad att denne lätt detekterar och hjälper till att ordna små förstadier till problem, känns väldigt värt det i min värld och har fungerat utmärkt .

Men ja - det är ju verkligen avgörande VEM och VAD man anlitar och vad de pysslar med. Equiterapeut som titel är ju en skog /ljungel i fråga om vad som avses och kompetensen /utbildningen av vederbörande. Många jobbar som ”massör” tex och har gått en snabbkurs och masserar enbart.
Massage på häst som yrke och effekt tror jag inte alls på tex.

@parellikusken jättekonstigt att du inte tror på kiropraktik på häst utan anser att det är bogus ?
Det har ju hänt allt på ämnet sedan 20 år att ”alternativmedicinen” numera till väldigt stor del är etablerat konstaterat effektiv av både veterinärer och även godkända av många F-bolag utifrån rekommendation av behandlande veterinär.

Innan dess var alternativmedicinen även veterinärt inte godkänd, och branschen stämplad som nästintill uteslutande kvacksalveri men så är det ju inte nu alls. De flesta kliniker har tex kiro/equi direkt kopplade till sig.

När fick du din uppfattning om det hela ? Den känns jätteouppdaterad ?

En person i grannskapet har en häst som hon har fött upp själv. Hon hade en del problem med den i ridningen och kände på sig att något inte var som det skulle med hästen. Hästen utreddes en hel massa, men ingen veterinär lyckades komma på vad som felades. Sen anlitade hon en equiterapeut (tror jag det var). Hon hade inte talat om för honom vilka problem hon hade med hästen. Han såg hästen skritta in i stallet och sen undersökte han hästen i några minuter. Därefter talade han om vilka problem hon hade med den i ridningen (vilket stämde på pricken) och att orsaken var att ena frambenet var lite kortare än det andra. Efter detta skoddes hästen med en extra sula på det kortare benet och sen var problemen puts väck.

Det som flera veterinärer inte lyckats lösa på ett halvår, löste denna man på 5 minuter.

Fanns nån känd kotknackare som kollade på en häst där jag jobbade
Vi fick honom så pass bra att han gick att rida in men han hade ett framben spm alltid släpade lite
Tyvärr gick han omkull i hagen och skadade halskotpelaren

@parellikusken jättekonstigt att du inte tror på kiropraktik på häst utan anser att det är bogus ?
Det har ju hänt allt på ämnet sedan 20 år att ”alternativmedicinen” numera till väldigt stor del är etablerat konstaterat effektiv av både veterinärer och även godkända av många F-bolag utifrån rekommendation av behandlande veterinär.

Innan dess var alternativmedicinen även veterinärt inte godkänd, och branschen stämplad som nästintill uteslutande kvacksalveri men så är det ju inte nu alls. De flesta kliniker har tex kiro/equi direkt kopplade till sig.

När fick du din uppfattning om det hela ? Den känns jätteouppdaterad ?

Just i Sverige/Stockholm är ju också kiropraktorhögskolan anknuten till Karolinska Institutet.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 177
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 228
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka