Envist föl!

E

esa

Hingstfölet föddes Pingstdagen och han har fortfarande inte lagt sig ner för att vila. Gick ute hela dagen tillsammans med mamma (i en egen hage bredvid flocken han föddes i) och lade sig inte ner på hela dagen utan stod upp och sov. Vädret var mycket fint. Tog in honom i boxen på kvällen men han lade sig fortfarande inte ner. Fick tillslut lägga honom ner genom att tvinga honom. Då låg han en stund men sedan skulle han upp igen. Han diade, och sedan lade vi honom ner igen. Samma sak, han låg en stund och sedan for han upp. Han verkar inte ha legat på hela natten.

Han diar mycket och mamma har gott om mat. Tempen är normal och han busar lite i hagen. Benen är korrekta och inga andra synliga fel finns. Han är redan mycket envis och lägger öronen bakåt åt mamma när han inte får som han vill.

Vad ska man göra?? Föl behöver vila, men han verkar inte vara så intressesserad av det. Vad kan hända??? :confused:

Sv: Envist föl!

Helt friska föl ligger ner och sover. Jag skulle nog se till att han blev veterinärundersökt. Har han bajsat som han ska?

Han bajsar och kissar precis som vanligt. Inget annat är "onormalt" bara att han inte ligger. Han är väldigt pigg och står bara och sover lite då och då.

Vet. tyckte inte det var någon fara så länge han diar som han ska. Någon annan som har varit med om samma sak??

Jag tror att du kan vara lugn han kommer att lägga sig ner när han behöver det. :smirk: Prova att lägga ut halm i hagen och se om det lockar men försök inte tvinga honom ner och lägga sig - det har man ingenting för - dom måste vilja lägga sig själva för att ligga kvar.

Hälsningar Helen

Är ni helt säkra på att han inte ligger på nätterna? de flesta fölungar flyger upp direkt när man närmar sig dem, det är det mest naturliga för dem. han kanske känner sig störd av att ha folk runt omkring sig så att han inte vågar lägga sig. Sen finns det ju överaktiva ungar som inte vill sova heller. Jag skulle låta honom vara så lnge som han äter o kissar o bajsar som du säjer att han gör. Simma lugnt ;)

Han har ifs endast "funnits till" en natt hittills, men han borde ha haft spån i pälsen om han låg ner och det hade han inte. Mamma hade det däremot, men hon brukar ligga ner även när hon har föl. Hade honom under uppsikt hela dagen igår från stallfönstret (inget folk runt omkring honom alltså), och då låg han inte heller.

Förra fölet (och alla innan dess) blev väldigt trött och skakig i benen och kunde knappt stå upp utan var tvungen att lägga sig ner. Denna verkar inte alls vara vara sådan och verkar kunna stå hur länge som helst. Får väl hoppas att han blir tillräckligt trött så att han lägger sig ner tillslut....

Dom ligger endast korta stunder i början fölen äter många gånger/timma. Vårt welsh föl i år hon stod väldigt mycket upp och vägrade att ligga ned men nu sover hon som vanligt 1 månad gammal.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka