Epilepsi/ Antispetisk chock?

Iglatjarn

Trådstartare
Igårkväll vid nattfodringen upptäckte jag att den ena av våra hästar stod och skakade på huvudet när jag kom till hans box, ungefär som om han hade haft en irriterande fluga på mulen. Efter att ha tittat några sekunder tycker jag att det definitivt ser onormalt ut och jag får hjärtat lite i halsgropen. Inser direkt att det här var högst onormalt och rusar in i huset och skriker åt övriga familjen att komma direkt och ta med telefon! 40 sekunder senare är jag ute i stallet igen och då står hästen och krampar kraftigt i hörnan av boxen med rullande ögon och skallrande tänder. Han börjar svettas kraftigt och efter yttrerligare några minuter är han dyngsur av svett över hela kroppen och det droppar från ansiktet. Han börjar bli vit i slemhinnan och jag bara tänker fan fan fan nu är det hans tur att lämna in (av alla hästar i stallet var det vår avelshingst som blev sjuk...) att gå in till honom var inte att tänka på då han krampade kraftigt tidvis och vi hade känslan av att han skulle trilla omkull närsomhelst.
Efter några telefonsamtal får vi till slut tag i distriktaren som slänger sig i bilen och kommer. Men hon hade 30 minuters körning och lagom till att hon rullade in på gårdsplan så hade anfallet avtagit.

Det varade i ungefär 30 lååånga minuter. Vi hade sinnesnärvaro nog att filma en del av anfallet, som veterinären fick titta på. Hon hade svårt att sätta diagnos på något hon inte fått se själv såklart, men trodde på någon typ av antiseptisk chock framkallad av något han ätit, dock var det 4 timmar sen fodringen innan och jag hade inte ens hunnit ge honom hans natthö så den tesen faller lite... Epilepsi skulle tydligen förekomma men vara väldigt ovanligt.
Han är 15 år och pigg och frisk i övrigt. Har aldrig haft en åkomma i hela sitt liv förrän nu.
Vi bestämde oss för att avvakta och se om detta var en engångsföreteelse eller om det dyker upp igen. Först då går vi vidare och gör en utredning.

Så, är det någon som känner igen detta märkliga händelseförlopp och kan ge en hint om vad detta kan handla om?

Sv: Epilepsi/ Antispetisk chock?

och så menar jag naturligtvis anafylaktisk chock inte antiseptisk :p *trött*

Vad är det för ras?

Låter som min häst med HYPP.
Men är en ovanlig sjukdom så sannolikheten
för de är väl inte så stor.

Welsh cob. De har inga kända sjukdomar i bagaget. Vad är HYPP? Har jag inte hört talas om.

HYPP finns bla i en del blodslinjer hos quarter.
Låter rätt likt faktiskt!
Det kan också vara pssm, det finns två varinater.
Båda dessa sjukdomar finns hos alla raser….

Man kan relativt enkelt testa med tagelprov, man kan bla skicka till England för snabbt svar inom två veckor. Det kostar inte särskilt mycket några hundralappar per test.

En Hypp häst är känslig för Kalium så om man misstänker det kan man exkludera det ut foderstaten så långt det är möjligt.

En pssm häst ska ha ett grovfoder med lågt sockerinnehåll, och behöver ofta enerigtillskott, olja brukar vara bra.
Och är det pssm är det viktigt att man håller en jämn nivå på motionen och trappar upp / trappar ner långsamt och de mår ofta mycket bättre av lösdrift.

Jag skickar ett pm till dig med en länk till en facebook grupp som har bra info om ffa pssm men även om Hypp det finns bla klipp med anfall av båda diagnoserna upplagda så kan du se om det verkar likt det er hingst råkade ut för.

Funderar på tumör? Även nån slags annan påverkan på hjärnan? Går han med sällskap i hagen? Kan dom ha lekt så han slagit i huvudet ordentligt? Feber? Nån infektion i kroppen som satt sig på hjärnan/hjärnhinnan?

Varit med om en häst som fått hjärnblödning,så hade varit intressant att se filmen...

Min hund vart förgiftat och fick kramper,dreglade,och flåsade. Han vart även "i en annan värld" nån sekund innan anfallen,låg och sov,sen vaknade han upp förvirrad,kollade på mig som om han inte visste vem jag var,sen körde det igång. Bleka slemhinnor,kräktes. Ha hade varit i skogen under dagen,första anfallet fick han kl 19,sen rullade det på enda tills kl 05 på djursjukhuset. Dom trodde faran var över,men ville behålla en natt till för observation. Kl 23 ringer dom och säger att blodet slutat att koagulera,alltså så blöder han från alla slemhinnor. Han fick en spruta som skulle koagulera blodet på typ 5 sekunder,efter 20 min hade inget hänt,fick en spruta till,ingen hände. han fick då somna in innan han förblödde. Dom misstänkte glykol eller råttgift,antagligen nån som lagt ut förgiftat kött i skogen,då jag träffar på grannen några veckor senare,och när han frågar vart jag hade hunden så berättade han att hans hund åkte in för samma sak bara nån dag efter min,vi gick i samma skogar. Hans hund klarade sig dock efter 3 intensiva dygn.

Senast ändrad:

Nu har jag försökt att youtuba på bägge sjukdomarna ovan utan att hitta några direkta likheter. Även om Youtube är stort hittar jag väldigt lite när jag söker på skakningar på häst. Har ju filmer i min telefon men vet inte hur jag ska kunna dela dom till andra, vill helst i te lägga upp dom på youtube. Är lite fånig med det här med inskränkning av integriteten :p
Jag är mest inne på störning i hjärnan, tumör, blödning eller liknande. Bara Gud vet vad det egentligen rörde sig om fast just nu mår han precis som vanligt iallafall och det är vi såklart glada över. Han går ensam i hage så jag tror vi kan utesluta slag mot huvudet.

Angående slag mot huvudet, han kan inte ha slagit i överdelen av boxdörren eller något? Hörde en gång om en häst som plötsligt stod i boxen med ett stort skärsår tvärs över skallen. Först trodde de att han blivit skuren, men sen hittade de något i överdelen av boxdörren som han lyckats tjonga huvudet emot.

De kan lyckas med de mest konstiga saker...

Det kan vi ju aldrig svära oss fria ifrån att han kan ha gjort, men han har noga synliga märken i kalufsen iallafall.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund är över 15 år. Inom kort kommer vi låta henne somna in. Senast veckan har hon fått nån slags kramp 3 gånger. Samma sak varje...
Svar
6
· Visningar
824
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 547
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ I natt var jag med om något jag upplevde som väldigt skrämmande, och jag kan inte riktigt släppa det... Vad fan hände? Under kvällen...
2
Svar
25
· Visningar
4 120
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka