Epifysit / Uppdrivna kotor på föl/unghäst. erfarenhet?

Chinadoll

Trådstartare
Har ett paintföl på 5 månader som växt oerhört mycket.
I somras blev han lite hängig i enaframknäet men med nattvila i box samt borttagning av kraftfoder på stoet så lugnade det sig igen.
För en månad sedan upptäckte jag att han hade hårda knölar på insidan av framkotan. Sk uppdrivna kotor...
Veterinär kom och bekräftade vad jag sett, hon hade sett betydligt värre men ordinerade box på natten och absolut inget annat än hö och mineraler.
Under den sista månaden som gått har han varit varm i kotorna men inte halv. Förrän i lördags...
Veterinären kom och röntgade frambenen. Inget syntes förutom att det är ju en kraftig tillväxt i kotorna men inga frakturer eller skador.
Förmodligen har han vrickat sig och så har hans lite ansträngda kotor tagit smällen.
Nu är det box och antiinflammatoriskt i en vecka...
Nu vill jag veta mer om erfarenhet av uppdrivna kotor, framtiden och behandlingar...?

Sv: Epifysit / Uppdrivna kotor på föl/unghäst. erfarenhet?

Har ni kollat hur fölet har det med parasiter?
Det kan ge uppdrivna kotor så om det inte är gjort är det nog dags för ett träckprov.

Han har fått två kurer axilur vid 2 och 4 månader, samt mamman fick för fölmask när han var nyfödd...
Tar inte det det mesta?

Axilur tar inte allt, den tar främst rundmask och i det här fallet med en så ung häst är det inte fel att göra träckprov och verkligen kolla så att inte mask är problemet.
För har den så mycket parasiter så att den får uppdrivna kotor kommer det att påverka mer på hästen. Så de hundralapparna ett sådant prov kostar väl värt att investera i.

Han har fått två kurer axilur vid 2 och 4 månader, samt mamman fick för fölmask när han var nyfödd...
Tar inte det det mesta?

Absolut. Lite förvånad att inte veterinären nämnde något om det. Tack för rådet. Ska göra det på en gång. Tvekar inte en sekund att lägga ut pengar på mitt föl. Han ska ju bli min framtida stjärna ;) men lite orolig för framtiden nu :(

ber om ursäkt. problem med datorn som upprepar mig

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 890
Senast: skuggi
·
Hästvård Sommaren 2014 gick mitt hbl på hingstbete med en annan hingst. Bara de två. Under denna period växt min unghäst mycket både på höjd och...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: MaRomer
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat