Equiflex...

B

BonRaiz

Jaaa....ännu en sadeltråd;)

Men kan någon som har haft el har en Equiflexsadel el bara har annan erfarenhet av dom berätta för mig:
- Hur är dom att rida i?
- Kan det verkligen vara bra för hästryggen med en "rörlig" bom?
- Hållbarhet?
- Fördelar?
- Nackdelar?
- Är det skillnad på fabrikat?

Ja, allt värt att veta är just nu av värde...hellst så snart som möjligt, därför startade jag en egen tråd:o

Sv: Equiflex...

jahopp, ingen har svarat, jag berättar väl vad jag vet då.

vad jag hört av folk med dessa sadlar är att de är lika bra som andra sadlar men att de då kan flexa litegrann. De flexar dock inte "EXTREMT" mycket så sadeln måste passa ganska väl när man provar ut den. När man sedan rider flexar sadeln litegrann men man ska inte tro att en totalt misspassande bom passar bara för att det flexar litegrann när ryttarens vikt läggs i sadeln.

viktutjämningen är vad jag förstår likvärdig med en vanlig wsadel, det är ingen mjuk bom på ngt vis, panelerna är liksom hela och flexningen tror jag sitter i anslutningen till forks och cantle. rätta mig om jag har fel!

edit: såg en annan tråd där det fanns mer info, glo in här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=736853

Senast ändrad av en moderator:

Tack för info...
Jag har hitintills hört, är inte så nämvärt positiv om det...

Bla känns den något i-stadig att rida och det vore ju inget för mig, då jag av naturen har sämre balans...jag måste sitta i en stadig sadel, även om det blivit mkt bättre m barbackaridningen...
Sen det här m hållbarheten...att det omöjligt kan vara så lång livslängd på en flex-bom som på en helt i trä...

Ge mig gärna mer info, någon....:bow:

Jag beslutade mig för att köpa sadeln och har nu ridit i den 5 ggr. Angående stabiliteten så har jag inte märkt någon skillnad, jag har iofs bra balans. Den ligger garanterat rejält mycket närmare en vanlig sadel än en bomlös som ju kan kännas lite sladdrig.
Hålbarheten på bommen vet jag inte men det är ju iallafall 10 års garanti på den och de borde ju ha marginaler då de sätter garantitiden.
Du kan inte prova att rida i en sådan sadel jag lånade min under en helg och kunde då testa den både i ridhus och ute i naturen.

Har en bekant som har westernranch. De har en Equieflexsadel och den är klart hennes favorit, den sitter hon helst i av alla olika sadlar de har. Hon använder den på alla hästar som den passar på. Jag har ridit i den själv ett par gånger och det är en av endast 2 modeller av westernsadlar som jag tycker är bra att sitta i. Jag har provat massor av modeller och jag sitter illa och får otroligt ont i sittbenen av nästan alla, men inte Equieflexen och inte en Crates.
Att den flexar lite är ju bara positivt för hästen. Bättre bogfrihet. Den är lika stadig som vilken annan sadel som helst. Jag har inte känt någon skillnad alls.

Det är inte bättre bogfrihet med en flexsadel för den flexar inte över bogarna. Den flexar över ryggen, så om ni går tillbaka till den tröstlösa tråden Bommens kurvatur och ni vill ha en sadel som skålar sig över ryggen med så är en flexbom vad ni söker. Återigen, den flexar inte en millimeter över bogen!!

Tack för info...det lät ju bra det där....utom det m bogfrihet...det kan ju inte bli bättre m en flexbom iaf, man sätter väll en sån sadel på samma plats som en "vanlig" sadel?

Men hur bra kan det va "på lång sikt" för hästryggen att en sadel "flexar"???

Då är det inte samma Equiefllexsadel vi pratar om i så fall. Jag kan bara svara för hur den jag ridit i är.
Den här tråden har ingenting med raka eller svängda bommar att göra. Blanda inte ihop äpplen och päron nu. Hon vill ha information om Equiflex sadeln.

Senast ändrad:

För ryggen är det nog bara fördel. Jag är inte så insatt i westernsadlar men en sadel som bättre följer hästens rörelser borde enbart vara positivt. Visst sadlar du som vanligt med en sån sadel, och du känner ingen skillnad mot en vanlig bomsadel när du sitter i, så mycket flexar de inte, endast litegrann. När bommen flexar bakom bogbladet blir bogfriheten automatiskt bättre. När det gäller engelsk sadel har jag en med bom som flexar och hästen trivs mycket bättre med den än någon annan sadel. (det känns ingen skillnad för ryttaren) Många trivs ju utmärkt i bomlösa sadlar och har bara hästen tillräcklig ryggmuskulatur mår hästarna ofta väldigt bra med dem. Nu finns även sadlar med läderbom som kombinerar stabilitet från bomsadel med det följsamma och flexibla som bomlösa har. Det finns så mycket att välja på att alla kan hitta sadel som passar både häst och rumpa.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 392
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 055
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka