Iglatjarn
Trådstartare
Igårkväll vid nattfodringen upptäckte jag att den ena av våra hästar stod och skakade på huvudet när jag kom till hans box, ungefär som om han hade haft en irriterande fluga på mulen. Efter att ha tittat några sekunder tycker jag att det definitivt ser onormalt ut och jag får hjärtat lite i halsgropen. Inser direkt att det här var högst onormalt och rusar in i huset och skriker åt övriga familjen att komma direkt och ta med telefon! 40 sekunder senare är jag ute i stallet igen och då står hästen och krampar kraftigt i hörnan av boxen med rullande ögon och skallrande tänder. Han börjar svettas kraftigt och efter yttrerligare några minuter är han dyngsur av svett över hela kroppen och det droppar från ansiktet. Han börjar bli vit i slemhinnan och jag bara tänker fan fan fan nu är det hans tur att lämna in (av alla hästar i stallet var det vår avelshingst som blev sjuk...) att gå in till honom var inte att tänka på då han krampade kraftigt tidvis och vi hade känslan av att han skulle trilla omkull närsomhelst.
Efter några telefonsamtal får vi till slut tag i distriktaren som slänger sig i bilen och kommer. Men hon hade 30 minuters körning och lagom till att hon rullade in på gårdsplan så hade anfallet avtagit.
Det varade i ungefär 30 lååånga minuter. Vi hade sinnesnärvaro nog att filma en del av anfallet, som veterinären fick titta på. Hon hade svårt att sätta diagnos på något hon inte fått se själv såklart, men trodde på någon typ av antiseptisk chock framkallad av något han ätit, dock var det 4 timmar sen fodringen innan och jag hade inte ens hunnit ge honom hans natthö så den tesen faller lite... Epilepsi skulle tydligen förekomma men vara väldigt ovanligt.
Han är 15 år och pigg och frisk i övrigt. Har aldrig haft en åkomma i hela sitt liv förrän nu.
Vi bestämde oss för att avvakta och se om detta var en engångsföreteelse eller om det dyker upp igen. Först då går vi vidare och gör en utredning.
Så, är det någon som känner igen detta märkliga händelseförlopp och kan ge en hint om vad detta kan handla om?
Efter några telefonsamtal får vi till slut tag i distriktaren som slänger sig i bilen och kommer. Men hon hade 30 minuters körning och lagom till att hon rullade in på gårdsplan så hade anfallet avtagit.
Det varade i ungefär 30 lååånga minuter. Vi hade sinnesnärvaro nog att filma en del av anfallet, som veterinären fick titta på. Hon hade svårt att sätta diagnos på något hon inte fått se själv såklart, men trodde på någon typ av antiseptisk chock framkallad av något han ätit, dock var det 4 timmar sen fodringen innan och jag hade inte ens hunnit ge honom hans natthö så den tesen faller lite... Epilepsi skulle tydligen förekomma men vara väldigt ovanligt.
Han är 15 år och pigg och frisk i övrigt. Har aldrig haft en åkomma i hela sitt liv förrän nu.
Vi bestämde oss för att avvakta och se om detta var en engångsföreteelse eller om det dyker upp igen. Först då går vi vidare och gör en utredning.
Så, är det någon som känner igen detta märkliga händelseförlopp och kan ge en hint om vad detta kan handla om?