Equicast någon hovis som använder?

Susan

Trådstartare
Det är ett dynamiskt gips från England/USA jag är lite nyfiken på varför det inte används i Sverige, eller har jag fel.

Om man kollar runt så finns det så många bra och annorlunda lösningar. EVA skon tillexempel, i Kerkhaerts katalog finns en helt fatasttisk fångsko som man limmar på. Men jag ser aldrig sådant i Sverige, Eller ?

http://www.equicast.us/

Sv: Equicast någon hovis som använder?

Nu vet jag inte om denna tråd kommer klassas som ren reklam men jag försöker styra upp den.

Jag har i alla fall under minst 10 års tid på vissa trauma använt, känner heller inte till någon klinik som under det sista årstiondet inte vid vissa hovbanageringar använt sig av plastgips.

Däremot har jag aldrig själv applicerat varesig dynacast, plast, söm eller annat mekaniskt beslag på en fånghov i det akuta läget eftersom all typ av spänningar äventyrar läkningsprocessen.

Nu kommer chocken,, däremot så vill jag tala mig varm om "barfotaboots" i just detta akuta trauma men då menar jag en soft ride.

Wetflex är väl något dom flesta kommit i kontakt med när det gäller hovsjukdomar,, när vi nu talar om plastgips så vill jag även nämna att ett klart lättarbetat mnaterial från wetflex är deras wetgips.

En viktig sak att komma ihåg är att det finns en viss skillnad i hästhållningen mellan delar av USA iaf och Sverige. Som kan påverka varför vissa produkter finns där och inte här.

T ex de mjuka 'tofflor' man kan limma på på undersidan av hoven vid fång. De finns förvisso i Sverige men används inte lika mycket här. För i Sverige ställs hästen på box på djup spånbädd t ex. I USA är det inte ovanligt att det liksom inte finns någon box, och vadå spån? Dvs man delar av en ruta i hagen/lösdriften och limmar på tofflor. Göra det bästa av situationen helt enkelt.

Men just för att vi boxar hästarna på ett helt annat sätt, och längre, i Sverige så finns inte lika stort generellt behov av t ex skor för akuta fångfall. Utan 'här' är de barfota i box. Dessutom så generellt igen, vi har en snävare djurskyddslagstiftning, och behandlar inte lika svåra fall eller lika länge (utan tillräckligt behandlingssvar) som i USA vilket också påverkar behov av vissa saker.

Ang equicast vet jag inte riktigt vad som skiljer det jämför med dynacast. Men dynacast har min haft, och plastfibergips är ganska välkänt på klinik och klinikhovslagarnivå.
Sen gipasar man i Sverige numera väldigt mycket mindre fånghovar både än man gjorde tidigare, och än man gör utomlands (UK, US etc). Bra eller dåligt kan jag inte uttala mig om. Min fick dynacastgips när han inte svarade som vi ville, och blev väldigt, väldigt mycket bekvämare av det - utan några 'bieffekter'.

Fördelen som jag som djurägare såg med dynacast framför vanligt gips var att dynacastgipset hade betydligt bättre slitstyrka än 'vanligt' gips. (Vilket har sina nackdelar med, det var ett halvt företag för dem att få av det sen..)

däremot så vill jag tala mig varm om "barfotaboots" i just detta akuta trauma men då menar jag en soft ride.

Även en blind höna kan hitta ett korn ibland!

Däremot skulle jag inte rekommendera just Soft-Rider bootsen. Det finns ingen anledning att ha en gel-pad med förhöjda trakter. Tvärtom behöver trakterna istället ofta tas ner på fånghästar.

Men du kanske tillhör dom som tror att det är “draget” i den djupa böjsenan som orsakar hovbensrotation?

Även en blind höna kan hitta ett korn ibland!

Däremot skulle jag inte rekommendera just Soft-Rider bootsen. Det finns ingen anledning att ha en gel-pad med förhöjda trakter. Tvärtom behöver trakterna istället ofta tas ner på fånghästar.

Men du kanske tillhör dom som tror att det är “draget” i den djupa böjsenan som orsakar hovbensrotation?

Vad har enligt dig djupa böjsenan för funktion och vad händer om vi kapar av den??

Poängen med soft-ride:s understödjande gel-pad är just att den har ett gel-pad support för strålen.

Tyvärr vill jag bara påpeka för dig att du inte har kompetens enligt svensk lag att verka en fånghäst,, ännu mindre skriva att verkningen skall utföras på ett för den enskilda individen sätt som strider mot både etik och djurskydd..

Varför ska man ha barfotaboots om hästen har fått fång?

Den ska ju iallfall stå på box med djupt strö så den kan dippa tån o därmed få alla avlastning av hovväggen till stråle men oxå sula- helt avlastad.

det blir ju även fel med värmealstringen när man ska kyla i det skedet. Går gelen att frysa eller vad?

Varför ska man ha barfotaboots om hästen har fått fång?

Den ska ju iallfall stå på box med djupt strö så den kan dippa tån o därmed få alla avlastning av hovväggen till stråle men oxå sula- helt avlastad.

det blir ju även fel med värmealstringen när man ska kyla i det skedet. Går gelen att frysa eller vad?

Så trodde jag oxå innan jag dels fick ett levande bevis på resultatet samt ta del av hur stor % som med denna metod med olika ober grader som tillfrisknats.

Hela 85% är väl mer än godkänt om man jämför med vad andra kleniker kan redovisa. Å nej detta är inte din favvisklinik, utan en statlig.:eek:

Nej den går inte att kyla men att hålla hoven varm så cirkulationen ökar. ;)

Du ser,, inte ens jag är ofelbar prova själv,, det gör inte ont.:cool:

De allra flesta studier där det finns NÅGON sorts behandlingsplan (vilken tycks intressant nog underordnat) redovisar ungefär lika siffror. Så jag skulle inte våga dra slutsatsen att det var tofflorna/paddarna i tofflorna som var tricket. Däremot att de inte skadar/försämrar på minsta vis.

