E

electrelane

Hur vanligt är det med epelepsi hos hästar? Vilka är symptomen?
Min häst har flera gånger dragit upp huvudet, skakat och liksom tryckt hela kroppen bakåt, oftast i samband med att jag har tvättat ögon eller näsborrar. Det håller bara på några sekunder, sen blir han helt "normal" igen, men nu för några dagar sedan när jag skulle dra på hans eksemtäcke över huvudet (han har aldrig tidigare reagerat på det) så fick han som ett anfall, drog upp huvudet och skakade och ramlade in i boxväggen och höll på att ramla omkull i stallgången, han hade absolut ingen kontroll över sig själv.
Kan detta vara epelepsi?

Sv: Epelepsi?

Att han får anfall av att tvätta näsborrar låter konstigt, snarare att han tycker att det är obehagligt att bli tvättad.
Det är det många hästar som tycker.

Och med täcket.
Han kan ju faktiskt vara rädd?

Om du är orolig borde jag kontakta vet. Dock har jag aldrig hört talas om epilepsi hos häst, men det förekommer säkert. Det finns ju hos människa och hund. (säkert andra djur oxå).

Jag tycker också det låter som en rädd häst, med otroligt dålig koll på sina bakben (om han ramlar in i boxväggen som du säger).

Samtidigt börjar jag fundera på hur gammal din häst är? Har den något blått öga? Låter som att det SKULLE kunna vara en häst som fått sämre syn och därför blivit chockad/oförberedd när det händer något runt huvudet - saker som han vanligtvis sett i förväg men nu inte kunnat se i tid för att förbereda sig för det.

Det är konstiga symptom och om du tycker att din häst beteer sig ovanligt (vilket du verkar tycka), så kontakta definitivt veterinär! Du känner din häst bättre än någon här på Bukefalos misstänker jag, så lita på dina instinkter. Om något är fel, kolla upp det istället för att sitta och skriva om det på ett forum till folk som inte sett din häst (även om jag förstår att det kanske känns lättare att fråga här först).

Har bara sett en häst med epilepsi, det är tydligen mycket ovanligt och inte mycket forskat på. Den hästen fick svåra anfall och fick till slut tas bort. Han skakade, höll på att eller trillade omkull, blev okontaktbar. Jätteläskigt var det.

Tack för alla svar!
Hästen är 13 år, han är inte rädd, det är lite svårt att förklara men det är tydlig skillnad på när han är rädd och när han får sina "anfall". Just nu står han i sjukhage (senskada) och rör väldigt lite på sig vilket gör att han blir helt exalterad så fort man tar ut honom från box el. hage, vet inte om det kan ha något med det att göra...
Jag ska ta ut veterinär nästa månad, ska be henne kolla på det då.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
6 196
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 078
Senast: lizzie
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 293
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?