Sv: Equicast någon hovis som använder?
Varför gipsades din? För att förhindra rotation/sänkning?
I ett försök att göra honom bekvämare och minska risken för ev rotation/sänkning ja. Men ffa försöka göra honom bekvämare.
Fick ju fång v efter midsommar 2009. Obelgrad 4. Rtg efter drygt en vecka, 'alla' trodde han skulle roterat/sjunkit. Nix. Ny rtg efter ytterligare 4 v, också den ren. Men han var då fortfarande i akut, pågående fas och kraftigt besvärad. Trots NSAID. (Det var ju hans IR som låg och triggade vilket vi misstänkte men inte kunnat bekräfta då).
Där ville klinikhovis gipsa, för att då dels se om han blev bekvämare av det, och då han trots så lång tid fortfarande var i 'akut fas' minska ev risk för sänkning/rotation.
Så han fick först vanligt gips mot sulorna, sen dynacast ovanpå och upp kan det varit halva hovväggen? Blev såfort det härdat märkbart bekvämare och rörde sig bättre (på stallgång med gummibeläggning). Blev sen succesivt bekvämare över närmsta veckan, så för honom var det en solklar hit med gips (även om jag fick en del skit för det såhär på nätet och så, ang att gipsa, 'sånt gör man inte längre det hjälper inte' typ..)
Vi kunde sätta ut NSAIDen under gipsperioden, utan försämring, och pulsen osv försvann. 4 v efter gipsningen plockades gipset av (med visst besvär *s*) och han var till allas glädje närmast UA. Nu fick vi i slutet av dipsperioden lite kontroll på hans IR med (fick ner sockret i foderstaten) vilket säkerligen spelade in. Men alldeles oavsett det så han blev grymt mer bekväm med gips.
Den klinikhovslagaren gipsar inte 'på rutin', men utefter hur sulorna är (skålade, platta osv) och symptom osv så väljer han ibland det. Jag är ytterst tacksam för det, utan gipset tror jag det slutat betydligt mer tråkigt då det började bli en fråga hur länge man kan acceptera såpass påverkad trots NSAID. SÅ utan gips är risken att nästa besäk blivit en utslagning av djurskyddsskäl för just min L.