@alexandra

Jag har provat alla 4. Cellcast, Scotchcast, Dynacast och Equicast.

Den senare är smidigare, stickad istället för vävd, och det är inte glasfiber. Den är tjockare också.
Härdar snabbast av alla.

Detta är dock ingen reklamtråd, jag hoppades bara få kontakt med någon som använde, och så är också frågan varför det inte används mera produkter rent generellt.

Du är ju mer påläst än jag, och du har vettiga synpunkter, men just Kerchaert är ju Holländskt. Det jag tycker är kul med sjukbeslagen i katalogerna att det finns ju så många fler lösningar, och jag är inte advokat för den ena eller den andra metoden utan tror på att individanpassa.

Tycker bara utbudet är för litet här i Sverige. Det finns så mycket mera nu än de vanliga sjukbeslagen

Vad jag har förstått med just Fång är att det finns väldigt många idéer om hur man behandlar, och mig veterligen så har det hittills inte visats sig en revolutionerande metod som slår alla andra. Vilket är ungefär vad du skrev.

Tanken med kilskorna var att de ger samma effekt som att trycka ned tårna i en djupt strö fast samtidigt ger den stöd åt stråle hovben. Jag tyckte bara det var en intressant lösning bland flera.

Men som sagt det var de nya inovationerna jag var intresserad av.
Jag har också sett en sko fastsatt i en strumpa där strumpan limmades på.
Ett sätt att sko den häst som inte har något att spika i.
det finns ju också nya superglue, men annars så har det mesta man limmat på lossnat efter ett tag.
Jag har inte använt Vettecs Adhere, men det sägs att superglue är bättre.

Det finns så mycket på marknaden bara. Många använder också tandläkarmassa istället för vettecs siliconer utomlands.

Just equicast kan också användas som slitskydd istället för boots vid barfotagång, det var så jag kom i kontakt med det först.

Varför gipsades din? För att förhindra rotation/sänkning?

Senast ändrad:

Hej Susan,

jag tror att liknande, eller om det är samma, finns att köpa i Sverige. Har i alla fall själv köpt ett liknande (skriver liknande, men det ser exakt likadant ut).

Vet inte om vanliga hovslagare använder det.

Soft-Ride har jag funderat en del på. De är ju extremt tunga, så varför tycker man att dessa är så bra? Är själv stor fan av Efos-pads, det bästa som uppfunnits på mycket länge, och lätta att hantera.

Gips o plaster är ju endast för tillfällig behandling. Kilsulor o t o m dubbla såna gör ju att tån överbelastas konstant när den redan är böjd. Du måste ju få bukt på tån för att trakten ska kunna återhämta sig .. den oxå. Annars kan den ju få belastningsfång med jämna mellanrum. Återfall. Lamellerna håller inte om de är böjda.

Har den fång ska den inte vara ute o gå varesig med beslag eller inte.

Var du någonsin hos "experten" eller ngn dylik? Låter inte som det:crazy:

Varför gipsades din? För att förhindra rotation/sänkning?

I ett försök att göra honom bekvämare och minska risken för ev rotation/sänkning ja. Men ffa försöka göra honom bekvämare.

Fick ju fång v efter midsommar 2009. Obelgrad 4. Rtg efter drygt en vecka, 'alla' trodde han skulle roterat/sjunkit. Nix. Ny rtg efter ytterligare 4 v, också den ren. Men han var då fortfarande i akut, pågående fas och kraftigt besvärad. Trots NSAID. (Det var ju hans IR som låg och triggade vilket vi misstänkte men inte kunnat bekräfta då).

Där ville klinikhovis gipsa, för att då dels se om han blev bekvämare av det, och då han trots så lång tid fortfarande var i 'akut fas' minska ev risk för sänkning/rotation.

Så han fick först vanligt gips mot sulorna, sen dynacast ovanpå och upp kan det varit halva hovväggen? Blev såfort det härdat märkbart bekvämare och rörde sig bättre (på stallgång med gummibeläggning). Blev sen succesivt bekvämare över närmsta veckan, så för honom var det en solklar hit med gips (även om jag fick en del skit för det såhär på nätet och så, ang att gipsa, 'sånt gör man inte längre det hjälper inte' typ..)

Vi kunde sätta ut NSAIDen under gipsperioden, utan försämring, och pulsen osv försvann. 4 v efter gipsningen plockades gipset av (med visst besvär *s*) och han var till allas glädje närmast UA. Nu fick vi i slutet av dipsperioden lite kontroll på hans IR med (fick ner sockret i foderstaten) vilket säkerligen spelade in. Men alldeles oavsett det så han blev grymt mer bekväm med gips.

Den klinikhovslagaren gipsar inte 'på rutin', men utefter hur sulorna är (skålade, platta osv) och symptom osv så väljer han ibland det. Jag är ytterst tacksam för det, utan gipset tror jag det slutat betydligt mer tråkigt då det började bli en fråga hur länge man kan acceptera såpass påverkad trots NSAID. SÅ utan gips är risken att nästa besäk blivit en utslagning av djurskyddsskäl för just min L.

Ja jag tror att fingertoppskänsla är bättre än en teoretisk regelbok med en standardbehandling. De gör ju så på vissa djursjukhus i forskningssyfte.

Har alla andra hovisar helt gett upp?

Tack devere det var ju väldigt smidigt tack för tips om padsen.

Axel min häst är bra sedan länge. Och har aldrig haft fång.

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 666
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 595
Senast: kem
·
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka